Academia Americană de Film are o nouă categorie de premiați, și anume persoanele
fizice sau companiile care dezvoltă programe de efecte speciale, adică latura tehnologică și științifică a
filmelor. Anul acesta, premiul va reveni companiei germane Mental Images care a lucrat la realizarea filmelor
'Star Wars Episode II', 'Harry Potter și Camera Secretelor' și la producția BBC-ului, 'Walking with Dinosaurs'.
Echipa Mental Images, formată din 30 de fizicieni, matematicieni și programatori din întreaga lume realizează
tehnologia software utilizată de tehnicienii efectelor speciale în aproape jumătate din filmele produse anual.
Împreună cu SAP, dezvoltatorul de software de afaceri, Mental Images este și ea una din firmele de software care
poate revendica poziția de lider pe piața sa.
Mental Ray transformă imaginația în
realitate
Produsul de marcă al companiei este Mental Ray, un program foarte complex care utilizează algoritmii
matematici pentru a interpreta instrucțiunile de descriere a unei scene tridimensionale și pentru a le transforma
în imagini foto-realistice pe care le urmărim pe ecran. 'Scenele sunt programabile și de aceea nu trebuie introdus
nici un filtru sau interpretări artistice în varianta finală', comentează Rolf Herken, fondatorul
companiei.
Mental Ray nu este un produs dedicat utilizatorilor simpli, ci un modul pe care ceilalți producători
de software, precum Alias/Wavefront, Autodesk și Softimage îl integrează în programele pe care ei le proiectează
și le execută pentru industria filmului.
Mental Images lucrează, de asemenea, pentru companii de efecte
vizuale precum Industrial Light & Magic și DreamWorks din SUA, divizia Pictures Imageworks a lui Sony și BUF
Compagnie din Franța, toate aceste dezvoltări fiind incluse în ultimele variante de software. Se estimează că până
la sfârșitul acestui an, circa 90% din companiile de efecte speciale vor utiliza programele Mental Ray. O parte
mai puțin vizibilă, dar cu o piață mult mai dezvoltată ce a generat jumătate din veniturile companiei de anul
trecut o reprezintă programele de asistență pentru computer utilizate de producătorii industriali pentru
vizualizarea produselor acestora înainte de asamblare. Astfel, Dassault Systems, compania franceză ce domină piața
de software CAD încorporează Mental Ray în programul său CATIA, așa încât DaimlerChrysler, Renault, Boeing și
Lockheed Martin sunt clienți indirecți ai Mental Images.
Cum funcționează, de fapt?
Punctul forte al
programului este posibilitatea de simulare a luminii așa cum se comportă ea în realitate, fiind de fapt atu-ul
care diferențiază Mental Images de singurul său competitor, RenderMan. Dezvoltat de Pixar, producătorul de
software și studioul de film digital înființat de Steve Jobs, fondator și director executiv la Apple, RenderMan
mimează realitatea cu ajutorul trucurilor vizuale, dar nu o simulează într-o manieră fizică exactă, ceea ce o
scoate din competiția pentru aplicațiile industriale.
'În momentul de față putem produce orice tip de efect
vizual la care se poate gândi mintea omenească. În domeniul nostru, problemele nu pot fi decât de natură
financiară și nicidecum legate de performanțele tehnologice', a adăugat Herken.
Astfel, într-una din scenele
filmului Matrix care va apărea în mai, actorul principal, Keanu Reeves conduce o motocicletă pe o șosea
supraaglomerată, făcând slalom printre mașini care nu există decât sub forma unor linii de cod ale
computerului.
Climatul economic destul de încercat în ultima perioadă, care a dus la scăderi ale vânzărilor de
software, l-a determinat Herken să gândească o soluție fiabilă, și anume Reality Server. Acesta permite
utilizatorilor din întreaga lume să acceseze și să prelucreze imaginile tridimensionale din datele înmagazinate -
de exemplu un manual de întreținere pentru un submarin nuclear sau descrierea matematică a unui prototip de mașină
- fără a fi necesară descărcarea acestor date pe computerele utilizatorilor. Astfel, un număr impresionant de
oameni vor putea utiliza aceleași date fără a avea nevoie de computere performante, iar companiile vor putea
controla diseminarea datelor, prevenind furtul de proprietate intelectuală sau scurgerile accidentale de
securitate.