.

Interviu cu Emil Visloguzov, Alcatel România

C@M: Stimate domnule Visloguzov, ce semnificație are implementarea UMTS în România?
Emil Visloguzov: Trebuie să pornesc de la ideea că este vorba despre prima implementare comercială, adică cu echipamente comerciale, dar care nu sunt folosite într-un scop de aceeași natură deoarece în România încă nu s-au acordat licențele UMTS. Așadar, este prima implementare a unei rețele comerciale ca și structură din Europa Centrală și de Est, ceea ce spune multe despre importanța pieței de telecomunicații din România în viziunea Alcatel.
C@M: Așadar, putem fi considerați un laborator de testare pentru celelalte piețe?
E.V.: Categoric, și sper că acest lucru se va și întâmpla. O rețea de comunicații mobile este compusă dintr-o parte radio care acoperă teritoriul și o parte de comutație care realizează conectarea între doi sau mai mulți utilizatori. Partea scumpă și delicată din UMTS este cea de comutație care introduce comutația de pachete în comunicațiile de bandă largă. Se vor realiza, în felul acesta, teste și demonstrații pentru operatorii din țările vecine, indiferent de distanța dintre centru și locul unde se face testarea. Aceasta trebuie să fie evoluția telecomunicațiilor și ieșirea din situația de stagnare actuală. Nu mai contează distanțele deoarece capacitățile de trafic sunt foarte mari.

C@M: Să înțelegem că startul va fi dat din România?
E.V.: În domeniul comunicațiilor mobile, Alcatel are responsabilitatea zonei Balcanilor, deci proiectele dezvoltate de Alcatel (2, 2,5, 3G) au legătură cu Alcatel România pentru că aici există un centru de competență foarte important al Alcatel-ului din toată lumea. Suntem circa 1000 de specialiști, din care o bună parte lucrează în domeniul telecomunicațiilor. Avem, deja, după experiența reușită a Orange UMTS, un nucleu de oameni care sunt o resursă excepțională și care se pot lăuda că au implementat o rețea clientelară.

C@M: Cum a apărut și cum funcționează noua companie-alianță dintre Alcatel și Fujitsu?
E.V.: Este vorba despre un joint-venture, Evolium SAS, realizat în septembrie 2000, sub forma unei alianțe strategice care combină forțele radio mobile ale ambelor companii. Fujitsu a avut experiența comunicațiilor mobile de bandă largă în sistemul din Japonia pe care l-a implementat la DoCoMo, așa încât japonezii au făcut cercetare și dezvoltare înaintea europenilor. În aceste condiții, Alcatel s-a gândit să intre pe piață cu o tehnologie și un produs care să țină cont de experiența celor care au realizat deja un proiect fiabil. În felul acesta s-a ajuns la alianța cu Fujitsu. Sigur că sistemul din Japonia este mult sub standardul UMTS, iar experiența acumulată de Alcatel în GSM ajută joint venture-ul Fujitsu-Alcatel să se adapteze standardului european, la funcționalitățile cu care este obișnuit consumatorul european. Fujitsu furnizează NTT DoCoMo rețeaua FOMA, inclusiv rețeaua centrală și cea de acces radio și terminalele. Produsele Key Evolium au la bază rețeaua de acces radio de la Fujitsu, care include RNC (radio network controllers) și Node Bs (base stations). Evolium adaptează aceste sisteme la specificațiile UMTS pentru a putea crea soluția UTRAN. Japonezii au adoptat tehnologia W-CDMA ca fiind protocolul lor 3G, în timp ce europenii au ales UMTS, specifică tehnologiei 3GPP (Third Generation Partnership Project). DoCoMo a decis, totuși, să se alinieze tehnologiei 3GPP, așa încât până la sfârșitul anului 2002, diferențele dintre protocoale vor dispărea în totalitate.

C@M În felul acesta, japonezii se gândesc să intre pe piața românească?
E.V.: Piețele sunt separate, așa încât Alcatel va servi piața europeană, iar japonezii piața lor. Este vorba de utilizarea în comun a resurselor de cercetare-dezvoltare. Odată ce tehnologia evoluează foarte mult, apare o stratificare și repoziționare a companiilor. Alcatel se situează în partea de creare de noi sisteme, unde investițiile sunt foarte mari și pe durată foarte lungă, fapt pentru care nici măcar o companie de talia Alcatel nu poate crea singură o tehnologie revoluționară.

C@M: Proiectul din România este mai important decât cel asemănător derulat cu Orange din Suedia?
E.V.: Orange Suedia a fost demarat înaintea proiectului din România, dar nu vă pot oferi date exacte privind mărimea proiectului. În Evolium există mai multe centre de dezvoltare software: Paris, Tokyo, Germania, Timișoara, așa încât România este în top 5. În altă ordine de idei trebuie să precizez faptul că există deja 110 operatori mobili care utilizează soluțiile Evolium pe GSM/GPRS, iar în SUA, operatorii majori de telefonie mobilă se orientează către GSM și UMTS.

C@M.: De ce pe nu apare și România pe site-ul Alcatel France?
EV: România este o țară cu mulți
ingineri specialiști, dar trebuie să muncim la partea de comunicare, de PR, să învățăm să ne 'vindem' pentru că avem suficient Conținut care trebuie promovat. Alcatel a anunțat lansarea soluției de întreprinderi Platforma de ebusiness din Europa care are conținut localizat în toate țările în care Alcatel are reprezentanțe.