.

În exclusivitate: Interviu cu Adriana Boersma-RODRIGUEZ, Country Manager Ericsson România și Republica Moldova

"Vreau să ne îmbunătățim imaginea aici, astfel încât orice cetățean care are un telefon mobil, indiferent că este Ericsson sau nu, să știe că în spatele acelui telefon și a tehnologiei pe care o folosește se regăsește compania Ericsson."

C@M: Care este strategia Ericsson România în viziunea dvs., la scurt timp după numirea  în funcție?
Adriana Rodriguez:
Aș începe prin a vă spune că sunt foarte fericită de faptul că sunt în România și că îmi place ceea ce am descoperit aici, în vizitele de la București și Timișoara. Cred că grupul Ericsson m-a ales pentru această funcție pe baza experienței mele și pentru faptul că Ericsson a decis să pună accent pe România, ca una din piețele noastre de creștere. Așadar, pe agenda mea de lucru scrie Creștere! În același timp am responsabilitatea de a le insufla angajaților ideea de a acționa și de a începe să construiască ceva diferit în fiecare zi. Trebuie să ne asigurăm că oamenii cred în ei și în puterea de a face ceva diferit și că nu trebuie să aștepte ca directorii să le spună ce trebuie să facă. Trebuie să devină conștienți de responsabilitatea fiecăruia în parte și de faptul că fără ei nu putem ajunge la o creștere a pieței. Cred că potențialul de aici este uriaș și sper că România va adera cât de curând la Uniunea Europeană, ceea ce în viziunea mea va însemna ca toate tehnologiile vechi să fie aduse la zi.

C@M: Aderarea României la UE va duce la conturarea unei noi strategii pentru Ericsson?
Adriana Rodriguez:
Da și nu. România era pe lista noastră indiferent de aderare sau nu. Ceea ce îmi place la țara dvs. e faptul că este o țară latină, ce se potrivește cu temperamentul meu. Românilor le place să vorbească la telefon - chiar cred că vorbesc mai mult la telefon decât vorbesc față în față cu vecinii. Aceste mișcări ale pieței sunt foarte importante pentru o companie precum Ericsson și pentru partenerii noștri, fie că e vorba de Connex, Orange, Cosmorom etc. Fiecare încearcă să capteze aceste aspecte '“ operatorii sunt interfața cu clienții, dar noi cei care ne aflăm în spatele lor suntem la fel de implicați în acest proces comunicațional; dacă ei nu le pot oferi utilizatorilor un serviciu de calitate, atunci operatorul își va pierde clienții. Principalul meu gând la venirea în România a fost că nu pot ajunge la o creștere a pieței dacă nu îmi satisfac clienții. Așadar, Ericsson pornește de la perspectiva utilizatorului final, chiar dacă clienți noștri direcți sunt operatorii. Este un efort zilnic, iar o mare parte din activitatea mea va fi să țin o legătură cu executivii clienților noștri actuali, dar și cu executivii potențialilor clienți. Cred foarte mult și în telefonia fixă, nu doar în cea mobilă și sper ca Romtelecom să fie un viitor client foarte bun pentru noi. Mai sunt, de asemenea, noii operatori de cablu, întreprinderile mici, de genul unui hotel, care pot achiziționa câteva din soluțiile noastre enterprise. Așadar, nu ne uităm doar la cei 4 mari clienți '“ operatori, ci încercăm să intrăm cât mai mult pe piața enterprise.

C@M: În România s-a dezvoltat partea de voce, dar tendința mondială vizează partea de date. Care e viziunea Ericsson aici?
Adriana Rodriguez:
În prezent, câțiva operatori introduc unele dintre cele mai performante tehnologii de telefonie fixă, iar în privința operatorilor mobili trecerea la 3G este definitorie. Pe partea fixă, unul din cele mai bune produse Ericsson este fabricat acum în România, la Solectron. Acest lucru a însemnat crearea a 120 de locuri de muncă. Intenția noastră este de creștere, așa încât numărul angajaților Ericsson din București s-a dublat de la cei 40 -50 dinainte și vom avea aceeași creștere și anul acesta. Investiția noastră va fi în principal în dezvoltarea cunoștințelor angajaților pe care îi vom educa astfel încât să fie cu adevărat capabili să ajute la creșterea pe care ne-o propunem. În Europa Centrală și de Est, România nu trebuie să fie cu nimic mai prejos decât celelalte țări. Românilor le place să folosească tehnologiile, să își schimbe telefoanele, așa încât operatorii de telefonie fixă vor trebui să muncească din greu pentru a-și păstra abonații și pentru a ține pasul cu concurența.

C@M: Care sunt proiectele Ericsson dezvoltate în sectorul public din România?
Adriana Rodriguez:
Ericsson are multe proiecte și cu Guvernul României. Pentru aderarea la UE, România trebuie să îndeplinească anumite cerințe, una dintre ele fiind implementarea Serviciului unic de urgență 112, astfel încât străinii care vin în România să știe că pot suna la acest număr pentru orice problemă. De exemplu, în perioada inundațiilor sistemul nostru, implementat în 41 de județe, a salvat numeroase vieți și suntem foarte bucuroși că am putut oferi și noi un sprijin direct în aceste situații critice. Vom lansa sistemul împreună cu autoritățile statului și vom colabora pentru promovarea acestuia. Au venit numeroși specialiști din comunitatea europeană pentru a vedea acest sistem complex și performant și e un pic paradoxal faptul că sistemul nu e cunoscut în România, cu atât mai mult cu cât e vorba de unul dintre cele mai complexe sisteme din Europa. Este o poveste de succes, cu care românii ar trebui să se mândrească.

Fast Service Launch
Ericsson România va urma strategia grupului prin lansarea a ceea ce noi definim ca Fast Service Launch. Acest nou concept a fost dezvoltat pe baza diversificării nevoilor clienților noștri - unii dintre acești au probleme cu cheltuielile operaționale pe care vor să le reducă și care vor să crească numărul propriilor abonați pentru a crește indicele ARPU. Ericsson va lucra alături de acești clienți pentru o rezolvare rapidă a acestor probleme. Un alt exemplu îl reprezintă operatorii nou intrați pe piață care își doresc servicii novatoare, iar noi vom lucra împreună cu ei pentru dezvoltarea acestor servicii. În cazul serviciului 112 ne asigurăm că brigăzile de pompieri și serviciul de ambulanță sunt interconectate pentru a opera împreună. Fast Service Launch este proiectat special de Ericsson pentru a crea aceste aplicații și soluții speciale pentru fiecare client în parte. Vrem să ne asigurăm că ne va ajuta să reducem timpul necesar unui client al nostru în oferirea de servicii propriilor clienți. Fast Service Launch este introdus acum simultan în toate piețele în care operează Ericsson, acesta fiind un anunț acordat în exclusivitate revistei d.voastră 'COMUNIC@ȚII Mobile'. Prin această lansare dorim să schimbăm percepția pieței potrivit cărei suntem o companie ce furnizează stații de baze sau telefoane mobile, pentru că Ericsson este extrem de implicată și în piața enterprise, chiar dacă lucrul acesta nu a fost foarte vizibil până acum. De asemenea, lucrăm și cu universitățile din România pentru a ne asigura că tinerii înțeleg de la bun început ce reprezintă, de fapt, compania Ericsson.

Outsourcing
În noua sa strategie, Ericsson va dezvolta și un proiect de outsourcing prin care îi vom ajuta pe clienții noștri să își reducă costurile. Aceasta este cea de a doua direcție pe care va miza compania noastră, dezvăluită acum tot în premieră. Inițiativa aceasta a fost lansată la nivel mondial și acum este cazul să o dezvoltăm și în România. Vizăm astfel întreprinderile, companiile mari, mediul guvernamental.
Vom avea un departament dedicat ce va furniza acest tip de servicii și vom 'împrumuta' personal de la operatori sau de la companiile mai mici. Vom crește nu doar prin lărgirea numărului de clienți, dar și prin serviciile de outsourcing oferite și aducând noi oameni în sânul companiei. În prezent avem 48 de milioane de abonați conectați la serviciile outsourcing ale Ericsson, la nivel mondial. În decembrie 2004, Ericsson a semnat cel mai mare contract de outsourcing din istoria companiei, în Italia, pentru operatorul Hutchinson și acum urmează să semnăm un contract și mai mare. Hutchinson și-a externalizat toate serviciile către noi, cu excepția departamentului de marketing.

În ultimul trimestru, piețele din Centrul și Estul Europei, inclusiv România, au crescut substanțial. Cred că România este bine poziționată pentru furnizarea de servicii de outsourcing, iar obiectivul meu este să creez un centru important de outsourcing aici în România. Pentru a putea face lucrul acesta avem nevoie să aducem oameni (insource) din rândul companiilor care ne sunt clienți. Acesta este noul concept dezvoltat de Ericsson! Scopul nu este să furăm angajați ai clienților noștri ci să le oferim ceva valoros și eficient în schimb. În telecom, spre deosebire de experiența IT, outsourcingul este foarte eficient. Ericsson a demarat acest proces acum câțiva ani, așa încât acum suntem cea mai mare companie de servicii din lume. Am reușit să aducem în cadrul companiei noastre (insource) cel mai mare număr de angajați proveniți de la alte companii. În strategia grupului există direcția de trecere de la o companie producătoare de bunuri la una de consultanță și servicii. De fapt, la Ericsson nu mai avem o divizie de producție pentru că am externalizat-o către fabrica Solectron de la Timișoara. Noi oferim acum consultanță pentru că nu mai credem în vremurile în care puteam furniza doar cutii. Acesta nu mai poate fi un business eficient decât dacă este combinat cu partea de integrare de servicii. Iar pentru operatorii mari ce operează în România, toate componentele unei afaceri în telecom trebuie să lucreze împreună pentru că dacă se întâmplă să pice doar o singură componentă a întregului lanț cu siguranța va pica întregul lanț.

C@M: Care este percepția dvs. despre evoluția fenomenului 3G în România?
Adriana Rodriguez:
Calitatea serviciilor oferite este foarte bună și pentru moment există multă bandă disponibilă astfel încât clienții de acum sunt foarte mulțumiți de ceea ce primesc. Există deocamdată o lipsă a datelor și a conținutului, acestea fiind punctele de accent ale partenerilor noștri. Din punctul de vedere al operatorului, tehnologia 3G adresează segmentul mass market, pentru că rularea pe o rețea 3G este mai ieftină decât pe o rețea 2G.

C@M: Nokia și Motorola au inițiat un program de ajutorare a țărilor sărace. Are și Ericsson în vedere astfel de inițiative?
Adriana Rodriguez:
Din punct de vedere al echipamentelor, am lansat la începutul acestui an inițiativa 'Expander'. Astfel, dacă un operator achiziționează un expander aici, în România, vor fi acoperite și țările vecine. Au existat foarte multe exemple în țări sărace sau mai puțin dezvoltate decât România, acolo unde programul nostru Expander a ajutat la dezvoltarea societății și a economiei. Expander face parte din direcția mare Fast Service Solution.

C@M: Care e mesajul dvs. către cititori?
Adriana Rodriguez:
Cred că nu doar companiile telecom, dar și restul industriei IT are o mare șansă în România pentru ca toți clienții de aici să beneficieze de servicii de calitate. Ericsson rămâne în România, se dezvoltă aici și cu siguranță va avea succes. Anul viitor ne vom muta într-un sediu nou în Piața Victoriei, pentru că echipa se mărește, pe zi ce trece.