.

Marile companii telecom interesate de parteneriate pan-europene sunt prevăzătoare înainte de a semna un contract cu operatorul mobil Orange. Aceasta datorită faptului că operatorul venit de curând și în România, dar cu sediul central la Paris, nu poate oferi servicii de roaming complete în Italia sau Germania. 'Italia a fost 'uitată' și acest lucru ar putea fi un impediment pentru cumpărătorii de servicii de telefonie mobilă pan-europene', afirmă Colin Mackenzie, director al companiei Savantia Consulting, din Londra, citat de prestigioasa publicație 'CommunicationsWeek International' (ediția 282 din 01 aprilie 2002, pag.5). Savantia Consulting oferă informații marilor companii în legătură cu achiziționarea de servicii mobile internaționale.

Italia și Germania - roaming incomplet
Vânzarea a 26.6% din acțiunile deținute de către Orange în cadrul companiei de telefonie mobilă Wind va ajuta la reducerea datoriilor sale. Dar retragerea efectivă din Italia, cât și incertitudinea în legătură cu viitorul său în Germania, apar în momentul în care competitori ca Vodafone sau T-Mobile își lansează serviciile destinate corporațiilor multinaționale.
'Orange se află într-o poziție foarte dificilă, în mod special cu serviciile business, deoarece clienții își doresc o acoperire completă în Europa pentru asigurarea unor servicii de roaming pe care să se poată baza', afirmă Delia McMillan, analist al companiei engleze Gartner Group.
Orange a afirmat prin oficialii ei că nu a căzut de acord cu acționarul majoritar al companiei italiene Enel asupra direcției strategice pentru Wind, existând puține șanse pentru impunerea propriului brand în cadrul companiei.
'Enel dorește să meargă într-o direcție care nu ne interesează', afirmă Michel Bon, director executiv al companiei France Telecom.
În plus, analiștii susțin că clienții corporate ar fi mulțumiți cu un parteneriat sau cu o înțelegere care să includă o rețea virtuală oferită de către un operator, care să garanteze continuu servicii de roaming pentru voce și date în Italia și Germania. 'Față de oferta Vodafone, această soluție nu arată foarte bine ', afirmă Macmillan de la Gartner.
De fapt, France Telecom nu a exclus posibilitatea de a reintra în Italia, odată cu vânzarea părții sale de acțiuni din compania Wind, deși nu a precizat când sau în ce condiții.
'Ne străduim... Acest lucru ne face să așteptăm alte posibilități de viitor', declară Jean-Francois Pontal, director executiv al Orange. 'Nu înseamnă însă că renunțăm la piață complet.'
Nu este clar cum va rezolva Orange disputa cu MobilCom și care va fi rolul pe care operatorul francez îl va juca, eventual, pe piața germană.
În Germania, T-Mobile și Vodafone '“ 2 dintre cei 6 operatori licențiați - controlează 80% din piață.
'Este puțin probabil ca ceilalți 4 competitori să reușească în viitor', pretinde Michael Bon. Astfel, consolidarea se pare că va reduce numărul jucătorilor la 3 sau 4, apreciază oficialii de la France Telecom.
În ciuda faptului că Germania este o piață foarte competitivă, o piață cu diferențe mici între operatori, Orange și-a manifestat interesul pentru menținerea unui rol important pe această piață.
Estul devine asul din mâneca Orange
Planurile viitoare ar putea include chiar ideea de a face parte dintr-un grup mai mare de operatori. 'Este în interesul MobilCom să participe la consolidare și să păstreze investițiile la nivelul minim necesar'¦. Partenerul nostru german nu este de acord', explică Michael Bon, care prevede faptul că MobilCom ar putea 'să se găsească inclus într-o structură mai mare, dar viabilă.'
Acest lucru ar satisface clienții de faceri, cărora nu le pasă dacă Orange este un acționar majoritar atâta timp cât oferă serviciile cerute, afirmă Colin Mackenzie, care adaugă că Orange 'a fost întotdeauna un furnizor excelent și pe gustul pieței corporațiilor'. Nu este sigur, însă, când va avea loc mult așteptata consolidare de pe piața germană de telefonie mobilă.
Michel Bon susține că așteptata consolidarea nu va avea loc până când prețul acțiunilor deținute de către operatori nu va crește, punct în care situația financiară a companiilor Orange și France Telecom se va îmbunătăți. 'Dacă în Europa va începe consolidarea, înseamnă că piața s-a maturizat și că problemele legate de valoarea împrumuturilor și a acțiunilor încep să se soluționeze', afirmă Michael Bon. Între timp, Orange, care a avut rezultate foarte bune în Marea Britanie și Germania, își continuă expansiunea în Europa de Est, mai precis în Slovacia și în România. Datorită faptului că Europa de Vest oferă un potențial mic pentru creșterea nivelului de clienți, 'Europa de Est reprezintă, practic, un teren neexploatat', afirmă Gartner'™s Macmillan.
Nu numai că Europa de Est promite termene de creștere de lungă durată, dar s-ar putea dovedi ca fiind asul de treflă folosit pentru câștigarea utilizatorilor tip corporate (în mod particular ca și un al doilea furnizor). 'Este destul de inteligent faptul că Orange se află acolo', afirmă Savantia Mackenzie. 'Ar putea să le traseze marginile de afaceri și să îi transforme pe aceștia într-un al doilea furnizor'.