.

Pe 23 februarie, compania Combridge, subsidiara română a operatorului Magyar Telekom, a lansat la București EUfonika - un nou brand pe piața de telefonie fixă din România. Serviciul le propune utilizatorilor care au deja o linie telefonică Romtelecom economii de până la 20% pentru convorbirile interjudețene și de până la 40% pentru cele internaționale, prin tehnologia IP și o rețea Next Generation Network. Acesta pare a fi primul pas făcut indirect de Deutsche Telekom în România (cea mai mare companie de telecomunicații din Europa, care deține pachetul majoritar - 59,49% la Magyar Telekom), deocamdată pentru telefonia fixă, dar cine știe care vor fi surprizele viitorului. Implicațiile acestei noi oferte pe piața telefoniei fixe din România ni le-a prezentat pentru dvs. chiar directorul executiv al companiei ce a creat brandul EUfonika.

C@M: Pentru început, care a fost evoluția companiei Combridge în România?
Levente Csenteri: Firma Combridge este prezentă de 4 ani în România, dar până acum nu ne-am ocupat decât de partea de wholesale - oferta a inclus servicii de date și de internet cu precădere pentru clienți corporate, dar și pentru operatori de telecomunicații și furnizori de servicii de internet. Lansarea serviciului de telefonie fixă EUfonika reprezintă, așadar, pasul către partea de retail. Brandul EUfonika a fost creat aici în România și sperăm că îl vom putea introduce și în alte țări, ținând cont și de semnificația numelui - telefonie europeană. Practic, noi vrem să 'copiem' modelul de business al operatorului Tele2, ce furnizează telecomunicații ieftine și sigure pentru toți europenii.
(Strategia Tele2 este să provoace și să spargă monopolurile telecomului european prin: accentul pus pe construirea unei baze de clienți rezidențiali; construirea percepției de 'žcel mai ieftin furnizor de servicii telecom' din regiune; evitarea investițiilor în infrastructură, până în momentul în care costurile operaționale se justifică; accentul pus pe creștere, profitabilitate și cash flow; adaptare rapidă la schimbările din piață. n.r.)

C@M: Modelul de business al EUfonika este cel al unui VNO (Virtual Network Operator)?
Levente Csenteri: Am putea spune că seamănă într-o oarecare măsură, dar este diferit prin faptul că VNO-ul nu are nici o bucată de rețea, nici software, nu are nimic. Acest tip de operator cumpără engros servicii (sau minute în cazul MVNO-ului - Mobile Virtual Network Operator), își creează un brand și astfel începe să fie comercial. Deci ia servicii engros la o sumă mai mică și câștigă din procentul pe care îl adaugă la vânzarea către clienți, deci din diferența dintre prețul de achiziționare și cel de re-vânzare. La noi, lucrurile stau altfel fiindcă noi am făcut investiții. Nu am construit, într-adevăr, o rețea de cupru sau de fibră optică până la clienții finali fiindcă operatorul dominant, Romtelecom, a făcut această investiție din banii cetățenilor, ai statului. A venit, însă, momentul privatizării și era normal să se reglementeze piața, astfel încât utilizatorii finali să aibă de câștigat prin reducerea prețurilor. Pe această reglementare, valabilă în toată Europa, ne-am construit modelul de business în care folosim doar accesul local al Romtelecom, cu care ne interconectăm în diferite puncte.

C@M: Cum funcționează serviciul EUfonika?
Levente Csenteri: În momentul în care un utilizator folosește linia fixă a Romtelecom și formează codul de acces 1688 intră în rețeaua EUfonika. Așadar nu mai rămâne în rețeaua Romtelecom, el sare în punctul de interconectare de unde noi îl preluăm. Aceste puncte sunt distribuite în toată țara și logica e să fie preluat de cel mai apropiat punct de interconectare. Preluarea se face, însă, și în funcție de costuri. Interconectarea cu Romtelecom se poate face și într-un singur punct și atunci Romtelecom are obligația de a transfera toate apelurile în acel singur punct. Normal, este mai scump în acest caz. Așadar, dacă la început am fost întrebați de ce nu am făcut o investiție paralelă cu cea a Romtelecom, acum întrebarea firească este de ce să fi făcut așa ceva? Avantajul nostru constă în faptul că nu avem costuri de inițiere a serviciului, nu avem abonament lunar, taxe de instalare și nu implicăm instalarea altor echipamente. După semnarea contractului, clienții nu trebuie decât să formeze codul de acces 1688 și vor intra pe serviciul nostru EUfonika. Contractele sunt expediate prin Poșta Română în maximum 4 zile oriunde în țară. La sfârșitul fiecărei luni, clienții EUfonika vor primi o factură separată pentru convorbirile cu preț favorabil operate în rețeaua EUfonika, rămânând abonați Romtelecom.

C@M: Ce înseamnă conceptul call-by-call?
Levente Csenteri: Serviciul call-by-call folosit în cazul EUfonika înseamnă selectarea operatorului la fiecare apel. Diferența față de conceptul preselectării este că în cazul acesteia, utilizatorul intră direct pe altă rețea, fără a mai forma vreun cod. În cazul preselectării utilizatorului îi este și mai ușor să intre pe rețeaua directă. Pur și simplu ridică receptorul, așteaptă tonul și formează direct numărul dorit. EUfonika este primul serviciu de tip call-by-call din România. Prin acest tip de servicii se poate câștiga o cotă de piață de la 15 la 40% din totalul apelurilor operatorului monopolist pe piața de telefonie fixă. Precizez că în cazul în care luăm o bucată din cota de piață a Romtelecom, la el tot se întorc niște venituri, care nu se calculează însă ca venituri de la end useri. Așadar, Romtelecom-ul pierde la partea de end useri, dar câștigă la wholesale pentru că de fapt noi suntem pentru ei un client de wholesale.
În prezent există o tendință de migrare a clienților de la Romtelecom. Așadar, noi am putea fi competiția care îi reține pe clienți la Romtelecom. Atunci când pierde un client, Romtelecom-ul pierde și tariful fix lunar. Însă dacă noi suntem un motor de a ține un client la Romtelecom, cu o alternativă mai ieftină pentru unele direcții, atunci Romtelecom nu pierde tariful fix. Dacă un client pleacă la UPC sau RDS, a plecat de tot, dar dacă vrea să fie clientul nostru, înseamnă că rămâne tot în rețeaua Romtelecom. Trebuie ținut cont de faptul că un client își schimbă doar o dată operatorul, iar fenomenul migrării clienților este foarte periculos pentru operatorii care au construită propria rețea.

C@M: Aveți un acord cu Romtelecom astfel încât să nu intrați sub prețurile lui?
Levente Csenteri: Nu există așa ceva stipulat în contractul de interconectare cu Romtelecom. Structura prețurilor este următoarea: există un preț de retail pentru utilizatorii finali și există prețul de interconectare, stabilit de comun acord de Romtelecom și ANRC. Romtelecom era forțat acum 2 ani să facă publice tarifele de interconectare și împreună cu ANRC au ajuns la un acord cu privire la valoarea actuală, pe bază de benchmark. Ideal ar fi ca aceste tarife de interconectare să fie bazate pe costuri. Sunt mai multe modele de stabilire a tarifelor de interconectare, iar aici în România se folosește modelul întâlnit și în Ungaria și Germania, mai precis modelul LRIC (Long Run Incremental Cost). Așadar, e vorba de prețul de retail și de prețul de interconectare care în mod sigur este mai scăzut și care se stabilește pentru fiecare minut (prețul pentru segmentul de business se configurează preferențial, customizat). N-o să putem ajunge la un preț mai scăzut decât prețul de interconectare, din motive economice, pentru că trebuie să luăm în calcul costurile de amortizare, de operare. Diferența este că acest cost de operare e semnificativ mai mic decât cel al Romtelecom și prin aceasta Romtelecom e stimulat să fie mai competitiv. Asta înseamnă că Romtelecom are de câștigat din parteneriatul cu noi, pentru că o parte din câștigurile noastre se vor duce către ei. Așadar, deși la o primă impresie se pare că noi facem concurență Romtelecom-ului, de fapt el are de câștigat destul de mult din acest model de business.

C@M: Romtelecom-ul are rețeaua lui destul de extinsă, dar unde nu are, ce veți face?
Levente Csenteri: Acolo într-adevăr nu putem oferi nici noi servicii. În modelul nostru de business, call-by-call, nu intră și construirea altor rețele. Dacă am putea, însă, stimula într-un fel Romtelecom să dezvolte rețele acolo unde nu sunt dezvoltate, atunci suntem deschiși să vorbim de acest lucru. Acum nu ne putem gândi, însă, la așa ceva.

C@M: Cât a durat interconectarea cu Romtelecom și câte puncte de interconectare aveți?
Leventer Csenteri: Aproape un an. Prima noastră întâlnire legată de problema interconectării a fost chiar în februarie 2005. În prima etapă am avut 9 puncte, la care s-au adăugat ulterior alte 6, astfel încât acum acoperim întregul teritoriu al României. În București sunt mai multe astfel de puncte, apoi urmează câte unul în Cluj, Brașov, Galați, Timișoara, Oradea, Bacău, Constanța, Craiova, Arad și vom mai construi. Există o listă de așteptare a apelurilor, astfel încât dacă nu avem un punct de interconectare într-un anumit oraș, atunci apelul este direcționat către cel mai apropiat punct. Noi facem dimensionarea și actualizarea acestor echipamente astfel încât să nu pierdem abonați. De obicei, strategia este ca dacă rețeaua ajunge la un nivel de ocupare de 70%, atunci să facem un upgrade.

C@M: Concurați cu operatorii alternativi?
Levente Csenteri: Într-un fel da. Oricum, cred că suntem la nivelul operatorilor alternativi în privința tarifelor. Noi am fi vrut să facem acest serviciu și mai accesibil, să nu fie nevoie nici măcar de întocmirea și semnarea vreunui contract. Aceasta era ideea noastră - clientul să sune la 0800, face înregistrarea pe proprie răspundere și pe baza acestui acord verbal solicitanții să devină clienți. Conform legislației trebuie, însă, să facem contract cu utilizatorii, așa încât nu i-am putut scuti pe aceștia de formalitățile contractului scris. În Ungaria, de ex., înregistrarea clienților se face doar pe baza acordului verbal.