.

'Sincer, cred că anul acesta vom petrece Crăciunul 3G', susține Arun Sarin (foto).

Investitorii sunt convinși că noile servicii 3G îi vor ajuta pe operatorii europeni să depășească momentul de cădere al pieței. După ani de adversități și întârzieri, tehnologia wireless de generație a treia 3G a prins, în sfârșit, contur, ceea ce ar putea însemna un binemeritat semnal pozitiv pentru investitori.

Grupul Vodafone, cu sediul central la Londra, cel mai mare operator wireless din lume în termeni de cotă de piață, venituri și abonați, a mai câștigat un milion de clienți 3G la nivel global în al doilea semestru al acestui an. De asemenea, divizia 'ž3' a conglomeratului Hutchinson Whampoa Ltd. din Hong Kong a câștigat și ea alți 1,7 milioane de abonați 3G la nivel global, în primul trimestru al lui 2005.

Este adevărat că abonații serviciilor 3G reprezintă, încă, un segment restrâns din totalul utilizatorilor de terminale celulare, la nivelul Europei, însă unii analiști ai pieței se așteaptă ca 2006 să fie anul de glorie pentru această tehnologie. Ovum, cunoscuta companie de consultanță în telecom din Londra, previzionează că operatorii europeni vor înregistra 63 de milioane abonați 3G - 1 din 6 utilizatori de telefoane celulare din Europa - până la sfârșitul anului viitor, în condițiile în care procesul de implementare a rețelelor sofisticate necesare pentru comunicații va fi definitivat, iar prețurile terminalelor 3G vor scădea.

Serviciile mobile 3G ar putea cunoaște succesul la nivelul mass market în perioada Crăciunului de anul acesta, a anunțat recent Arun Sarin, Președintele Vodafone. Conform ultimelor sale rezultate financiare, Vodafone a avut vânzări de 3,26 milioane terminale 3G la nivel mondial până la data de 30 iunie 2005. Acest lucru înseamnă o creștere de peste un milion de terminale de la 1 aprilie 2005, ceea ce indică faptul că startul 3G accelerează, arată Arun Sarin, citat de Daily Telegraph.

Treptat, ceea ce operatorii declarau acum 1, 2 sau 3 ani în urmă începe să devină realitate, este de părere Philippe Kiewiet de Jonge, director de fonduri la ABN Amro Asset Management din Amsterdam. După ce 'žbalonul promisiunilor tehnologice' s-a spart în anul 2000, termenul 'ž3G' a început să desemneze noțiunea - ce a făcut mare tevatură odată, dar a devenit ulterior ridiculizată - conform căreia telefoanele și conținutul media vor converge. Iată că această convergență devine acum reală, în cele din urmă. În prezent, utilizatorii din Europa pot viziona programele TV, naviga pe Internet, descărca muzică și imagini video și pot trimite mesaje pe telefoanele lor 3G.

Totuși, în SUA, serviciile wireless au rămas într-o etapă mai puțin evoluată. SUA și-au demarat serviciile wireless cu o tehnologie diferită decât cea utilizată în Europa și sunt încă în etapa în care își actualizează rețelele la standardul de 2G și la varianta mai rapidă a acestuia, 2,5G. Odată ce această etapă este încheiată, SUA se vor îndrepta spre adoptarea serviciilor 3G, dar tot vor rămâne încă în urma Europei și a Japoniei.

În momentul de față, când majoritatea costurilor de investiție în tehnologie au fost deja alocate și consumate, operatorii europeni cheltuind pe licențe peste 100 mld. euro (120 mld. USD) - serviciile 3G ar putea fi o binefacere pentru companiile telecom europene în căutare de noi surse de venit.

Astfel, abonații Grupului 3 din Marea Britanie cheltuiesc lunar 40 GBP (72 USD) pentru descărcări de imagini video din show-ul TV 'žBig Brother' și momente din meciurile de fotbal, pe lângă serviciile de voce obișnuite. Comparativ, media lunară a cheltuielilor abonaților mobili britanici este de doar 25 GBP. Vodafone susține că abonații săi 3G din Germania cheltuiesc de 3 ori mai mult decât abonații la serviciile 2G, deși lucru acesta se datorează, în parte, faptului că acești așa numiți 'žearly adopters' (avangardiști) sunt de obicei tehnofili ce își utilizează mai mult terminalele.

Unii investitori sunt de părere că noile servicii i-ar putea ajuta pe operatorii europeni telecom să depășească momentele de cădere de pe piață. Acțiunile acestora s-au situat sub cota indecșilor naționali în 2005 și sunt încă în urma indicilor pe care i-au atins înainte de această cădere. Cu siguranță, sosirea cu întârziere a serviciilor 3G nu va rezolva toate problemele companiilor europene telecom.

Multe piețe au ajuns deja la punctul de saturație, iar serviciile de voce ce le aduc majoritatea veniturilor devin rapid o obișnuință ce se distinge în primul rând prin preț. Analiștii și operatorii atrag atenția că media veniturilor per utilizator din noile servicii 3G va scădea, de asemenea, pe măsură ce aceste servicii devin din ce în ce mai folosite. Dar calculele care stau în spatele noilor servicii rămân promițătoare. Pe măsură ce terminalele 3G se ieftinesc, operatorii plătesc mai puțin pentru a subvenționa noi clienți. Grupul 3 susține că acel cost de achiziționare a unui nou client 3G a scăzut la 271 de euro, în a doua jumătate a anului 2004, cu 9% mai puțin decât în prima jumătate a anului trecut, conform Wall Street Journal Europe. Vodafone plănuiește să-și folosească prezența sa masivă în majoritatea piețelor europene pentru a forța discounturile de volum de la producătorii de terminale, ceea ce va duce la o creștere evidentă a marginilor sale de profit.

Japonia, acolo unde serviciile 3G au fost introduse mai repede decât în Europa și au deja o mai mare răspândire, oferă operatorilor europeni un exemplu de speranță, dar și de precauție. Cel mai mare operator wireless de acolo, NTT DoCoMo, declară că cei 13,7 milioane de abonați 3G ai săi își folosesc terminalele de 2 ori mai mult decât clienții obișnuiți și cheltuiesc cu circa 50% mai mult în fiecare lună. Compania niponă se așteaptă aproape să-și dubleze numărul de abonați 3G, la 24 de milioane până în primăvara lui 2006, dar în ansamblu, media veniturilor per client este tot în scădere. Ca și alți competitori ai săi, DoCoMo utilizează tactici ispititoare cu prețuri reduse pentru obținerea unei cote de piață mai ridicate, tactici ce pot scădea media cheltuielilor per utilizator. Totuși, rezultatul final ar fi că japonezii se așteaptă ca media cheltuielilor clienților 3G să scadă cu 6% în acest an.