.

Alcatel conduce pe piața hardware a sistemelor de agregare DSL, în timp ce Siemens și Thomson conduc pe piața dispozitivelor DSL instalate la clienți, arată un raport al institutului de cercetare Infonetics Research asupra evoluției pieței DSL în trimestrul 1 din 2004. Companiile evaluate în raportul Infonetics Research includ ADTRAN, AFC, Alcatel, Cisco, Corecess, Fujitsu, Lucent, Marconi, Motorola, NEC, Netopia, Nokia, Polycom, Samsung, Siemens, Sumitomo, Thomson Multimedia, Toshiba, US Robotics, UTStarcom etc.

Numărul total de porturi DSL din sistemele hardware de agregare DSL livrate în primele 3 luni din 2004 a scăzut cu 4% față de trimestrul anterior exploziv, în timp ce veniturile au scăzut cu 6%. În același timp, veniturile din echipamente DSL instalate la sediul/domiciliul clientului (customer premise equipment - CPE) au scăzut cu 3%, dar unitățile au crescut cu 12%, conform unui raport trimestrial de piață al Infonetics Research. Raportul estimează, totuși, că veniturile din ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) vor crește la 1,41 mld. USD în primul trimestru din 2005, estimare bazată pe 5 trimestre consecutive cu creșteri de peste 10% ale numărului de porturi DSL livrate până la 31 decembrie 2003.
Piața globală a sistemelor de agregare DSL este condusă de Alcatel, urmat la distanță de Huawei pe locul 2. Huawei deține, în schimb, locul 1 pe piața IP DSLAM ca număr de porturi și venituri și este urmat îndeaproape de UTStarcom. 88% din veniturile din IP DSLAM (Digital Subscriber Line Access Multiplexer) au provenit de pe piața Asia Pacific în Q1 2004. Porturile și veniturile din IP DSLAM tind să aibă o pondere tot mai mare în numărul total de porturi și venituri DSLAM la nivel global. DSLAM-urile alcătuiesc 70% din veniturile totale de pe piața DSL; restul de 30% sunt date de NGDLC/BLC (next-generation digital loop carrier/ broadband loop carrier). Asia Pacific și EMEA aduc cele mai multe venituri din DSL, urmate de America de Nord și, apoi, CALA (Caraibe și America Latină), precizează Infonetics Research.

Prețul echipamentelor DSL va scădea cu 31% până în 2007, față de 2003
Piața DSL CPE a crescut cu peste 10% ca vânzări de unități în încercarea de a face față volumului de porturi DSLAM și NGDLC. Dar pentru a atinge această creștere, prețurile DSL CPE au scăzut vizibil în trimestrul 1 al anului. Analiștii Infonetics Research estimează că volumul de unități vândute va crește cu 57% pe perioada 2003-2007, în timp ce veniturile obținute vor crește cu numai 8%. Pe măsură ce va scădea prețul la echipamente DSL cu funcționalitate mărită, utilizatorii existenți de bandă largă vor trece de la modemuri ADSL de bază la unități CPE ce suportă conexiuni fără fir sau voce sau chiar VDSL/G.SHDSL (very high bit rate DSL/Single-pair High bit rate DSL).
Modemurile ADSL aduc 52% din veniturile totale DSL CPE, routerele ADSL aduc 37%, modemurile și routerele G.SHDSL 3%, modemurile și routerele VDSL 4%, iar dispozitivele de acces integrat (IAD) DSL 3%.
45% din veniturile din echipamente DSL instalate la clienți au provenit din regiunea EMEA în trimestrul 1 din 2004 - o creștere semnificativă față de trimestrul anterior, denotând că adopția de bandă largă din Europa se accelerează. Ponderea veniturilor provenite din America de Nord și Asia Pacific a scăzut ușor, iar CALA a rămas la același nivel. Siemens conduce în termeni de cotă din veniturile totale din DSL CPE, urmat îndeaproape de Thomson, liderul din trimestrul anterior.

Alcatel conduce
cu 37,6% din liniile DSL globale
Alcatel este liderul pieței DSL, cu aproape 45 milioane de linii DSL livrate până la 31 martie 2004, reprezentând 37,6% din totalul instalat la nivel global, conform cifrelor firmei de cercetare telecom Dell'™Oro Group. Alcatel a avut cele mai multe vânzări de linii DSL în trimestrul 1 din 2004, cu 42.4% din liniile livrate în această perioadă. În plus, compania a urcat în poziția de lider - de pe locul 4 la începutul anului - în regiunea Asia Pacific, renumită pentru jucătorii locali puternici. Alcatel deține acum locul 1 la toate regiunile.
Alcatel declară că speră să își dubleze până în 2006 vânzările în Asia Pacific. Această piață a dat anul trecut 38% din totalul utilizatorilor mobili globali și 33% din totalul utilizatorilor de Internet. Potențialul pieței s-a reflectat în creșterea vânzărilor Alcatel din această zonă la 18% din vânzările sale globale pe 2003, în valoare de 12,5 mld. euro, de la numai 8% în 1999, conform declarațiilor lui Philippe Germond, președinte și COO Alcatel, citat de Total Telecom. Vânzările din regiune ale Alcatel au fost realizate în principal (40%) în China. Principalele domenii de creștere din regiune vor fi banda largă și tehnologiile mobile, estimează Christian Reinaud, responsabilul Alcatel pentru Asia Pacific.
În 2003, Alcatel a furnizat aproape 38% din totalul conexiunilor DSL globale și a avut o cotă de 15% din piața globală de rețele optice.
Portofoliul Alcatel de acces în bandă largă include Alcatel 7300/7301 Advanced Services Access Manager (ASAM) - platforma de acces cea mai răspândit și mai avansată tehnic din lume -, Alcatel Litespan Next Generation Digital Loop Carrier (NGDLC) și produse de administrare DSL. Acest portofoliu este prezent în rețelele a peste 200 de clienți, declară reprezentanții Alcatel. (C.L.)

Siemens domină sediile clienților Cu 17,9% din instalările DSL globale
Siemens a reușit să își extindă poziția de lider la dispozitivele DSL instalate la clienți în primul trimestru din 2004, arată studiile efectuate de Infonetics Research și Dell´Oro Group. Ambele studii arată că Siemens Information and Communication Networks (ICN) este numărul 1 global în echipamente DSL instalate la clienți (CPE), însemnând modemuri, routere și dispozitive de acces integrat la Internet. Conform Dell´Oro Group, familiile de produse Siemens au avut o cotă de piață de 17,9% în Q1 2004, cu 4% mai mare decât în trimestrul anterior. Cota de piață din America de Nord este de 44,8%.