.

Piața românească de telefonie mobilă este caracterizată de o concurență puternică între 4 operatori de telefonie mobilă. Operatorii GSM în banda de frecvențe de 900 MHz domină detașat piața de telefonie mobilă din România.
Creșterea numărului de utilizatori de telefonie mobilă va duce anul acesta la o depășire a numărului de abonați la telefonia fixă. Rata de penetrare a telefoniei mobile în România va depăși 22% la sfârșitul acestui an, adică 5.000 de utilizatori, estimează un raport Roland Berger Strategy Consultants dat publicității pe 15 mai 2001, în cadrul Conferințelor Piața Financiară. Gradul relativ mare de penetrare indică o piață românească în prag de maturitate și sunt de așteptat creșteri mai lente ale bazelor de clienți și încasări medii pe utilizator (ARPU) în scădere. Piața este dominată de servicii vocale și de utilizatorii de servicii preplătite.
Infrastructura de comunicații mobile este într-o continuă dezvoltare, majoritatea operatorilor oferind deja servicii de transmisii de date și acces la Internet prin intermediul telefonului mobil.
Factorii care conduc
la scăderea ARPU:
'¢ Baza de clienți înregistrează o dezvoltare mai lentă decât în anii trecuți, în principal datorită gradului de penetrare în creștere;
'¢ Noii clienți sunt utilizatori cu potențial redus de consum, în special persoane fizice ce optează pentru cartele preplătite;
'¢ Intensificarea competiției va duce la o ușoară scădere a prețurilor și a încasărilor medii pe client în segmentul serviciilor de voce;
'¢ Reorientarea unor utilizatori de voce către telefonia fixă;
Printre măsurile recomandate de consultanții Roland Berger pentru stoparea scăderii ARPU se numără reducerea numărului de deconectări din rețea (churn) prin programe de fidelizare coerente și o concentrare mai mare pe servicii suplimentare pentru clienții persoane fizice, care sunt și mari generatori de trafic. Promovarea serviciilor de transfer date, în special SMS, este necesară pentru stimularea creșterii gradului de utilizare a serviciilor cu valoare adăugată ridicată. Un alt segment cu potențial mare de dezvoltare îl reprezintă aplicațiile și soluțiile dedicate segmentului bancar și marilor companii (rețele virtuale private mobile, aplicații bancare, call-centre apelabil pe număr mobil, telematică etc.).
Alegerea pachetelor de servicii diferă în funcție de tipul de client, concentrarea pe segmentul business fiind absolut necesară. Criteriile relevante pentru decizia de cumpărare în cazul clienților business sunt, de obicei, prețurile atractive, ușurința în utilizare, servicii personalizate de relații cu clienții, existența unui contact local, capacitatea de accesare a întregii game de servicii standard, facturarea transparentă, informații transparente, disponibilitate, accesul internațional.
Cererea de asigurare a securității transmisiilor este foarte mare.
Un portofoliu de produse de bandă largă (pe principiu modular), care să asigure flexibilitate în oferirea de servicii individuale, este și el un atuu.
Un serviciu de relații cu clienții, structurat în funcție de clienții cheie este, în general, apanajul operatorilor cu experiență pe piața de telefonie.
Facturarea on-line, tarifele speciale și integrarea serviciilor de telefonie mobilă și fixă sunt și ele un criteriu important aplicat de clienții din lumea afacerilor.
Firmele mici și mijlocii tind să prefere furnizori ce oferă pachete de produse standardizate la un preț atractiv, în timp ce companiile mari preferă furnizori cu portofoliu larg de produse, nivel înalt de performanță și competență maximă în telecomunicații.

Impactul liberalizării
Viitorul telefoniei mobile în România este legat de dezvoltările și transformările imediate ale pieței. Liberalizarea telefoniei fixe la 1 ianuarie 2003 va avea un impact deosebit și asupra telefoniei mobile.
Un număr important de companii deținătoare de infrastructură și-au anunțat intenția de a intra pe piața de telefonie fixă. Capacitatea de a asigura puncte de prezență la nivel național este cheia succesului noilor veniți pe piață. Nou veniții se vor concentra pe servicii vocale interurbane și internaționale, precum și pe pachete vocale preplătite. RomTelecom va rămâne, în continuare, principalul jucător pe piață.
Prețurile pentru convorbirile urbane vor rămâne relativ constante, în timp ce tarifele pentru convorbirile internaționale și interurbane vor scădea în paralel cu o creștere semnificativă a încasărilor din piață, ca urmare a creșterii traficului.
În fine, operatorii de telefonie mobilă vor avea posibilitatea de a-și reduce costurile pentru convorbirile internaționale și, implicit, de a reduce tarifele, fie prin obținerea unei licențe de telefonie fixă, fie prin crearea de alianțe cu operatorii de telefonie fixă prezenți pe piață.