.

Interviu cu Dan GÂRLAȘU, country manager Nortel Networks România

Dacă până la 1 iunie 2004 compania Cisco Networks deținea majoritatea conturilor mari în rețelistică din România, iată că odată cu transferul lui Dan Gârlașu, liderul echipei Cisco la compania concurentă Nortel Networks (în funcția de country manager) competiția se ascute. Acest moment coincide și cu intrarea în forță pe piața românească a companiei Nortel '“ un lider tehnologic cu un secol de experiență. Pentru Dan Gârlașu, noua sa postură vine ca o provocare și o asumare a unor noi riscuri, pe care și le dorea. Paradoxal, în noua sa strategie de management se va ciocni exact de modelul de business Cisco, pe care chiar el l-a impus pe piața românească. În premieră în media noastră, Dan Gârlașu a acceptat să dezvăluie noile sale planuri, în cadrul emisiunii radiofonice 'Comunic@ții Mobile', din 04 iunie a.c., la postul Radio Mix (frecvența 100,6 FM București).

C@M: Cum v-ați decis să plecați de la Cisco?
Dan Gârlașu: Pentru mine a fost o decizie destul de grea să plec de la o poziție confortabilă, să zicem, după o perioadă de 6 ani de lucru în cadrul Cisco.

C@M: Ați contabilizat numărul contractelor încheiate?
Dan Gârlașu: Cred că a fost vorba mai degrabă de proiecte decât de contracte, iar în privința valorii acestora cred că cea mai în măsură să se pronunțe în această problemă este chiar compania Cisco. Ce pot să vă spun e că am încheiat parteneriate cu companii mari precum Connex, Orange, SNR, Astral - în cazul căruia aș putea spune că mi s-a îndeplinit visul de a vedea telefonie IP peste cablu TV -, Romtelecom etc. Putem spune că oriunde este un actor important în telecomunicațiile românești apare și Cisco ca furnizor de echipamente.

C@M: În noua postură de country manager al Nortel Networks România, cum vedeți împărțirea pieței în viitor?
Dan Gârlașu: Nortel Networks este la fel de importantă, chiar dacă nu acoperă o plajă atât de mare de echipamente ca Cisco. Segmentul de voce nu se mai poate numi o nișă, ci un segment generos și complex. Aici Nortel poate aduce valoare adăugată și foarte multă credibilitate, pentru că este prezentă în acest segment de peste 100 de ani.

C@M: Nortel e prima companie pe al cărei site am văzut pe prima pagină un cod etic de business. Deci, la Nortel, business-ul și deservirea clienților sunt pe primul loc, lăsând tehnologia pe planul secund?
Dan Gârlașu: Este foarte adevărat și vă dați seama că 100 de ani de experiență în telecomunicațiile de voce înseamnă un lucru foarte important și aș vrea să vă spun că primele întâlniri pe care le-am avut în primele 3 zile de lucru au fost extrem de intense, dar au constituit o surpriză foarte plăcută pentru mine, în primul rând pentru că toată lumea m-a încurajat.

C@M: Care sunt atu-urile Nortel Networks și care este structura ei națională și regională?
Dan Gârlașu: În primul rând, Nortel Networks este o corporație și în acest sens globalizarea și-a spus cuvântul. Are o prezență în ceea ce privește producția, cercetarea și dezvoltarea, în Canada, SUA, Europa, Israel. Interesant este că Nortel Networks face dezvoltare de software în România de câțiva ani buni prin entitatea numită ITC Networks, cu care are un contract și unde lucrează 120 de ingineri de software. Așadar, putem spune că deși departamentul enterprise a deschis biroul în România, practic prezența Nortel în țara noastră datează din 1998, odată cu dezvoltarea operatorului Connex - care este afiliat minoritar grupului Vodafone. Iar Nortel a avut o prezență tehnică, de logistică și de vânzări pentru această companie.
Ca structură, Nortel are 4 divizii mari și anume: Divizia Wireless, orientată spre comunicațiile fără fir, care sunt comunicații pentru tehnologii mobile și pentru tehnologii wireless fixe, Divizia Wireline care se ocupă de echipamentele și soluțiile pentru carrieri pentru fibră optică, cupru, cablu TV etc, Divizia Optică și Divizia Enterprise. Divizia Optică deține circa 15%, iar celelalte 3 își împart circa 20-25%, ceea ce înseamnă că structura e destul de echilibrată.
În România vom încerca să acoperim toată gama de produse pentru că aici se pot promova toate tehnologiile și mă refer în primul rând la zona wireless, acolo unde lucrurile sunt deja clare. Mă refer aici și la CDMA, unde avem soluții pentru 450, cu posibilitatea ca Zapp să ne fie client, dar așa cum menționam mai devreme există soluții de enterprise, LAN switching, wide area network switching, VoIP, low balancing, securitate, ceea ce arată că portofoliul Nortel este extrem de generos. Aș menționa aici că afacerea CDMA din România este un model de referință pentru ceilalți operatori ce lucrează în această frecvență, dar sunt mulți care se gândesc deja să înceapă investițiile în această direcție și vom asista la o inițiativă foarte interesantă cu CDMA 450.

C@M: Să înțelegem că CDMA reprezintă o alternativă mai ieftină la GSM?
Dan Gârlașu: Discuția aceasta se poate purta pe mai multe planuri. În primul rând, având în vedere frecvența mai joasă, celulele au o rază mai mare și atunci e evident că numărul de celule e mai scăzut pentru a acoperi aceeași suprafață, ceea ce înseamnă o economie la investiție. Și la partea de operațiuni există, logic, economii legate de curent, ventilație, angajați etc. Pe de altă parte, banda e mai îngustă în 450, deci trebuie să ne gândim la partea de scalabilitate. Părerea mea e că în cazul celor 2 tehnologii (GSM și CDMA - n.r.) decisiv va fi aspectul comercial. Există și un aspect 'politic', bineînțeles, pentru că Europa a susținut întotdeauna GSM, dar până la urmă clientul decide. Această competiție este foarte interesantă și merită urmărită. Totuși, eu nu aș privi problemele acestea din perspectiva politicii tehnologice. Am înțeles de la oficialii români că sunt deschiși în privința acestor tehnologii, ceea ce e benefic și pentru dezvoltatorii software, care au deja 2 fronturi diferite de lucru, al aplicațiilor GSM și al aplicațiilor CDMA.

C@M: Cum vedeți viitorul tehnologiei telecom în România?
Dan Gârlașu: Știm cu toții că tehnologia VoIP va fi viitorul, iar Nortel are același mesaj, produse de top, dar are în plus puterea unei companii ce lucrează în comunicații de peste 100 de ani. În același timp, nu puteam rata provocarea 3G, în care Nortel e lider. Nortel a implementat pe cei 7 operatori care au demarat 3G în lume. Sunt anumite lucruri care nu se trăiesc decât o singură dată în viață și mi-am luat inima în dinți pentru a trăi această aventură. Convergența e cuvântul cheie aici, dar una adevărată cu toate aplicațiile de voce, date, multimedia. Aceasta este strategia Nortel.
Intrarea Nortel în forță pe piața românească vine în acest moment pentru că a trebuit depășită perioada reglementărilor și a crizei telecom la nivel mondial, iar acum România are un potențial foarte atractiv, cu cca. 8 milioane de utilizatori de telefonie mobilă (cât populația Bulgariei) și mai e loc de o creștere. Ca potențial, România urmează Poloniei. Nortel își dorește să opereze într-o piață concurențială, nu dorește să devină monopolist, lucrând în spiritul devizei 'afaceri fără frontiere'. Extrem de important este că expansiunea Nortel în Europa Centrală și de Sud-Est începe acum din România, ceea ce înseamnă un atu pentru noi. De fapt, cele 2 țări în care s-a decis deschiderea unor filiale sunt România și Polonia. Nortel va milita pentru folosirea comunicațiilor în procesele de afaceri. Vrem să ne aducem contribuția cu soluții profesionale performante, scalabile, soluții mari de voce pentru operatorii care în peisajul dereglementat vor să aducă noi servicii care să deservească populația.