.

Ken Abbott cunoaște principalele aspecte ale pieței motoarelor de căutare: acum cea

mai utilizată metodă de plată este cea de tipul pay-per-click, listarea în cadrul directoarelor (colecție de

link-uri organizate după domenii de interes) pierzând tot mai mult teren în fața noilor motoare de căutare.

Abbott, director al departamentului de Web marketing al companiei Integramed.com, ce se ocupă cu vânzarea de

tratamente pentru infertilitate, consideră listarea în cadrul directoarelor Yahoo ca fiind o 'pierdere de timp',

având în vedere faptul că 95% din traficul efectuat pe site-ul companiei provine din reclamele pay-per-click din

cadrul rețelelor de căutare Overture și Google.
'Am plătit pentru prezentări în cadrul tuturor directoarelor

la inițierea acestui proiect (în 1999), dar nu are nici un rost să te afli într-un astfel de director dacă nu te

regăsești pe prima pagină a acestuia', afirmă Abbott. 'În cazul reclamelor gen pay-per-click ai un control complet

'“ poți ajunge pe primele locuri în listări, poți controla titlul și mesajul afișat, pe când în listele de

directoare apar doar descrierile sumare realizate de către editorii acestor directoare.'
Noua modalitate de

monitorizare și plată a accesărilor unui site câștigă o popularitate din ce în ce mai mare, directoarele pierzând

tot mai mult teren în fața acesteia. Directoarele sunt înlocuite cu instrumente algoritmice de căutare și servicii

comerciale pe care tot mai mulți utilizatori le preferă pentru simplul fapt că acestea satisfac mai bine cerințele

navigatorilor și a clienților agențiilor de publicitate. Această transformare duce la sfârșitul erei de altruism a

editorilor umani, care până de curând ocupau un loc important în redirecționarea traficului către site-uri prin

intermediul recomandărilor făcute fără a lua în considerare considerațiile comerciale.
Tranziția a determinat

o reconsiderare a tuturor acțiunilor din lumea motoarelor de căutare, forțând compania Yahoo, leaderul

directoarelor web, să-și reinventeze afacerea pentru a face față noilor motoare de căutare algoritmice și a celor

comerciale, cele mai importante dintre acestea fiind Google și Overture Services. Astfel, începând de anul trecut

Yahoo s-a distanțat de directoarele noncomerciale, adăugând la listele sale adrese plătite din cadrul rețelei

Overture și a atribuit listelor sale rezultate de căutare oferite de Google sau rezultate algoritmice oferite de

Inktomi.
Recenta scădere de trafic din cadrul directoarelor Yahoo i-a făcut pe analiști să se întrebe care va

fi viitorul instrumentelor de căutare ale acestui portal și ce loc vor ocupa, dacă vor ocupa vreunul, față de

dominația din trecut. 'În octombrie anul trecut, Yahoo se afla pe locul doi după Google', afirmă David Sullivan,

editorul buletinului de știri Search Engine Watch. 'Deodată valoarea listării în cadrul directoarelor Yahoo pare

să dispară. Acum, dacă nu apari pe listele Yahoo, s-ar putea să nu conteze atât de mult.'
În mod clar Yahoo

plătește scump pentru a se afla în afacerea motoarelor de căutare plătite. Parteneriatul încheiat cu Overture a

ajutat compania să își crească considerabil profitabilitatea și a permis o creștere majoră a așteptărilor

financiare. Totuși, succesul parteneriatului cu companiile de căutare comerciale ridică o întrebare inevitabilă:

de ce să plătești zeci sau chiar sute de oameni pentru a efectua căutări pe Internet când o altă companie vrea să

te plătească pentru a face același lucru?
Tabelul arată serviciile de căutare oferite de diferite motoare

specializate. În mare parte, site-urile folosesc instrumente de căutare dezvoltate de alte companii ('Da' arată că

compania și-a creat propriul instrument de căutare).
Serviciul LookSmart, care a fost lansat în 1996 și

aparținea inițial companiei Reader'™s Digest, reprezenta la început un director ce conținea topul site-urilor de pe

Internet, aranjate pe categorii. Compania a angajat sute de editori și scriitori pentru a alege manual site-urile.

Acum, având în vedere noile direcții de dezvoltare a motoarelor de căutare, LookSmart deține în jur de 100 de

editori ce realizează prezentări sumare a site-urilor comerciale care au cumpărat spații în directorul licențiat

MSN Microsoft. De asemenea, compania a creat un director noncomercial, Zeal.com, care este întreținut de 2 sau 3

editori și o echipă de voluntari.
Multe dintre site-urile mici văd însă listarea în directoare cum ar fi Yahoo,

LookSmart sau ODP ca un lucru necesar deoarece prezența în cadrul acestora le oferă un loc mai bun în cadrul

topului PageRank creat de către Google, un sistem de evaluare a popularității paginilor web, utilizatorii

apreciind prezența în cadrul directoarelor ca o modalitate ușoară de atingere a popularității în cadrul celor mai

importante motoare de căutare.
Bob Keating, editor șef al companiei ODP, luptă însă neîntrerupt împotriva

introducerii ideii de profit în ceea ce reprezintă de fapt un proces editorial. 'Noi încercăm să combatem

comercializarea căutărilor pe Internet', afirmă Keating, compania sa deținând un catalog ce conține 3,8 milioane

de site-uri, comparativ cu cele 4 miliarde aflate pe Google. 'Majoritatea directoarelor au mers în direcția opusă.

Cu cât căutarea pe Internet devine tot mai comercială, directorul gratuit este singurul rămas care să reamintească

de conceptul inițial al Internetului, acesta reprezentând o sursă de informații publice și nu o mașină de făcut

bani.'