.

Puține sunt website-urile care pot ajunge la statutul Google, însă se pare că prietenii Facebook din întreaga lume îndrăgesc tare mult acest site de socializare în rețea, extrem de popular chiar de la înființarea lui, în anul 2004.

Inițial disponibil doar colegilor de liceu, Facebook și-a deschis porțile și către studenți, în septembrie 2005, iar apoi, în mai 2006, către rețelele de lucru, pentru ca în septembrie 2006 să devină accesabil de către oricine. În prezent, site-ul are peste 31 de milioane de utilizatori activi și o rată de creștere de trei ori mai mare decât cea a site-ului rival de socializare în rețea, MySpace. În Canada și Marea Britanie sunt cei mai mulți utilizatori, iar în USA site-ul ocupă poziția a 6-a în materie de trafic, cu peste 40 de miliarde de vizionări lunare per pagină, din mai 2007. Un indicator al popularității site-ului este faptul că înregistrează o dublare a traficului la fiecare 6 luni. Pe măsură ce Facebook a crescut și s-a tot modificat, s-a schimbat și reputația și brandul companiei. Ceea ce a demarat ca un site exclusivist, al studenților de la Harvard, a devenit treptat accesabil de către toată lumea. Și în timp ce compania rămâne independentă, le permite organizațiilor externe să creeze aplicații care să îi implice pe utilizatorii site-ului, de genul recomandărilor de filme, video sharing și diverse cadouri. De fapt, Facebook își schimbă constant reputația.

Chiar și ideea că site-ul se adresează tinerei generații nu se mai păstrează, pe măsură ce este accesabil și de către părinți, directori etc. E greu de spus cum vor sta lucrurile în 3-5 ani, e de părere Mark Zuckerberg, tânărul fondator al site-ului. Facebook încearcă să aibă și un profit material, luptându-se în același timp să își păstreze independența. În acest sens, într-un articol din Wall Street Journal se arată că Facebook, care a avut anterior un contract de exclusivitate cu Microsoft la capitolul publicitate, își deschide acum porțile către reclamele foarte bine targetate, bazate pe informațiile despre profilul utilizatorilor aflate de pe site.

Așadar, ce va însemna schimbarea constantă în brand-ul Facebook? Oare vor înceta membrii să acceseze site-ul? Puțin probabil.  Lui Facebook nu îi e teamă să riște și să schimbe lucrurile, pentru a rămâne popular. Acesta a depășit predecesorul Friendster, și câștigă acum teren în fața concurenței, MySpace, ce nu deține conexiunile și rețelele Facebook. În consecință, toată lumea, de la investitorii în Internet până la media – va fi cu ochii pe Facebook.

Articol apărut în COMUNIC@ȚII MOBILE - Revista afacerilor Telecom @ Mobile Media. ANUL IX - NUMĂRUL 79 - octombrie 2007

Comandați online ediția print a revistei COMUNIC@ȚII Mobile: