Când vine vorba despre navigare pe Internet, motorul de căutare Google are puțini concurenți, mulțumită vitezei
și abilităților sale superioare de selectare a rezultatelor. În timp record, Google.com a urcat în topul celor mai
vizitate 4 site-uri web, fiind întrecut doar de mamuții AOL, Yahoo! și MSN. Acum, compania își dezvoltă oferta de
căutare: site-ul de achiziții online (www.froogle.com) și portalul de știri (news.google.com). Obiectivul Google:
folosirea tehnologiei sale de căutare pentru a crea site-uri de cumpărături și știri cât mai ieftin și mai
profitabil prin automatizarea căutărilor.
Froogle - jumătate de ecuație
După ce petreceți câteva ore de
navigare pe noile site-uri Google, cât și pe cele ale concurenței, un lucru devine clar: tehnologia de căutare ce
face din Google lider în navigarea pe Internet este cel mult jumătate din ce este nevoie atunci când cauți știri
sau cumpărături online.
Să luăm Froogle: scopul său este de a găsi doar acele pagini cu produse care permit
utilizatorilor să încheie o tranzacție. De exemplu, când căutați 'sac de dormit', Froogle va găsi sute de produse
aflate în vânzare în magazine online gen Kmart, cu informații despre preț, brand, o mică descriere și adeseori
chiar și o fotografie a produsului. Și în loc să îți afișeze adresa paginii principale a Kmart.com, Froogle va
găsi exact pagina care prezintă vânzarea sacilor de dormit.
Ca și Google.com, Froogle are puține decorațiuni,
designul simplu fiind o ușurare pentru utilizatorii Internetului. Pagina principală conține o casetă pentru
introducerea unei căutări și un mic director ce conține 14 categorii de cumpărături online. Simplificarea
contribuie la viteza acestui site, încărcându-se în mai puțin de 2 secunde pe o conexiune de mare viteză, pe când
site-ul de achiziții online Yahoo se încarcă în 8 secunde. Atunci când doriți să cumpărați o grămadă de cadouri
pentru cei dragi veți vedea cu adevărat diferența la timpii de încărcare a paginilor web.
Aici se termină însă
și avantajele. În timp ce Froogle poate alege o listă impresionantă de produse relevante în câteva secunde, rămâne
totuși doar un motor de căutare, un comportament pasiv care creează o relațe minusculă între cumpărătorii și
vânzătorii pe care îi conectează. Acest lucru lovește în experiența oferită de către cumpărăturile online.
Cumpărătorii nu pot stoca informații despre cărțile lor de credit sau despre adresele unde pot primi produsele
achiziționate online prin intermediul Froogle, acest lucru însemnând că datele vor trebui reintroduse la
achiziționarea fiecărui nou produs.
În plus, Froogle nu conține coș de cumpărături virtual, deci, dacă nu
sunteți sigur că doriți să achiziționați un anumit produs, trebuie să salvați adresa, riscând altfel să pierdeți
legătura către produsul respectiv.
Yahoo (shopping.yahoo.com) deține ambele opțiuni. Vă puteți 'umple' coșul
virtual cu 6 produse de la 6 magazine diferite. Înainte de încheierea tranzacției, vă puteți schimba opțiunea și
șterge unul sau mai multe produse de pe lista întocmită de dvs. Apoi, în loc să vă întoarceți la site-urile ce
conțin produsele pe care doriți să le achiziționați și să introduceți la fiecare în parte informațiile legate de
plata și expedierea produselor dorite, completați doar formularele pe care Yahoo le are gata pregătite. Este o
metodă de cumpărături online mult mai ușor de utilizat și care poate economisi 10-15 minute din timpul dvs. când
doriți să achiziționați produse diferite de la mai mulți producători deodată.
Froogle are minusuri și la modul
în care folosește datele preluate de la vânzători. În cazul în care căutați, de exemplu, un 'nonstick cookware
set', între 50 USD și 150 USD, veți găsi cca. 135 de listări cu produse ale unor magazine ca Kohl'™s, Kmart, sau
Appliances.com. Dar cine ar dori să navigheze manual prin toate acestea, atunci când produsele se transpun în 14
pagini de rezultate de căutare? Amazon.com, pe de altă parte, permite utilizatorilor să sorteze produsele după
brand, preț sau chiar după cele mai căutate produse. Site-ul de achiziții comparative DealTime.com duce această
sortare chiar mai departe, permițând utilizatorilor să sorteze produsul dorit după tipul de acțiuni pe care le
poate îndeplini produsul dorit.
Perspectiva globală
Paginile de știri pe care Google le realizează automat,
cu ajutorul calculatorului, se bazează foarte puțin pe aprecierea umană, producând adeseori rezultate fascinante
prin alegerea articolelor legate de aceleași evenimente, dar din surse diferite. În cazul unei căutări despre
Irak, motorul de căutare a găsit un articol din International Herald Tribune legat de o rezoluție votată de
americani împotriva irakienilor, iar cel de-al doilea rezultat reprezenta un articol al site-ului Arab News,
intitulat 'Bush are nevoie de permisiunea noastă!' Este greu de rivalizat cu această perspectivă globală de către
oricine de pe Internet.
Toate acestea fiind spuse, noile oferte Google au un real potențial, însă mai au până
să rivalizeze marile portaluri de știri și achiziții online de pe Internet.