.

Lumea devine mobilă, iar telefoanele inteligente sunt segmentul cu cea mai mare creștere. Google vrea o felie din toate acestea. Compania știe, însă, că nu poate reuși atâta timp cât depinde de mila operatorilor, a producătorilor de telefoane sau a oricărui alt acționar al lanțului de furnizare, din care mulți sunt mulțumiți de actuala stare de lucruri.

Încă de când Google a lansat un serviciu Internet prin WiFi gratuit în orașul său natal, în Mountain View, California, gigantul motoarelor de căutare a demarat un atac multi-tentacular asupra pieței mobile. Proprietar de spectru, operator, furnizor de aplicații mobile și dezvoltator de sistem de operare pentru telefoane mobile - sunt strategii care au fost fie anunțate, fie puse în aplicare. "Practic toate rutele de acces pe piața mobilă au fost acoperite, cu o singură motivație în centru: a asigura  pe cristalul lichid al telefoanelor spațiu pentru popularul și profitabilul său model de business finanțat din publicitate. În particular, pentru Google, mobilul echivalează cu localizarea, iar aplicațiile și serviciile capabile să țșină cont de locație vor duce modelul de publicitate pe culmi de neatins în lumea desktop", comentează analiștii ARCChart.

Autoritățile lumii sunt fiecare în diverse stadii de revizuire a politicilor de alocare a frecvențelor, iar Google a făcut tot ce i-a stat în putință să convingă autoritatea de reglementare telecom din SUA, FCC, să adopte viziunea sa despre alocarea ideală a spectrului. Guvernul american va organiza o licitație pentru banda de 700 MHz eliberată de televiziuni în ianuarie 2008, iar Google insistă asupra neutralității de acces, care ar trebui să forțeze câștigătorii licitației să își deschidă rețelele pentru orice dispozitiv. Google își dorește bucăți mari, adiacente, de spectru care să faciliteze transfer de date de mare viteză prin WiMAX și LTE. Pentru a-și demonstra angajamentul, Google s-a oferit să plătească 4,6 mld. USD (prețul de rezervare) dacă îi sunt acceptate sugestiile.

Deși aceste inițiative de pot părea hazardate, analiștii consideră că ele sunt importante pentru Google. Operatorii mobili se bucură de un control incredibil asupra traficului vehiculat în rețelele lor și mulți încă exploatează "grădinile îngrădite" care arestează abonații în conținutul și serviciile proprii. În plus, operatorii mobili pot fi abuzivi când e vorba de împărțit veniturile cu proprietarii de conținut: unii dau și numai 5% din veniturile din vânzări în baza unor acorduri concepute să favorizeze puternic operatorii.

Obiectivul urmărit de Google prin intrarea pe piața mobilă este de a exercita un mai mare control asupra serviciilor sale mobile, dar și creșterea competiției, diminuând ca urmare influența operatorilor dominanți. Google a venit cu o abordare multi-ramificată în rolul de furnizor de servicii. Cumpărarea de spectru este un exemplu. Alte exemple includ cumpărarea de fibră neutilizată și ralierea la inițiative de felul accesului broadband prin linii electrice. Pentru acestea, Google și-a construit centre de date în apropierea centralelor electrice.

OHA: alianță globală în jurul Google
Pe lângă ambițiile de deținător de frecvențe și de furnizor de servicii, pe 5 noiembrie 2007 Google a dat de știre că și-a asumat rolul de lider într-o inițiativă de a transforma telefoanele mobile în computere personale de uz curent. Numită Open Handset Alliance, inițiativa are 34 de membri și include lideri de industrie ca Telefonica, Marvell, Nvidia, NTT DoCoMO, HTC, LG, Broadcom, Texas Instruments, Skype, Motorola, Samsung, T-Mobile, Sprint, China Mobile, Qualcomm și Intel.

Contribuția Google la această inițiativă este partea software necesară funcționării telefoanelor. Cu nume de cod "Android", după numele companiei pe care Google a achiziționat-o în 2005, software-ul este bazat pe Java și Linux - promotorii standardelor deschise. Semnificativ, expertiza Android consta în a dezvolta aplicații bazate pe locație.

Software-ul va fi gratuit și disponibil ca open source, deși inovațiile și îmbunătățirile nu vor trebui date înapoi comunității open source, ceea ce va permite companiilor să își securizeze IP-urile. Platforma SDK a fost publicată după o săptămână, iar Google a anunțat imediat că oferă 10 mil. US în premii pentru dezvoltatorii care creează programe Android convingătoare. Concursul "Android Developers Challenge" oferă 50 de premii de 25.000 USD fiecare pentru cele mai bune programe propuse până în martie 2008, cu cele mai bune urmând să concureze apoi pentru premiile mari de 100.000 USD și 250.000 USD. Terminalele Android vor ajunge pe piață în a doua jumătate a lui 2008, cu 3 terminale HTC deja în lucru.

Google a pus capăt speculațiilor din jurul fabulosului gPhone, afirmând că vrea să ajute la dezvoltarea a mii de varietăți de gPhone, iar prezența Motorola, a LG și a Samsung în OHA pare să susțină afirmația Google. Analiștii nu găsesc chiar surprinzător faptul că Google vrea să se țină departe de producție, date fiind marginile de profit strâmte și competiția feroce din industria hardware. Plus, pe măsură ce partea hardware a telefoanelor se comoditizează, iar valoarea tinde să se mute spre software și serviciile suportate de dispozitiv, Google este în măsură să scoată foloase majore. Sistemul de operare și suita software constituie în prezent 15% din factura totală a materialelor unui telefon, chiar mai mult pentru telefoanele ieftine.

Dacă Google va fi în stare să coboare substanțial cheltuielile software, va putea nu numai să pătrundă pe telefoanele inteligente din segmentul de preț ridicat, ci și în cel al telefoanelor fără sistem de operare cu preț mediu.

"Așteptările ca Google să știrbească semnificativ din dominația Symbian, Microsoft, Vodafone sau a altora sunt nerealiste pe termen scurt", comentează analiștii ARCChart. Dar Google își folosește punctele tari și reușește să își impună termenii proprii. Compania s-a metamorfozat pe tăcute dintr-un gigant al motoarelor de căutare într-un expert în aplicații software personale. Portofoliul Google deja include un serviciu de email și de chat, Google Earth, un browser de Internet și o suită de aplicații de birou, cu tabele și documente. Această metamorfoză e menită să creeze noi medii pentru afișarea reclamelor - sursa de venituri a Google. Telefonul mobil este o platformă ideală pentru campaniile sale de publicitate, dat fiind că este conștient de locație. In-Stat prevede că vânzările de telefoane mobile cu GPS integrat vor crește de la 180 milioane de unități în 2007 la 720 milioane în 2011. Multe dintre acestea vor include camere digitale și navigare prin satelit, iar multe vor permite Google să trimită reclame localizate pe dispozitiv.

Criticii Android: pur și simplu un alt sistem de operare
Anunțul Google de intrare pe piața sistemelor de operare mobile nu a stârnit numai entuziasm. "Ca strategie de a aduce o schimbare fundamentală în industria telefoniei mobile, Android și-a rata cu totul ținta", comentează analiștii de la Analysys, care, dimpotrivă, văd în platforma Android cel mult un mijloc de a crește utilizarea motorului de căutare Google, cu riscul asociat de a introduce viruși pe mobil.

Mesajul Google că platforma sa open source și partenerii care o susțin vor pune bazele unui ecosistem deschis dedicat Internetului mobil, similar celui în care a înflorit afacerea Google. În acest ecosistem mobil, utilizatorii vor beneficia de tot mai multe aplicații și conținut, iar nevoia lor de funcții de căutare va crește odată cu creșterea pieței de conținut.

Dar, în realitate, introducerea a încă unui sistem de operare mobil - chiar și susținut de Google - nu schimbă cu nimic dinamica pieței de Internet mobil, punctează Analysys. În ultimii ani au apărut multe sisteme de operare mobile. Acestea au inclus Symbian OS (Symbian Ltd.), Windows Mobile (Microsoft), Mac OS X mobil (Apple), Java (Sun), SavaJe (SavaJe Technologies), intent (Tao) și MontaVista Linux (MontaVista). Aceste companii au cheltuit sute de milioane de dolari pentru a crea platforme de operare mobile din surse deschise ca Linux. Și deși producătorii de terminale au livrat zeci de milioane de telefoane compatibile cu aceste sisteme de operare în ultimii ani, industria nu a reușit să creeze un mediu activ axat pe dezvoltatori pentru nici unul din aceste sisteme de operare. Ipoteza Analysys este că acesta nu a fost rezultatul vreunei lipse a tehnologiei, chiar dacă nici una nu e perfectă, ci al unei probleme mai fundamentale, care împiedică Internetul mobil să evolueze la fel ca cel fix: fragmentarea pieței de terminale mobile. "Aceasta este o realitate pe care nici măcar Android n-o poate rezolva", insistă Analysys.

Competiția între producătorii de telefoane se bazează pe diferențierea prin dimensiuni, formă și funcții ale telefoanelor. Nokia și Motorola produc fiecare peste 60 de modele noi pe an, de la cele mai simple la un preț de sub 60 USD adresate piețelor în dezvoltare la computere multimedia ca N81 și N95 care costă 1000 USD. Cererea este stimulată prin design diferențiat, iar lansarea iPhone a demonstrat încă o dată că aceasta este cheia creșterii vânzărilor de terminale. Rezultatul este o diversitate uriașă în termeni de seturi de funcții și performanță și mult mai mare decât cea de pe piața PC-urilor. Efectul acestei proliferări de modele de terminale este că dezvoltatorii de aplicații și furnizorii de conținut sunt obligați să își construiască afacerile fie prin concentrarea pe sub-seturi foarte restrânse din piața terminalelor, fie prin dezvoltarea unor layere de mediere complexe și costisitoare care creează mai multe sute de versiuni de aplicații și servicii care vor rula pe fiecare din sutele de modele de terminale. "Nimic din Adroid nu va schimba această dinamică", conchide Analysys.

Google oferă gratis sistemul de operare, asociază mai multe aplicații și implică un număr mare de parteneri, încercând să dea impresia că poate asiguraun anume numitor comun în designul terminalelor pentru a răspunde acestei fragmentări. În realitate, un sistem de operare gratis nu e suficient, ba chiar creează propriile probleme: producătorii sunt financiar responsabili pentru terminalele lor și nu își pot permite să ignore perspectiva unui sistem de operare open-source care poate trimite un virus sau un troian în piață. Ca urmare, ei vor investi zeci, poate sute de milioane de dolari în crearea propriilor versiuni de Android, de a căror stabilitate și securitate sunt suficient de siguri pentru a le instala pe milioane de dispozitive. Este exact ce s-a întâmplat cu toate celelalte sisteme de operare mobile. De exemplu, posibilitatea sugerată de Android ca aplicații terțe să acceseze funcțiile cheie ale dispozitivului - a face apeluri, a trimite mesaje text sau a folosi camera foto, ea a fost inițial prezentă și în Symbian, dar a fost înlăturată datorită pericolului de a fi folosită de hackeri pentru a trimite apeluri către o întreagă agendă de adrese și, în cazuri extreme, a da jos cu totul o rețea mobilă.

 "Google nu e primul care să subestimeze amploarea și complexitatea pieței mobile. La urma urmei, Microsoft e la a șasea versiune de Windows Mobile și încă nu se poate spune că a reușit să pătrundă pe piață", încheie sceptici analiștii de la Analysys.

Articol apărut în COMUNIC@ȚII MOBILE - Revista afacerilor Telecom @ Mobile Media. ANUL IX - NUMĂRUL 80 - noiembrie 2007

Comandați online ediția print a revistei COMUNIC@ȚII Mobile: