.

Google propune începând cu această săptămână noi instrumente în beneficiul editorilor de presă, încercând astfel să îi ajute să atragă mai mulți abonați, în special prin limitarea conținuturilor gratuite, în cadrul unei inițiative ce vizează îmbunătățirea relațiilor dificile pe care grupul american le are cu industria presei, care se consideră "furată" pe internet, informează AFP, citată de Agerpres. "Cred cu adevărat că Google și editorii de presă au un interes comun", precizează Philipp Schindler (foto), unul dintre directorii companiei americane, într-o conferință telefonică. "Vrem să îi ajutăm pe editori să găsească noi cititori și să îi transforme în clienți plătitori", a continuat Philipp Schindler, insistând asupra faptului că "noul model" propus reprezintă fructul unor discuții îndelungate și al unor teste desfășurate în colaborare cu diverse companii de presă, precum The New York Times și Financial Times.
 
Presa tradițională se confruntă cu o serie de probleme financiare, pe care le impută, parțial, faptului că articolele sunt mult prea des accesibile în sistem gratuit pe internet, în special prin intermediul motoarelor de căutare și al rețelelor de socializare.
 
Presa tradițională pierde astfel venituri din publicitate, care sunt în mare parte captate pe internet, mai ales de companiile Google și Facebook.
 
Încercând să atenueze aceste relații dificile, Google va permite grupurilor de presă să își aleagă numărul de articole cu acces gratuit, "un eșantion flexibil", care va înlocui începând din 2 octombrie sistemul actual.
 
 
Acest sistem, implementat în urmă cu peste 10 ani, impunea editorilor un minimum de trei articole gratuite pe zi pentru a fi referențiați de Google.
 
"Piața informației s-a schimbat radical" și "editorii sunt aceia care sunt cel mai bine plasați pentru a decide ceea ce le convine", a spus Richard Gingras, un expert în domeniul mediilor digitale.
 
Începând din 2 octombrie editorii pot să aleagă să nu permită internauților să aibă acces la niciun conținut gratuit, dacă doresc acest lucru, au explicat reprezentanții companiei Google, care recomandă totuși presei să înceapă cu 10 articole gratuite pe lună pentru a atrage mai mulți cititori.
 
Managerii de la Google au asigurat că rezultatele cercetătorilor și testelor precedente nu favorizează conținuturile gratuite mai mult decât cele plătite.
 
De asemenea, Google va facilita progresiv plata unui abonament, ideal "printr-un singur clic", grație conturilor Google și Android, sistemul său de operare pe dispozitive mobile.
 
Inteligența artificială
 
Totodată, Google va partaja cu editorii informațiile pe care le deține despre cititori (e-mail, nume, adresă), pentru a permite companiilor din industria presei să îi contacteze în mod direct pe acești clienți potențiali.
 
Pe termen mai lung, grupul californian intenționează să ajute presa să profite de pe urma tehnologiilor sale din domeniul mașinilor capabile să învețe — unul dintre aspectele inteligenței artificiale—, pentru a o ajuta să îi recunoască pe "abonații potențiali și să prezinte o ofertă potrivită unui public potrivit la momentul potrivit".
 
Aceste posibilități sunt oferite tuturor editorilor de presă din lumea întreagă, a precizat Richard Gingras.
 
"Este cât se poate de clar că publicitatea nu poate de una singură să remunereze realizarea și distribuția unui jurnalism de calitate, în contextul în care nevoia unui jurnalism durabil și independent nu a fost niciodată atât de importantă ca acum (...) Conținutul plătit sau abonamentele reprezintă deci (...) o componentă esențială a veniturilor obținute de un editor", a declarat Jon Slade, director comercial al Financial Times, citat de blogul oficial al Google.
 
În iulie, aproape 2.000 de companii de presă americane, reunite în cadrul News Media Alliance, au publicat o scrisoare deschisă adresată Congresului, prin care i-au cerut să adopte un amendament la legea antitrust, care interzice în forma sa actuală orice formă de înțelegere între mai multe companii din același sector. Congresul american nu a analizat deocamdată acest dosar.
 
Cele 200 de companii de presă s-au plâns din cauza existenței pe piață a unui raport de forțe dezechilibrat, în special din cauza Google și Facebook. "Din cauza acestui duopol digital", declarau cu regret reprezentanții acestei asociații profesionale, "editorii sunt constrânși să își livreze conținuturilor și să respecte regulile (stabilite de 'duopol', n.r.) referitoare la maniera în care informația este publicată, ierarhizată și monetizată".
 
La nivel european, ideea creării unui nou drept, comparabil cu dreptul de autor, ce ar permite editorilor de presă să fie plătiți, începe să câștige teren la Bruxelles, în pofida mai multor factori care critică o astfel de inițiativă.