.

Verbul francez 'žvoler' înseamnă atât 'ža fura', cât și 'ža zbura'. 'žSteal This e-Book' (Fură această carte electronică) este o retrospectivă asupra cărților electronice și a drepturilor electronice ce identifică apariția și evoluția e-book-urilor din 'žantichitate' (cca. 1999) până în prezent, cu ambiția de a avea un impact și asupra viitorului industriei.

Crezul hackerilor este că 'žInformația vrea să fie liberă'. La acesta, Dick Brass de la Microsoft a adăugat: 'žDar furnizorii de conținut vor să fie plătiți'. 'žSteal this eBook' încearcă să dovedească acum că, până la urmă, ambele obiective pot fi atinse în același timp.

Danny O. Snow și Dan Poynter au publicat prima ediție a unei cărți intitulate U-Publish.com, în 1999, atât în versiune tipărită, cât și electronică. Din indiferență, compania care a distribuit versiunea electronică nu a folosit nici o formă de incriptare. Autorii s-au așteptat ca mai multe copii piratate să apară pe Usenet și prea puțini oameni să cumpere versiunea tipărită ulterior, în ianuarie 2000. 'žCartea va fi, oricum, perisată într-un an, dat fiind că industria se schimbă atât de repede. Aș considera orice copie piratată o publicitate gratuită pentru ediția viitoare', brava Dan Poynter. Cu timpul, au remarcat că un procent substanțial din cei care descărcaseră cartea în format electronic au cumpărat, mai târziu, un exemplar tipărită. 'žA fost o surpriză plăcută și începutul conceptului pentru Steal This eBook', notează Danny O. Snow în deschiderea cărții.
După ce Stephen King a publicat Riding the Bullet (Cu viteza glonțului) în martie 2000, exclusiv în formă electronică, industria întreagă a făcut mare vâlvă pe tema managementului drepturilor digitale (DRM). Spre deosebire de U-Publish.com, pentru romanul lui Stephen King, care era protejat împotriva copierii, au fost necesare doar 48 de ore până să apară copiile piratate pe Net. 'žÎn acel moment, bietul King vânduse numai 400.000 de copii', precizează Danny O. Snow. Într-un articol din 1998, Glenn Sanders de la eBookWeb relata: 'žAcum 3 ani, cei de la Rough Guides au făcut un gest de neconceput: au plasat gratis, pe Internet, textul complet al celor mai populare ghiduri publicate de ei. De atunci, vânzările de carte au crescut cu cel puțin 20% în fiecare an'. Un alt exemplu amintit de Dan Poynter: National Academy Press (SUA) a pus online o serie întreagă de e-Book-uri gratuite, numai pentru a asista la mărirea vânzărilor la cărțile lor tipărite.

Versiunea electronică a Steal this e-Book! este un 'žexperiment cu texte neprotejate', pe care autorul și BookSurge l-au început după BookTech 2002 din NYC, februarie 2002 și care propune teza că versiunea electronică gratuită a unei cărți este un instrument bun de marketing pentru versiunea ei tipărită. e-Book-ul este gratuit, absența protecției împotriva copierii este intenționată, iar singura formă de promovare a cărții tipărite este un text cu hyperlink, 'žExemplare tipărite ale acestei cărți sunt disponibile la BookSurge.com' în versiunea electronică. Până în martie 2003 se va vedea dacă va cumpăra cineva și cartea și exact câte exemplare tipărite s-au vândut, ca rezultat direct al prezenței gratuite a versiunii electronice pe Internet.

A cumpăra sau a nu cumpăra?
Următorul text apărea la www.ditherati.com pe 19 februarie 2002:
EXPROPRIEREA NECESITĂ COORDONARE
'žSursă deschisă înseamnă să arăți cum colaborarea funcționează mai bine decât autoritatea și, prin urmare, decât drepturile private de autor', afirma Douglas Rushkoff, care prevedea că dacă îi convinge pe oameni să contribuie la romanul lui în format electronic pe gratis, îi vor crește vânzările la exemplarele versiunii tipărite (Wired News, 19 februarie 2002).
Pentru 'žliterații digital', faptul că o carte electronică vinde cartea tipărită este un adevăr auto-evident. 'žSteal This e-Book' este un argument în favoarea utilizării tehnologiei fixe sau mobile pentru a livra electronic conținut, ca intrument de creare a unei mărci, de marketing sau de promovare.
Apar, inevitabil, întrebările legate de e-Book-uri - ce să facem cu ele, să le vindem (dacă da, cu cât?), să le lăsăm să fie copiate, retransmise, printate, ascultate, duplicate? O altă problemă adiacentă o constituie evoluția proprietății intelectuale în ultimii 30 de ani. Urmează, apoi, chestiunea narațiunii autorului - episoade din ultimii 3 ani relevante pentru viitorul industriei și al practicii publicării electronice - povestea pieței, tehnologiei, companiilor, dar și a autorului.
Avantajele cărților electronice:
Editorul unei cărți electronice elimină aproape orice risc economic legat de tipărirea, legarea, împachetarea, distribuția, livrarea, depozitarea, inventarierea, procentele pentru intermediari și retururile de exemplare deteriorate sau nevândute.
Toată lumea câștigă: cititorul, scriitorul și editorul. Eliminarea riscurilor economice mută accentul de la 'ža juca prudent', cu scriitori și subiecte cu potențial comercial dovedit, la a pune la dispoziția cititorilor mai multe opțiuni - varietate a materialelor, prețuri mai mici la cărți, procente mai mari din profit pentru autori.
e-Book-urile sunt generate 'žla cerere': nu există exemplare pierdute, iar publicul are la dispoziție un număr nelimitat de exemplare.
Cărțile electronice oferă facilități mai multe decât cărțile tipărite. Pentru cititorii cu probleme de vedere, literele pot fi mărite. Cărțile pe teme ce se modifică frecvent pot fi actualizate rapid, fără retipărire. Căutarea în e-book este completă. La bibliotecă nimeni nu va fi în situația de a nu putea împrumuta o carte pentru că a luat-o altcineva, nici nu vor mai exista taxe de întârziere. O mie de e-book-uri pot fi stocate într-un spațiu mai mic decât un aragaz. Studenții pot insera pasajele citate în eseuri fără a le retasta. E-Book-urile pot include sunet, animație, grafice și tabele interactive și link-uri către alte resurse online.

Dezavantajele cărților electronice
Nu toată lumea are, încă, un computer. Deși numărul utilizatorilor de Internet este uriaș (ultimele estimări merg până la 500 milioane) și crește zilnic, realitatea este că milioane de cititori nu au computere sau nu sunt conectate online. Scriitorii și editorii serioși nu îi vor ignora niciodată pe acești oameni mai conservatori.
Mulți găsesc că e inconfortabil să citești cărți electronice pe computer - ecranul nu permite, mereu, vizualizarea unei pagini întregi. Dispozitivele specifice citirii e-book-urilor sunt încă puține în comparație cu PC-urile. Este posibil să scoți la imprimantă o carte electronică, dar textul își pierde facilitățile de căutare. Probleme de securitate și copyright merită atenție. Editorii nu țin ca un pirat să pună copia unui e-book pe un site public și să ofere vizitatorilor neavizați copii ilegale gratuite. Cheia nu este atât înăsprirea securității, cât intimidarea pirateriei prin costuri mult mai mari pentru furt decât valoarea a ceea ce este furat. De exemplu, Steal This e-Book costă 10 USD. Cât timp ar fi cineva dispus să petreacă pentru a fura ceva cu un preț atât de rezonabil, riscându-și, în plus, cazierul? Pentru autorul/editorul care distribuie cărți de pe propriul website, atragerea cititorilor și administrarea problemelor tehnice poate fi prohibitivă. Puțini scriitori au experiența sau înclinația de a deveni webmasteri permanenți. Cititorul are nevoie de o carte de credit pentru a cumpăra un e-book, în majoritatea cazurilor, în condițiile în care unii nu au cărți de credit, iar alții au rezerve în a le folosi pe Internet.