.

Anul 2003 s-a încheiat fericit pentru majoritatea furnizorilor de dispozitive mobile pentru zona EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa), conform ultimului studiu al firmei britanice de analiză a pieței, Canalys. Nu numai că cei ca Nokia, Sony Ericsson, Motorola și Orange au reușit să livreze în total peste 2 milioane de telefoane inteligente, dar și piața handheld-urilor, uneori catalogată ca deja saturată, a reușit să înregistreze un trimestru record, cu peste 1 milion de livrări.

HP domină segmentul handheld, cu 33% din livrările pe Q4 2003. Palm rămâne în urmă, cu numai 25%
Handheld-urile au revenit în forță, odată cu apariția pachetelor GPS competitiv tarifate, explică analiștii Canalys. În unele țări, cum este Germania, marii distribuitori insistă în prezent pe soluții de navigare în defavoarea handheld-urilor clasice, axate doar pe managementul informațiilor personale, lucru de care furnizorii profită. Cei care nu includ pachete de navigare au mai puține șanse să ajungă pe rafturi - Palm și Sony fiind printre cei întârziați în domeniu. Handheld-urile din gama prețurilor joase concurează cu telefoanele inteligente ce oferă un nivel de funcționalitate similar, iar modelele scumpe trebuie să ofere alte beneficii pentru a justifica tarifele mai ridicate. Navigarea vine cu ecrane mai mari pe handheld, deși analiștii Canalys estimează că și furnizorii de telefoane inteligente vor prelua această oportunitate. Pentru aceștia, o modalitate de a contrabalansa ecranele mici este livrarea vocală a informațiilor, iar noile reglementări ce obligă șoferii să își instaleze pe bord telefoanele mobile pot întoarce situația în favoarea furnizorilor de terminale inteligente.

Nokia domină segmentul telefoanelor inteligente, cu 78%
Furnizorii de handheld-uri, mai ales HP, au beneficiat și de o creștere a cheltuielilor pe IT ale corporațiilor, inclusiv pe soluții mobile. Furnizorii de telefoane inteligente nu intenționează să rateze nici ei această tendință. Dintre aceștia, Nokia, a reușit în Q4 o livrare inițială extinsă a modelului 6600 - cel mai 'corporate' telefon inteligent al său până în prezent. Analiștii Canalys prevăd că Nokia va ținti cu asiduitate segmentul soluțiilor de mobilitate pentru companii, în condițiile în care sistemul de operare Symbian începe să atingă volumul de livrări necesar pentru a-l face un competitor în întreprindere. În termeni de segmentare a produselor, gama de telefoane inteligente de la Nokia nu are egal, dar și alți furnizori și-au mărit oferta. Sony Ericsson P900 este mai performant decât predecesorul său; Siemens a introdus în sfârșit pe piață SX1, deși în stoc limitat; iar ultimul venit, Motorola, a exploatat, prin A920, incapacitatea NEC de a livra cantități suficiente de telefoane 3G și a propulsat Microsoft în segmentul dispozitivelor centrate pe voce cu un prim trimestru rezonabil de livrări ale modelului MPx200.