.

Hard disk drive-ul (HDD), cunoscut mai ales ca dispozitiv de stocare pentru computerele personale, este din ce în ce mai redus ca dimensiuni, însă cu o capacitate de stocare mai mare ca niciodată. Iar această direcție reprezintă o afacere în continuă creștere pentru industria mobilă.
Inovațiile producătorilor de HDD-uri, cum ar fi Toshiba, Hitachi, Seagate Technology și alții, au făcut această industrie să avanseze de 2 ori mai rapid, comparativ cu industria procesoarelor. Conform legii lui Moore, industria semiconductorilor este capabilă să plaseze de 2 ori mai mulți tranzistori pe un circuit integrat la fiecare 2 ani.
Noile HDD-uri sunt folosite acum pe scară largă, începând de la player-ele MP3, cum ar fi cel dezvoltat de către Apple Computer Inc., iPod, și până la video recorderele personale, cum ar fi TiVo, care oferă posibilitatea înregistrării programelor TV.
'Computerul personal nu a devenit plictisitor, însă am ajuns în punctul in care produsele electronice de larg consum folosesc aceste dispozitive de stocare', afirmă Dave Reinsel, director de cercetare globală în cadrul companiei IDC.
Compania de cercetare a pieței Trend Focus se așteaptă ca livrările de HDD-uri către producătorii de produse electronice de larg consum, cum ar fi Sony, Hewlett-Packard și multe alte companii, să se tripleze, ajungând până la 55 milioane unități în 2006, comparativ cu estimările de anul trecut, ce se ridicau la numai 17 milioane de unități.

Mediile de stocare au străbătut o cale lungă de la lansarea pe piață de către IBM, în 1956, a primului dispozitiv de acest gen, modelul IBM 305 RAMAC, care folosea 50 de discuri de 61 cm pentru stocarea a 5 Mb de date - echivalentul a 2500 de pagini de informație scrisă. Pe atunci, costa 35.000 USD închirierea pe un an a unui astfel de dispozitiv. Cel mai mare HDD la ora actuală, din punct de vedere al capacității de stocare, poate înmagazina 320 GB de date, dispunând de 4 platane de 8.9 cm. Surse din industrie afirmă că succesul de care se bucură player-ul iPod, care a fost vândut în peste 2 milioane de unități de la lansarea sa, se datorează minusculelor HDD-uri produse de către Toshiba, ele reprezentând componenta de bază a acestuia.

Pe măsură ce tot mai multe mijloace de stocare se digitalizează, HDD-urile pot ajunge aproape oriunde. Există, bineînțeles, o potențială rivalitate cu chip-urile de memorie flash, care nu conțin componente în mișcare. Dar memoria flash nu poate stoca la fel de multe date precum HDD-ul, costurile de producție a acesteia fiind mult mai mari, afirmă analiștii. 'Odată ce ai pus un HDD într-un produs, acesta schimbă complet capabilitățile produsului respectiv, cât și ușurința în utilizare', susține Amy Dalphy, marketing manager în cadrul Toshiba SDD.
'Automobilele sau televizoarele reprezintă medii fantastice pentru un HDD', crede Reinsel, arătând însă că mai este mult de lucrat la dezvoltarea acestora pentru a putea rezista la variațiile de temperatură. 'Trăiesc în Minnesota, unde vorbim de temperaturi de până la minus 20 grade Celsius - iar acel HDD va trebui să funcționeze și la aceste temperaturi?'

O altă aplicație care îi fascinează deja pe producătorii de HDD-uri este folosirea acestor așa-zise microdrive-uri, ce pot stoca până la 4 GB de date, în telefoanele mobile. Iar dacă un telefon mobil dotat cu cameră video poate reda fișiere audio în format MP3 de pe un HDD, nu mai este nevoie decât de descărcarea fotografiilor personale pe un site web, o colecție masivă de melodii putând fi stocate astfel pe HDD.
În plus, dacă dispozitivul mobil funcționează ca un PDA, atunci mult mai multe adrese și prezentări realizate în PowerPoint pot fi păstrate în buzunarul aceluiași utilizator. Există, însă, și o parte negativă în cazul unui dispozitiv de tip telefon-cameră foto-MP3 player-PDA super inteligent. 'Apare un moment de presiune în care utilizatorul spune: totul este prea complicat pentru mine!', afirmă Reinsel. Sperăm ca acesta să fie singurul inconvenient pentru noi în viitorul cel mai apropiat!