.

Convergența produce confuzie nu numai în rândul consumatorilor. Chiar și mai marii industriilor telecom și media trebuie să se întoarcă acum pe băncile școlii - sau una la expozițiile celeilalte - pentru a învăța fiecare jargonul celorlalți, și încă repede.

IBC2006 (Amsterdam, 7-12 sept. 2006), cea mai mare conferință anuală dedicată industriei de difuziune din Europa, a găzduit anul acesta un număr mare de jucători noi: companiile telecom. Două din cele cinci zile ale conferinței au fost dedicate în întregime telecomului, în special domeniului televiziunii mobile și IPTV. Târgul a atras 44,808 delegați în total, cu 5% mai mulți ca anul trecut, dar o schimbare majoră a fost, din partea expozanților, dublarea suprafeței de expoziție pentru zona mobilă. Aceasta a acoperit peste 1000 m pătrați, cu expozanți ca Qualcomm, Ericsson, Nokia, Texas Instruments și Harris, iar anul viitor suprafața se va dubla din nou, preconizează organizatorii.
Accentul pe comunicații la un târg major al difuziunii radio-TV arată că industria de conținut și de difuziune realizează importanța noilor platforme ca televiziunea mobilă și IPTV. Creatorii de conținut, difuzorii și agregatorii au nevoie să afle cum să își monetizeze marfa. Furnizorii și operatorii, în schimb, vor să transmită cât mai mult conținut cât mai repede pentru a-și recupera investiția în tehnologie.
Dialogul nu a fost ușor între cele 2 industrii. Industria telecom și cea a procesării  imaginii vorbeau, de exemplu, pe limbi complet diferite în februarie anul acesta la târgul industriei mobile 3GSM; după 7 luni, se pare că participanții la IBC2006 comunicau ceva mai fluent, relatează Total Telecom.

A doua generație de TV mobil: conținut original pentru telefoane
Ambele industrii au aderat la ideea că este preferabil un conținut creat special pentru mobil. În același timp, participanții veniți din industria conținutului au cerut ca procesul de reformatare a conținutului pentru variile platforme să fie făcut mai simplu, pentru a accelera ieșirea pe piață. Aducerea pe mobil a unui serial TV necesită anumite reformatări. De exemplu, pentru popularul serial 24 din SUA, găurile făcute de gloanțe în cadavre au trebuit mărite pentru a fi vizibile pe micul ecran.
'Asistăm acum la a doua generație de TV mobil. Schimbăm complet imaginea pentru a o adapta aparatului', declară șeful executiv al firmei de consultanță media Decipher, Nigel Walley, citat de Total Telecom.
La IBC2006, Oliver Hascoat, directorul de servicii multimedia de la Orange, a sintetizat situația televiziunii mobile: 'Avem nevoie de conținut IP original care să fie disponibil numai pe telefoane mobile și despre care oamenii să vorbească. Până acum nu am văzut așa ceva. Și nu contează dacă e conținutul unui mare brand sau produs într-un garaj'. Orange France primește 4 milioane de cereri de TV mobil sau video-la-cerere în fiecare lună.
Postul britanic Channel 4, de exemplu, nu oferă doar conținutul propriu, ci realizează o serie de programe scurte dedicat mobile.
MobiTV a arătat, la rândul său, că din primele 4 posturi cele mai vizionate prin serviciul său, 3 sunt posturile proprii ale MobiTV. Cu toate acestea, în prezent majoritatea conținutului adaptat pentru TV mobil este inițial destinat altor platforme.
Obiceiurile de vizionare rămân în general necunoscute și greu de previzionat. Urmărirea unui film pe un ecran TV mobil nu va fi consumată la fel ca un DVD. 'Poate că un film se va apropia mai mult de o carte - citești câteva pagini și continui a doua zi de unde ai rămas', sugerează Dave Bancroft, director de tehnologii avansate la Thomson UK, care conduce un proiect de dezvoltare de tehnici de scanare și flux de lucru pentru producția, afișarea și transmisia digitală de film.
Snell & Wilcox arată că producătorii de conținut mai sunt și copleșiți de mulțimea platformelor new media și dă exemplul NBA (National Basketball Association din SUA), care are cantități mari de filmări nefolosite, dar nu știe cum să le monetizeze către noii jucători din piață. 'Companiile creatoare de conținut sunt deschise tuturor platformelor, vor să îl vândă, dar își pun problema brandului lor', explică Joe Zaller. Brandul este un aspect important pentru producătorii de conținut, cu televiziunea mobilă menită 'să aprofundeze experiența brandului de consum'.
În ciuda dezbaterilor despre TV mobil și conținutul său, sportul rămâne pe primul loc în lista tipurilor de conținut. Transmisiile sportive în direct depășesc toate celelalte categorii de conținut, arată MobiTV. Emisiunile speciale sau dedicate se dovedesc și ele populare. Conform MobiTV, din primele 10 canale, 60% din vizitatori vizionează programe purtând o marcă cunoscută, spre deosebire de 40% care urmăresc posturi specializate. Cu toate acestea, din emisiunile brandate, un număr mai mare dintre ele sunt canale speciale. 'Canalele generaliste sunt populare, dar tot mai mult canalele tematice formează o mare parte a audienței', spune Oliver Hascoat de la Orange. MobiTV anticipează, de asemenea, că în timp, vor apărea tot mai multe pachete tematice și conținut generat de utilizatori.
Cu toate acestea, primele statistici de audiență pentru televiziunea mobilă indică nevoia de precauții. BBC a atras doar 40.000 de descărcări mobile ale mobisodului bazat pe popularul său Dr Who. 'Tardisoadele' au atins în medie 3.000 de descărcări per episod, deși serialul online a înregistrat 2,6 milioane de descărcări.
Operatorul 3 din Italia avea 145.000 de abonați la serviciul său TV mobil prin DVB-H la sfârșitul lui august și declară că țintește 1 milion de utilizatori în următoarele 12 luni.

Formatele pentru TV mobil creează probleme industriei de conținut
Complexitatea creării și gestionării unor versiuni diferite ale 'aceluiași' conținut pentru toate mediumurile se dovedește o mare problemă pentru furnizorii de servicii TV mobile și pentru furnizorii lor de terminale. Iar pe măsură ce numărul și tipurile de dispozitive TV mobile cresc, industria conținutului are tot mai multă nevoie de o simplificare a tehnicilor de reformatare sau 're-versionare', au arătat participanții la IBC2006. Așa cum reclamele TV și videoclipurile muzicale folosesc tehnici diferite față de cinematograf, la fel filmele și producțiile video se produc în versiuni diferite pentru diferitele tipuri de dispozitive mobile. Conținutul trebuie fragmentat în diferite asezonări sau permutări în funcție de dispozitiv. Conținutul mai trebuie și produs într-o nouă versiune, sau 're-versionat'. Oamenii care pregătesc conținutul încă trebuie să facă un volum uriaș de schimbări de conținut. Munca presupusă de reformatarea conținutului este preponderent manuală și extrem de scumpă.
'Reorientarea conținutului trebuie industrializată pentru a mări debitul și a grăbi intrarea pe piață', arată Joe Zaller, VP de marketing la Snell & Wilcox. În timpul Cupei Mondiale, Snell & Wilcox a trebuit să dezvolte tehnici noi prin care să livreze conținutul fotbalistic pe ecranele mai mici, deoarece s-a dovedit foarte dificil de văzut mingea. O soluție pentru transmiterea meciurilor de fotbal este folosirea unei camere diferite de filmat, plasate deasupra celei tradiționale, care să dea un unghi mai strâns și să elimine mulțimea. Compania a dezvoltat și o platformă care analizează imaginea pentru a reduce zgomotul și evidențiază și ține urma obiectelor de interes cheie.
Producătorii de terminale investesc și ei în livrarea video, dar mărirea rezoluției spațiale și rata frame-urilor video duce la nevoia de mai multă memorie și spațiu de stocare în terminale.