.

Piața românească a serviciilor IT a înregistrat în 2004 o creștere de 28,3 % față de 2003 , atingând cifra de 167,81 mil. USD, a estimat firma de consultanță IDC într-un studiu dat publicității pe 18 august 2005, 'Romania IT Services 2005-2009 Forecast and 2004 Vendor Shares'. IDC estimează că în următorii ani piața românească de servicii IT urmează să înregistreze un ritm de creștere medie anuală de 16,8%, pentru a atinge în 2009 aproximativ 365,20 mil. USD.

IDC semnalează evoluțiile spectaculoase care au avut loc anul trecut topul companiilor din sectorul românesc de servicii IT. Astfel, compania S&T a ajuns pe primul loc de pe locul 6 în 2003, SIVECO a alunecat de pe primul loc pe poziția a treia, iar o serie de noi intrați precum Softwin, Forte și Romysm Consulting, au ajuns între primele zece companii. IBM și-a păstrat poziția a doua, în timp ce HP a coborât o poziție, ajungând pe locul 4. În ciuda acestor repoziționări, piața și-a continuat consolidarea în 2004, primele zece companii obținând puțin sub 70% din veniturile pieței, crescând comparativ cu 60% în 2003.

'Deși 3 noi companii au pătruns în top 10, ar fi greșit să credem că acest lucru este ușor de realizat. Piața este una sănătoasă și în plină creștere, însă modificările de poziții și consolidarea semnalează o intensificare a competiției. Pentru a putea acapara o porțiune din piața serviciilor IT fără a se expune prea mult, firmele ar trebui să se gândească să încheie parteneriate cu agenții specializate. Acest lucru ar putea să însemne o diminuare a veniturilor, însă ar contribui la a pune bazele pentru un succes pe termen lung', recomandă Laurențiu Popescu, Branch Manager IDC România.

Integrarea de sisteme domină serviciile IT în România
Studiul IDC mai arată că în 2004 integrarea de sisteme a fost cel mai important domeniu de pe piața de servicii IT din România și va continua să domine vânzările. Alianțele, fuziunile și achizițiile din piață, ca și noile tehnologii creează necesitatea unificării sistemelor, iar aceasta se va vedea în special în telecomunicații, în sistemul bancar, logistică și distribuție, ca și în administrație. Acestea sunt într-un proces accelerat de actualizare a sistemelor IT în România.

Pe locul 2 ca valoare a venituri s-a situat în 2004 zona de suport și instalare software, pe măsură ce companiile românești au continuat să-și înlocuiască echipamentele IT învechite. Pe locul 3 și 4 s-au situat dezvoltarea de aplicații personalizate și, respectiv, instalarea și suportul pentru programe software. Împreună aceste 4 domenii au generat 66,5% din veniturile realizate de piața serviciilor IT din România.

Utilitățile absorb cele mai multe servicii IT
În ceea ce privește sectoarele care au contribuit cel mai mult în 2004 la dezvoltarea verticală a pieței românești de servicii IT, pe primul loc se situează sectorul utilităților, datorită marilor proiecte demarate în acest sector. Privatizarea celei mai mari bănci din România a plasat sectorul bancar pe al doilea loc ca mare consumator de servicii IT, ca și implementarea serviciilor de ebanking și pașii adoptați în direcția conformării la cerințele BASEL II.

Administrația centrală a fost a treia verticală mare consumatoare de servicii IT.
Aceste 3 sectoare au fost responsabile pentru 34% din cheltuielile pentru servicii. Împreună cu telecomunicațiile, acestea sunt motoarele de creștere a investițiilor în servicii IT. 'Privatizarea și refacerea infrastructurii obligă majoritatea organizațiilor din aceste sectoare să apeleze la experți externi pentru a-i ajuta să își actualizeze sistemele IT. Pentru a exploata această tendință, furnizorii de servicii IT ar trebui să își aleagă o anumită verticală și să stăpânească în detaliu procesele de business specifice', recomandă analistul IDC.