.

Numărul minutelor VoIP vorbite în Europa Centrală și de Est va fi de 5 ori mai mare în 2005 decât în 2004, urmând să se tripleze în 2006 față de 2005, estimează IDC într-un studiu dat publicității pe 11 noiembrie și efectuat în 11 țări din regiune (exclusiv Rusia). În același timp, cheltuielile se vor dubla în 2005 și vor crește cu 80% în 2006. Deși reprezintă o mică parte din piața totală de telefonie, VoIP va deveni tehnologia preferată pentru firme și consumatorii individuali care vor să își reducă facturile lunare. Cu toate acestea, cheltuielile totale se vor stabiliza după câțiva ani de creștere explozivă, dat fiind că VoIP va fi în principal combinat cu pachete de servicii de bandă largă. Datorită posibilității economiilor, adoptarea de către firmele mici și mijlocii va fi mai rapidă decât în rândul consumatorilor casnici în viitorul previzibil, deoarece firmele mici este mai probabil să aibă necesități simple de apelare ușor de satisfăcut cu un pachet standard de servicii (de exemplu, apeluri nelimitate de voce în UE). Majoritatea traficului VoIP este pentru apeluri internaționale și așa vor mai rămâne lucrurile o vreme. IDC a descoperit că Polonia a fost țara cu cel mai mult trafic și cele mai mari cheltuieli pe VoIP și va rămâne la fel și în 2005. Ungaria s-a plasat pe locul 2, iar Cehia pe 3. Împreună, aceste 3 țări reprezintă în jur de 47% din toată piața VoIP central și est-europeană. Pentru cele 3 țări IDC prevede că în 2005 numărul minutelor VoIP vorbite va crește de peste 5 ori față de 2004. Traficul anual în toată regiunea va crește rapid, deși de la o bază inițială foarte scăzută, urmând ca din 2006 procentele să coboare puțin sub 100% pentru volumul traficului și în jur de 50% pentru cheltuielile pe VoIP