.

Rezultatele primului val al interviurilor pentru cercetarea de piață AUDIRADIO, dezvoltată de Institutul de Marketing și Sondaje (IMAS) după închiderea de anul trecut a AUDIMAS, indică Europa FM în fruntea clasamentului, cu 1.492.000 de ascultători zilnic, la nivel național, între orele 5.00-24.00, informează Media Expres. Potrivit sondajului de audiență realizat în intervalul 1-28 aprilie 2002, în clasamentul stațiilor private urmează Pro FM (1.068.000 de ascultători) și Radio Contact (808.900). În București, conduce Radio 21, (286.200), urmat de Pro FM (219.200), Radio Contact (135.700) și Europa FM (131.100).
Eșantionul cercetat de AUDIRADIO este format din persoane de peste 12 ani, din mediile urban și rural, cât și la nivel național. Singurele posturi de radio care au solicitat audiențe pe zona rurală sunt Societatea Română de Radiodifuziune (SRR) și postul privat național deținut de grupul Lagardere, Europa FM. Restul posturilor de radio private și 6 agenții de publicitate au solicitat audiențele de radio numai la nivel urban. A doua serie de interviuri urmează a fi realizată în toamnă.
Cercetarea anuală AUDIRADIO include 5.000 de interviuri și este realizată în baza unei oferte a IMAS către posturile de radio și agențiile de publicitate. Posturile de radio suportă 70% din costul serviciului, iar agențiile de publicitate 30%. Noul produs de cercetare media a fost lansat după ce în 2001 produsul care includea cercetarea audienței presei scrise și a radiourilor, AUDIMAS, a fost închis pentru că presa scrisă a scos la licitație și a desemnat companiile care se ocupă de realizarea unui Studiu Național de Audiență.
În țările dezvoltate, radioul, televiziunea și presa scrisă au unități unice de măsură a audienței, realizate de instituții specializate după ce industria stabilește condițiile de realizare a cercetărilor și licitează aceste activități. În România, cu excepția presei scrise, industriile de media nu au reușit să stabilească, încă, specificațiile și să încheie licitațiile pentru studiile naționale de audiență, recunoscute în toată industria. Acest lucru are, potrivit specialiștilor media, efecte negative asupra consumului de publicitate.

CNA și industria de publicitate
s-au pus de acord
24 dintre cele mai importante companii de publicitate și mari clienți au remis premierului Adrian Năstase, la sfârșitul lunii mai, un document prin care critică intenția autorității de reglementare în audiovizual de a se amesteca într-un domeniu în care la nivel european se aplică principiul autoreglementării. Acestea au propus, în schimb, ca CNA să primească gratuit studiile de audiență care se fac deja de către institutele specializate.
Grupul de companii se referă la amendamentul lui Ralu Filip care prevede că CNA va organiza împreună cu autoritatea din comunicații o licitație publică pentru selecția furnizorului specializat de servicii de măsurare a audienței și a cotei de piață pentru radio și TV, urmând ca posturile de radio și televiziune să subscrie obligatoriu la serviciile oferite de companiile selectate. Dacă legea audiovizualului va fi aprobată cu această prevedere, ar fi un caz unic în Europa în care Statul se implică într-un domeniu - măsurarea audienței radio și TV - unde autoreglementarea se aplică în toate țările europene, cu implicare activă și sub supravegherea sectorului audiovizual, format din stațiile de radio și televiziune, advertiseri și agențiile de publicitate. Semnatarii scrisorii consideră că prevederea este un semn negativ pentru comunitatea de afaceri, prin impunerea unui control adițional al statului într-un domeniu antreprenorial. Măsura ar putea duce, printre altele, la instalarea unui monopol al Statului în măsurarea audienței și va genera costuri mai mari prin coexistența probabilă a unui sistem dual de stat și privat în măsurarea audienței.
Într-un comunicat din 2 iunie 2002 al Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), se anunță că CNA, Asociația Română pentru Măsurarea Audienței (ARMA) și International Advertising Association (IAA) s-au decis pe 31 mai asupra unei propuneri de modificare a Proiectului de lege referitoare la organizarea licitațiilor pentru măsurarea audienței. Astfel, măsurarea audiențelor și a cotelor de piață va fi realizată de instituții specializate desemnate prin licitație. Licitația va fi organizată de o comisie din care vor face parte cu drept de vot reprezentanții radiodifuzorilor și ai agențiilor de publicitate. Structura comisiei va reflecta participarea la finanțarea sistemului de măsurare a audiențelor. CNA, firmele care își fac publicitate și asociațiile patronale ale radiodifuzorilor și operatorilor de cablu vor avea câte un reprezentant cu statut de observator. Auditorii măsurătorilor desemnați prin licitație vor fi autorizați de CNA. Prima licitație va fi organizată în cel mult un an și jumătate de la promulgarea legii prezentate.