.

Cea mai recentă fuziune din industria sateliților - achiziția PanAmSat de către Intelsat, anunțată pe 29 august - va crea cel mai mare operator de comunicații prin satelit, împingând pe locul 2 compania SES Global, informează firma britanică de cercetare Gartner.

Intelsat a fost de acord să plătească 3,2 mld. USD în lichidități și să își asume alte 3,2 mld. USD în datorii ale PanAmSat - prima companie care a spart monopolul Intelsat asupra comunicațiilor internaționale prin satelit acum 10 ani.

Vânzarea PanAmSat afectează în primul rând clienții săi din rândul operatorilor de cablu, posturilor radio-TV, operatorilor DTH (direct to home), furnizorilor de servicii Internet și companiilor de telefonie. În context mai larg, analiștii Gartner identifică o tendință de consolidare pe termen mai lung în industria sateliților, cauzată de o ofertă de capacitate peste cerere și de necesitatea operatorilor de a-și completa golurile de acoperire geografică și de a-și întări portofoliile de servicii.

Pe viitor, cererea de servicii de satelit va veni mai ales din partea programelor video - Gartner prevede că până în 2009 va fi nevoie de încă 700 de canale care să susțină proiecțiile de creștere ale rețelelor etnice și ale canalelor TV de înaltă definiție.

Pe de altă parte, noile tehnologii ar putea da în jos cererea, cum ar fi tehnologiile avansate de compresie și cele de codare și modulare avansată Digital Video Broascasting (DVB) S2, care ar putea reduce cu 30% necesarul de capacitate pe trasponder.

Ținând cont de tendința de intensificare a fuziunilor și achizițiilor din industria sateliților, Gartner recomandă celorlalți operatori de comunicații prin satelit să accelereze planurile de achiziționare sau intrare în parteneriat cu alți furnizori de satelit, iar consumatorilor de comunicații prin satelit să se asigure de disponibilitatea serviciilor pe termen lung, dacă achiziționează servicii de la un furnizor mai mic - deoarece este probabil că acesta va fi achiziționat - și să ia în calcul, pe termen lung, scenariile de consolidare probabile. Plus, consumatorii să nu se lase fixați în prețurile scăzute ale zilei, deoarece noile tehnologii și competiția în comunicațiile prin satelit și cele terestre vor continua să dea în jos prețurile.