.

Inventatorul britanic James Dyson a anunțat recent că va investi circa 2 miliarde de lire pentru dezvoltarea unei mașini electrice pe care intenționează să o comercializeze până în anul 2020, informează AFP și DPA, citate de Agerpres. "Acum doi ani și jumătate am început să dezvolt o mașină", a explicat Dyson (foto) la Londra, în fața jurnaliștilor adăugând că a înființat o echipă formată din 400 de ingineri care lucrează la acest proiect pentru care compania sa va investi un miliard de lire (1,14 miliarde de euro) pentru dezvoltarea acumulatorului și a încă unui miliard de lire pentru mașina în sine. Aceste sume fac parte dintr-un plan de investiții de 2,5 miliarde de lire sterline (2,8 miliarde de euro) dezvăluit anterior de grupul care nu specificase însă despre ce proiect era vorba.

În vârstă de 70 de ani, creatorul aspiratorului fără sac, a uscătorului de păr și a uscătorului electric de mâini nu s-a implicat niciodată până acum în sectorul de mijloacelor de transport.

Acest proiect ambițios, desfășurat în cel mai mare secret, se bazează pe "specialiști Dyson și experți din industria automobilelor", a explicat Dyson într-un comunicat.


Mașina pe care inventatorul o promite va fi foarte diferită de alte autovehicule de același gen, fiind "proiectată în întregime de Dyson". Însă, "desigur, lucrăm cu furnizori tradiționali", a precizat el.

Dezvăluit în mod oficial, "acest proiect va crește rapid", a adăugat Dyson care a atenționat însă că nu va oferi "nicio informație'' suplimentară pentru a "păstra confidențialitatea cu privire la specificitatea vehiculului'' său.

Dyson va decide în următoarele luni unde va fi produsă mașina sa și a precizat că motorul este deja gata.

Grupul este foarte prezent în Marea Britanie, dar și în Asia.

''Vom face mașina unde facem acumulatorul. Vrem să fim aproape de furnizori, lucru logic din punct de vedere logistic", a spus el fără a oferi mai multe detalii.

Grupul are aproximativ 8.500 de angajați în întreaga lume, inclusiv 4.000 în Marea Britanie, și va recruta alte mii de angajați pentru proiectul auto, a adăugat Dyson.

Omul de afaceri a dezvăluit că proiectul mașinii electrice va fi dezvoltat în vastul campus de cercetare pe care intenționează să îl inaugureze pe un teren care a aparținut Royal Air Force (RAF) situat în Hullavington, în sud-vestul Angliei.

Întrebat dacă se așteaptă să câștige bani din acest proiect, Dyson a răspuns: "Sper că da. Aceasta este ideea".

Prin lansarea propriei mașini electrice, fără ajutorul unui producător de autovehicule, Dyson urmează linia companiei americane Tesla, fondată de omul de afaceri Elon Musk. De asemenea, el va concura cu producătorii istorici de automobile care își intensifică eforturile în domeniul tehnologiilor electrice într-o perioadă în care multe țări din întreaga lume își declară ambițiile în ceea ce privește protecția mediului.

Dyson a reamintit că aproape 9.500 de persoane mor în fiecare an în capitala Marii Britanii din cauza expunerii la poluarea atmosferică, lucru confirmat de cercetătorii de la King's College din Londra.

Autoritățile britanice și-au anunțat recent intenția, precum Franța, de a interzice vânzarea de autovehicule diesel sau benzină pe piața lor până în 2040.

Cu toate acestea, piața automobilelor "curate" (electrice sau hibride) este încă în minoritate în Europa de Vest unde peste 95% din noile vehicule înregistrate în 2016 rulau fie cu motorină (49,5%), fie cu benzină (45,8%), potrivit Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA), precizează sursa citată.