.

iPhone este, într-adevăr, un telefon inteligent, dar dedicat consumului de media, nu utilizărilor de business - este concluzia ce se desprinde din analizele fie foarte entuziaste asupra impactului revoluționar al apariției iPhone pe piața conținutului mobil, fie total critice la adresa lipsurilor iPhone în comparație cu alte telefoane inteligente.

Telefoanele inteligente de până acum au fost destinate utilizării profesionale, în principal pentru motivul că doar companiile își permit să investească în terminale atât de scumpe pentru angajații lor, inițial pentru top management, iar terminalele trebuie să ofere avantaje clare de productivitate și garanții de securitate pentru a justifica investiția. Aplicațiile mobile pentru telefoane inteligente sunt în principal extensii ale aplicațiilor de birou, menite să ofere acces la rețeaua companiei și documentele de lucru ale angajaților cu preponderență mobili.

iPhone este diferit. Deși include tot ce și-ar putea dori un utilizator de la un telefon inteligent - telefon, PDA, e-mail, browser Internet - principala lui calitate este cea de media player. iPhone este un telefon inteligent construit pentru consumul de media bogată, aplicațiile lui sunt o extensie a bibliotecilor de conținut audio și video de acasă ale consumatorilor.

Fie că iPhone va avea ecou la mase sau nu, telefonul va contribui la mărirea pieței telefoanelor inteligente "demonstrând potențialul de manipulare a conținutului", cred analiștii Gartner citați de Dow Jones.

"iPhone este cu câteva generații înaintea pieței în termeni de interfață de utilizator. Așa cum Mac-urile au forțat evoluția Windows în PC-uri, iPhone va forța, probabil, ceilalți programatori celulari să își facă telefoanele mai intuitive", a declarat și Chris Hazleton, analist IDC, la o conferință sponsorizată de Qualcomm, citat pe Wired.com.

Apariția iPhone consacră o nouă categorie de telefoane inteligente, în care funcțiile de telefon sunt dublate de funcțiile de media player și care se adresează consumatorilor individuali, nu companiilor. Funcțiile de PDA, e-mail și navigare web, chiar dacă lasă loc de îmbunătățiri, este probabil că vor fi adaptate segmentului consumatorilor individuali, nu celui de afaceri, în purul stil american.

Orientarea spre conținut media e mai largă în industria terminalelor mobile. Începând de anul acesta, producătorii de telefoane inteligente ca Nokia și Research In Motion au început să introducă facilități "de larg consum" - player MP3, design mai colorat - în telefoanele lor adresate segmentului de business și să le facă mai prietenoase pentru latura personală a vieții mobile a profesioniștilor.

Inclusiv efervescența din jurul iPhone a determinat ceilalți producători să-și proiecteze noi terminale care să rivalizeze cu iPhone, după cum declara Paul Jacobs, CEO Qualcomm într-un interviu pentru Associated Press chiar înainte de lansarea iPhone. Qualcomm, numărul 2 mondial în chip-uri mobile, nu are nimic a face cu producția iPhone, dar are o mulțime de câștigat de pe urma efectului iPhone asupra cererii de telefoane mai puternice și mai scumpe. Dacă iPhone este un succes, aceasta va demonstra că, de fapt, consumatorii sunt dispuși să plătească mai mult pentru terminalele lor decât până acum. "O mulțime de oameni din industrie vor fi foarte fericiți dacă se dovedește că oamenii sunt gata să cheltuie acele sume de bani", declară Paul Jacobs.

Modele de business "îngrădite"
O diferență larg criticată față de ceilalți producători de telefoane inteligente este controlul pe care Apple îl păstrează asupra sistemului de operare al iPhone. Nici un terț nu poate adăuga aplicații, iar modelul de lansare a fost în parteneriat exclusiv cu operatorul AT&T.

Diferența are a face cu modelele de business dominante atât în industria media, cât și în industria mobilă - unde casele de discuri și studiourile de filme vor controlul asupra conținutului pe care îl produc, iar operatorii vor controlul asupra clientului și dispozitivelor lui - și care diferă de modelele de business din industria de software pentru companii, bazate pe ecosisteme largi de dezvoltatori care extind aria de aplicații a unui sistem de operare, fie el proprietar sau bazat pe standarde deschise.

Operatorii mobili vor să devină companii media în toată regula, iar dispozitivele joacă un rol cheie în gradul de utilizare a conținutului. Pentru AT&T, exclusivitatea asupra iPhone marchează lansarea în forță a operatorului în spațiul media, domeniu în care rămăsese în urma rivalului său, Verizon. AT&T însuși declară că urmărește să atragă consumatorii afluenți, dispuși să plătească prețul dispozitivului și al serviciilor de date pe care telefonul le poate oferi, conform Total Telecom.

Planurile tarifare pentru iPhone ale operatorului pornesc de la 60 USD pe lună și includ trafic de date nelimitat - e-mail, navigare web, căsuță vocală vizuală, 200 SMS - și  apeluri nelimitate în rețea, plus minute reportabile (450 minute incluse la abonamentul cel mai mic, de 60 USD, 900 minute incluse pentru 80 USD și 1.350 minute incluse pentru 100 USD).

Până la lansarea iPhone în Europa, operatorii vor sta cu ochii pe AT&T să vadă iPhone în acțiune pe Internetul mobil.

Din cuprinsul aceluiași dosar:

Analiștii reacționează diferit la lansarea iPhone
iSuppli: Furnizori surpriză pentru componentele iPhone
ComScore: 2 milioane de click-uri pe Apple.com
iPhone - cea mai importantă lansare de la apariția televizorului
Mediul de business e sceptic față de iPhone
Alternative la iPhone: multimedia & business

Comandați online ediția curentă a revistei COMUNIC@ȚII Mobile