.

Jean Francois Pontal se bucură de o viziune privilegiată

asupra industriei mobile europene. Șeful executiv de la Orange poate pretinde locul 1 pe piețele franceză și

britanică, după numărul de abonați. Orange mai este prezent în Danemarca, Belgia, Elveția, Slovacia și România, ca

și în fostele colonii franceze Camerun și Coasta de Azur.
Nu toată harta Europei este acoperită, însă, de

Orange. Compania s-a străduit să pătrundă în Italia, unde este acționară la Wind, iar în Suedia a cerut

autorităților, fără succes, însă, să amâne termenul de lansare a rețelei sale 3G. J. F. Pontal susține, însă, că

scopul său este să ofere clienților, nu atât o rețea europeană sau globală, cât un serviciu care să acopere

întregul continent.
'žNu avem nevoie de o rețea pan-europeană. Unde nu avem acoperire, cum e cazul Spaniei, ne

vom asigura prezența prin acorduri comerciale', declară J. F. Pontal într-un interviu publicat în cotidianul

britanic 'Financial Times' pe 18 septembrie 2002.
Asemenea acorduri ar putea deschide calea consolidărilor în

industria mobilă, consideră el. Orange însuși este produsul unor serii de fuziuni și achiziții.
Compania

originală a fost fondată de Hutchinson Whampoa din Hong-Kong și a fost cotată la bursa din Londra. Apoi, Orange a

fost cumpărată de consorțiul german Mannesmann, care a fost, la rândul lui, cumpărat de Vodafone. Regulile

competiției au forțat Vodafone să vândă Orange către France Telecom. France Telecom a combinat Orange cu

propriile-i interese în industria telecom mobilă, incluzând-l aici și pe liderul de piață francez - Itineris.

Întregul grup a fost cotat la bursă, începând din anul 2001.
Executivul Orange admite faptul că istoria

recentă a Orange a fost copleșitoare.
'žCombinarea echipei France Telecom cu cea a Orange, combinarea englezilor

cu francezii, nu a fost ușoară la început. Cei de la France Telecom i-au perceput pe cei de la Orange drept

câștigătorii grupului, chiar dacă France Telecom a fost cumpărătorul. Angajații Orange se întrebau dacă vor trebui

să lucreze cu cei de la companiile publice de telefonie.'
Dl. Pontal - fost colaborator al supermarket-ului

francez Carrefour și șef de produse pentru piața de larg consum la France Telecom - a ales brand-ul Orange cu

scopul de a unifica compania.
'žOamenii ne-au declarat nebuni pentru că am renunțat la brand-ul Itineris atunci

când am cotat la bursă Orange', spunea Pontal. 'žItineris era un brand foarte puternic în Franța. Dar am lansat

Orange, iar succesul său ne-a depășit așteptările. Brand-ul Orange este o investiție fantastică.'
Totodată,

acesta este determinat să pună pe prim plan brand-ul, și nu tehnologia, pe măsură ce Orange își va lansa

următoarea generație de servicii pentru rețelele 2.5G și 3G.
Pontal are mari speranțe în ceea ce privește

serviciul de mesaje cu imagini (MMS), pe care Orange l-a lansat în Marea Britanie și pentru serviciul

bidirecționalde mesaje între utilizatorii mobili.
De asemenea, Orange a fost una din primele rețele europene

care au încercat video-telefoanele mobile.
În plus, mai există și serviciul de mesaje ce includ imagini

statice, nu dinamice, care va domina piața. 'žVideo este mai mult o aplicație pentru afaceri, poate pentru

conferințe,' a adăugat Pontal.
'žNu numai că fotografiile sunt mai ușor de trimis, dar comunică mai multe

emoții.' Pe lângă interoperabilitate, Pontal crede că politica de prețuri este una din soluțiile pentru lansarea

noilor servicii. 'žPrimirea de mesaje electronice trebuie să fie făcută la un preț fix, așa cum este primirea de

informații pe o linie fixă. Trimiterea unui mesaj electronic costă aproximativ cât trimiterea unui mesaj text.

Așadar, lansarea a fost încurajată în Franța'.
'žNumărul abonaților a fost de aproape 45.000 în doar o lună, mai

mulți decât a avut i-mode în Germania și Olanda în două luni. Rata de utilizare a depășit așteptările.' I-mode

este popularul serviciu de navigare web fără fir, dezvoltat de NTT DoCoMo, și care a început să pătrundă și în

Europa.
Pontal se așteaptă ca serviciile mobile de date să fie un succes, și de aceea, nevoile companiei includ

licențe și rețele de a treia generație.
'ž3G ține de capacitate. Va trebui să facem față creșterii volumului de

date, ținând cont și de faptul că clienții sunt interesați să trimită mesaje fotografice, să utilizeze IM (Instant

Messaging - mesagerie rapidă) sau să trimită mesaje electronice', a adăugat Pontal. Oficialul Orange susține că

pentru câteva servicii, inclusiv primirea de imagini animate, va fi, cu siguranță, nevoie de 3G, cu atât mai mult

cu cât noile standarde ale tehnologiei impun o îmbunătățire a capacității și a calității. Dar, împreună cu toți

operatorii mobili, Orange preîntâmpină perspectiva unei creșteri lente a veniturilor din serviciile de voce, pe

măsură ce piața este saturată.
În privința serviciilor de date și multimedia, Pontal este convins că acestea

vor fi soluția creșterii veniturilor pe abonat. 'žVom observa, la un moment dat, că oricine are nevoie să comunice

va avea un telefon mobil. Câțiva vor avea chiar mai multe dispozitive: probabil un telefon conectat la un PDA, un

laptop cu un card PC și propriul său număr. Acest lucru va împinge puterea de penetrare la peste 100%, dar în

acest caz, serviciile mobile de date vor trebui să fie omniprezente, așa cum sunt astăzi serviciile de voce.