.

Multă vreme domeniul exclusiv al industriei jocurilor video, salonul Electronic Entertainment Expo (E3) de la Los Angeles a început pe 13 iunie în prezența jucătorilor deveniți staruri online datorită performanțelor lor urmărite de mii de fani pe YouTube, Twitch sau Facebook, relatează AFP, citată de Agerpres. Pe lângă ultimele jocuri video online, youtuber-ii deveniți celebri și premiile atribuite pentru principalele competiții de "eSport" și-au făcut pentru prima oară apariția la salonul E3 care durează până vineri. "Realitatea astăzi e că acum nu mai sunt jocurile cele care influențează industria, ci 'creatorii' de pe YouTube", jucătorii care comentează și difuzează înregistrări cu ei, a declarat Ryan Wyatt, responsabil pentru jocuri în cadrul YouTube.
 
"Să-i implici pe 'creatori' este ceva inteligent, pentru că reacțiile lor sunt constructive, nu fac numai remarci foarte critice", a adăugat el. 
 
 
Industria înfloritoare a jocurilor video dezvoltă relații de feedback cu "gamer"-ii și nu se mai mulțumește doar să le vândă produsele.
 
Salonul E3 găzduiește în premieră o "zonă de eSport", gestionată de grupul specializat ESL, unde sunt organizate competiții de jocuri video și difuzate online.
 
Jucătorii participă și la conferințe de presă organizate de editorii de jocuri și fabricanții de console.
 
Noi titluri foarte așteptate și noi francize au fost prezentate în direct pe Facebook, Twitch (filială a Amazon) și YouTube ( care se prezintă ca cea mai mare platformă de jocuri), atrăgând sute de mii de vizualizări. 
 
 
"Înainte ca editorii să înțeleagă puterea 'creatorilor', aceștia se simțeau înstrăinați. Asta s-a schimbat acum. Ei sunt parte integrantă din salon și se ține cont de reacțiile lor în design, marketing și promovarea jocurilor", a afirmat Ryan Wyatt.
 
Competițiile de jocuri video urmărite de public avantajează industria în mai multe moduri, explică Craig Levine, manager al grupului ESL.
 
Oferta prezentată la salonul E3 arată că editorii dezvoltă jocuri cu caracteristici care se vor dovedi atractive cu prilejul competițiilor online.
 
"Oamenii care privesc sunt mai numeroși decât cei care joacă; asta influențează enorm elaborarea design-ului", a explicat Levine. 
 
 
Și cu cât imperativul performanței devine o prioritate, cu atât fabricanții scot mai mult pe piață chipuri, ecrane sau manete ameliorate.
 
"eSportul are una dintre audiențele care cresc cel mai repede, nu numai în sectorul jocurilor video, ci și în cel al divertismentului", a spus Rich Taylor, vicepreședinte pentru comunicații în cadrul Electronic Software Association, care organizează E3.
 
Cifra de afaceri mondială a sectorului de eSport ar urma să crească de la circa 200 de milioane de dolari în 2015 la un miliard de dolari până în 2018, potrivit estimărilor Baird Equity Research citate de organizatorii salonului.
 
Până la acea dată, audiența mondială a eSport-urilor ar urma să atingă 500 de milioane de spectatori, respectiv mai mare decât cea a sporturilor "reale" , a mai spus Levine.
 
Chiar dacă salonul E3 se focalizează pe jocurile pentru console sau computere cu sistem de operare Windows, jocurile pe smartphone-uri sunt sistematic în topul vizualizărilor pe YouTube. 
 
 
Comunitatea jucătorilor este importantă pe Facebook. Grupul a revenit în acest an la salon cu spațiu dedicat chat-urilor cu dezvoltatori și personalități și unde vizitatorii își pot împărtăși părerile despre salon pe rețeaua socială și chiar să intre în scene ale jocului datorită realității augmentate.
 
În cursul lunii care s-a scurs, 43 de milioane de persoane au făcut 115 milioane de postări, au dat "like"-uri și au făcut comentarii legate de E3 și principalele titluri.
 
Peste o treime dintre ei sunt femei, din ce în ce mai numeroase în cadrul comunității de "gamer"-i, potrivit Facebook.
 
Circa 800 de milioane de membri ai rețelei sociale joacă cel puțin o dată pe lună un joc pe Facebook, a precizat Leo Olebe, director al parteneriatelor mondiale pentru jocuri, apreciind că grupul "s-a poziționat perfect (...) în contextul în care jucătorii iau parte tot mai mult la ceea ce se petrece în industrie". 
 
 
Facebook a lucrat deja cu ESL, gigantul jocurilor video Activision și alți participanți la salonul E3 pentru a crea conținuturi care îi sunt destinate.