.

Interviu cu dl. Nikos KAKOULIDIS, General Manager - Germanos Telecom România
Undeva

lângă ieșirea din București către autostrada spre Pitești, la sediul Germanos, noul manager general Nikos

Kakoulidis ne așteaptă formalizându-se la cravată. După primele 10 minute ale interviului, se scuză și scapă de

corvoada unei cravate prea restrictive pentru discursul său.
Acum se simte mai în largul său și mai sportiv.

Dialogul cu media continuă, managerul abordând confortabil limba română.
De altfel, domnul Kakoulidis se

consideră a fi un adevărat român de origine greacă.
Cea mai bună calitate
la banii pe care îi ai
C@M:

Care este noua strategie de dezvoltare a Germanos, acum după schimbarea imaginii de marcă la nivel

european?
Nikos Kakoulidis: Semnalul pe care vrem să îl dăm pieței este unul foarte clar: 'Vrem să fim mai

aproape de consumatorul român'. Noi suntem o firmă multinațională, iar ceea ce ne interesează este să fim - în

fiecare țară în care activăm - cât se poate de apropiați de oamenii din țara respectivă și de ceea ce ei își

doresc. Ca atare, firma noastră tinde ca în toate aceste țări în care activăm să avem oameni de conducere care să

știe foarte bine ce se întâmplă în aceste țări, să cunoască mentalitatea, dar și ceea ce vrea consumatorul. Numai

așa vom avea o ofertă mai personalizată sau, mai bine spus, mai naționalizată și asta nescăzând calitatea

produselor și serviciilor cu absolut nimic.
Această rebrandare se face simultan în toate țările Germanos pentru

că nu am vrut să punem accentul doar pe Grecia și să lăsăm ștacheta mai jos în România sau Bulgaria de exemplu.

Chiar dacă în România activăm doar de câțiva ani, am decis totuși să facem rebranding pentru că astfel arătăm o

nouă tendință a companiei, cu o imagine mai proaspătă. Proiectul a început aproximativ acum 1 an în Grecia, dar a

fost implementat simultan în toate țările. Oricum, precizarea pe care trebuie să o fac este că noul logo este

numai pentru Germanos Retail. Pentru Grupul Germanos vom folosi tot sigla de până acum.

C@M: Ați făcut

anumite studii pentru a vedea care sunt tendințele în România și ce anume își doresc consumatorii români?
Nikos

Kakoulidis: În domeniul telefoniei mobile este destul de greu de precizat. De obicei, firmele multinaționale

lansează niște modele pe care insistă, dar nu este o regulă ca în toate țările să prindă aceleași

modele.
Dimpotrivă, fluctuațiile sunt destul de mari. Noi nu vrem să fim compania care aduce cel mai ieftin

telefon doar pentru că e posibil să se vândă cel mai bine. Noi încercăm să aducem produse la prețurile cele mai

competitive, dar cu siguranța calității.
Germanos nu este un magazin scump ci se înscrie perfect în sintagma

'Best value for money', așa încât la noi puteți găsi și un telefon de 800 euro, dar și unul de 50 euro. Nu vrem să

aducem tot ce e mai scump, ci produsele care merită banii pe care îi dau clienții, atât din punct de vedere al

calității, dar și al siguranței. Cert este că nu achiziționăm produse de o calitate îndoielnică.

C@M: Cum

vedeți situația pieței de echipamente telecom românești?
Nikos Kakoulidis: Din păcate, piața românească este

foarte fragmentată. Există câteva firme care au un lanț de magazine și lucrează cum ar trebui să lucreze. Ei sunt

competitorii noștri și ne bucurăm să îi avem. Există, însă '“ și abia aici apare problema '“ și acea piață gri sau

cea a micro-dealerilor locali, care cumpărând telefoane de calitate îndoielnică oferă niște prețuri foarte mici și

se pare că au priză foarte mare, din păcate. Cumpărătorul gândește că dacă un lucru e ieftin, e și bun. Ceea ce nu

este întotdeauna adevărat.
În fine, eu cred că vom ajunge la o situație normală pentru că lumea începe să se

convingă de avantajele calității, dar nu are deocamdată banii necesari pentru a o achiziționa.
Românii vor

calitate. Nu toți și-o permit, însă!
C@M: Care sunt următorii pași în dezvoltarea Germanos?
Nikos

Kakoulidis: În acest ultim trimestru al anului avem certitudinea că vom merge foarte bine din punct de vedere al

vânzărilor după rezultatele din primele zile ale lui octombrie. La sfârșitul acestui an va fi pentru prima dată

când înregistrăm profituri. Până acum am făcut investiții solide (68 de magazine și vor fi cel puțin 70 până la

sfârșitul anului). Pasul cel mai important este intrarea cât mai multor magazine în sistem de franchisă pentru că

experiența de până acum ne-a arătat că magazinele franchisate înregistrează profituri mult mai bune. Magazinele

franchisate sunt cele făcute de Germanos și care păstrează sigla Germanos, dar se află în proprietatea altcuiva.

Noi mergem pe această formulă pentru că proprietarii locali sunt mult mai motivați atunci când știu că pot conduce

propria afacere, și în același timp imaginea noastră nu are decât de câștigat. În Grecia, de exemplu, din cele

aproximativ 300 de magazine Germanos doar 30 sunt proprii, restul fiind franchisate, în condițiile în care acolo

deținem 40% din totalul pieței echipamentelor de telefonie mobilă. Oricum suntem încrezători pentru că dacă

telefonia mobilă se va dezvolta - și știm cu toții că acest lucru este foarte real -, ne vom dezvolta și noi.

Revenind la România, cea mai pasivă estimare ar fi deschiderea altor 10 magazine până la sfârșitul anului 2004,

dar ținta noastră este de 50 de magazine. Ceea ce vă pot spune cu siguranță pe baza studiilor noastre de piață

este că românii vor calitate, chiar dacă nu și-o permit cu toții. Procentul oamenilor care încep să aibă mai mulți

bani e în creștere. Prin urmare la fel e și numărul celor care cumpără produse mai bune, nu neapărat mai scumpe.

Asta se vede din vânzările noastre la telefoane mobile, fixe, cordless, photo etc.

C@M: Cum descrieți

parteneriatul cu Connex?
Nikos Kakoulidis: Relația noastră cu Connex este foarte bună, și cu siguranță piața ne

va arăta în continuare în ce direcție vom merge. În Grecia, Germanos are contracte cu toți operatorii și cred că

mai devreme sau mai târziu și aici se va ajunge la aceeași soluție, fără a se mai încheia parteneriate în

exclusivitate.

C@M: Aveți o strategie de combatere a pieței gri?
Nikos Kakoulidis: Acest lucru nu ține

de competența Germanos, ci de instituțiile statului. Dacă vor respecta reglementările impuse de Uniunea Europeană

și pe care s-au angajat să le respecte pentru ca România să poată fi acceptată în UE, atunci va exista un control

care va duce la eliminarea pieței gri. Am putea lua chiar exemplul Greciei, care până nu de mult timp a fost

copilul rău al Uniunii Europene, dar care a reușit să depășească această fază prin disciplină și

control.

C@M: Care este mesajul Germanos către cititorii și clienții noștri corporate?
Nikos Kakoulidis:

Mesajul meu către audiența dvs. este unul foarte direct: Germanos se ghidează după strategia conform căreia cel

mai bun lucru e cel calitativ, nu cel mai ieftin și nici cel mai scump, iar îndemnul meu către consumatori este să

se informeze asupra produsului înaintea achiziționării oricărui produs pentru că cel mai bun consumator e cel

informat.