.

Un studiu recent efectuat de compania britanică Shock dezvăluie faptul că folosirea telefonului mobil în timpul conducerii automobilului este mult mai periculoasă decât conducerea acestuia în stare de ebrietate.
Testele derulate de către specialiștii de la Transport Research Laboratory din Londra au stabilit că afectarea comportamentului rutier este mult mai mare în cazul folosirii telefonului mobil, decât în cazul în care alcoolemia din sânge ar depăși limitele legale.
Compania de asigurări Direct Line, care a comandat studiul, speră că rezultatele obținute vor întări argumentele celor care cer interzicerea totală a utilizării telefoanelor mobile la volan. Direct Line a comandat studiul TRL în urma unui alt studiu recent, care a demonstrat că 4 din 10 conducători auto '“ echivalentul a aproximativ 10 milioane de conducători auto - din Marea Britanie au recunoscut că folosesc telefonul mobil în timp ce conduc.
Studiul, desfășurat de-a lungul a 3 luni, a testat timpii de reacție și performanțele la volan pe un lot de voluntari, folosind un simulator auto sofisticat. Cercetătorii au testat performanțele acestora în timpul utilizării unui telefon mobil fără hands-free, a unuia cu hands-free și conducerea automobilului de către voluntari ce au consumat destul alcool pentru a depăși limitele legale.
Rezultatele demonstrează că timpii de reacție au fost, în medie, cu 30% mai mari atunci când conducătorii auto vorbeau la telefon în timpul mersului, decât atunci când aceștia se aflau în stare de ebrietate și cu aproape 50% mai mari decât în cazul unor condiții normale de conducere. Potrivit testelor, pentru conducătorii auto este mai dificil, în aceste condiții, să mențină o viteză constantă, dar și mai dificil este să păstreze distanța regulamentară față de autovehiculul din fața lor.
Folosirea unui terminal mobil are un mare impact asupra performanțelor la volan. În medie, cei care utilizau aceste dispozitive în timp ce conduceau au avut timpi de reacție mai întârziați cu o secundă, comparativ cu timpii de reacție obținuți în condiții normale și cu o jumătate de secundă mai mare în cazul conducerii în stare de ebrietate. La o viteză de 100 km/h, această jumătate de secundă este echivalentul a încă 14 m de rulare, înainte de a putea reacționa în cazul unui eventual accident.
Folosirea unui terminal mobil dotat cu hands-free s-a dovedit, de asemenea, că distrage atenția șoferilor. De fapt, participanții la studiu au recunoscut că li se pare mai ușor să conducă în stare de ebrietate, decât atunci când folosesc telefonul mobil. Mai mult, cei care vorbesc la mobil când conduc nu observă toate semnele rutiere. Simulatorul auto folosit de specialiștii de la TRL a fost utilizat pentru a furniza informații cât mai exacte într-un mediu controlat, sigur.
Au fost testați, în două situații diferite, 20 de conducători experimentați. Respondenții au fost bărbați și femei cu vârste cuprinse între 21 și 45 de ani. Înainte de a începe testele, aceștia consumau o băutură, care conținea alcool, fie o altă băutură similară ca gust și culoare.
Cantitatea de alcool a fost determinată în funcție de vârsta participanților și de greutatea acestora, având în vedere că în Marea Britanie limita legală de alcool în sânge este de 80mg/ 100ml. Testul a avut patru condiții diferite de conducere a autovehiculului: pe o stradă cu trafic moderat, menținerea unei distanțe regulamentare față de autovehiculul din față, încercarea de a lua o curbă și conducerea pe șosea laterală cu bandă dublă, dirijată de semafoare.

Concluzii finale
Rezultatele au arătat o tendință clară către scăderea performanțelor la volan (viteza de control, distanța dintre autovehicule și timpii de reacție) în timpul folosirii terminalelor mobile, comparativ cu alte condiții. Performanțele obținute la volan sub influența alcoolului au fost clar mai slabe decât în condiții normale, și totuși mai bune decât în cazul folosirii telefoanelor mobile la volan. În plus, cei testați au declarat că este mult mai ușor să conduci sub influența alcoolului decât folosind un telefon mobil.
Cei care foloseau telefoane au reacționat cu o jumătate de secundă mai încet decât în condiții normale. Orice întârziere cât de mică a timpilor de reacție crește major riscul producerii unui accident, cât și gravitatea acestuia.
Folosirea hands-free-ului a avut o acțiune mai mică asupra conduitei la volan, decât în cazul folosirii telefoanelor mobile fără acesta, însă oricum mai mare decât în cazul conducerii autovehicului în stare de ebrietate.