.

'Ordonanța privind accesul la rețelele de comunicații electronice și la infrastructura asociată este prematură și impracticabilă reprezentând, de fapt, un mecanism de hărțuire legală a operatorilor de comunicații în bandă largă prin cablu', a declarat Radu Petric, președintele ACC. Petric a precizat că este vorba de poziția sa personală privind Ordonanța și aceasta nu implică punctul de vedere al Asociației pe care o conduce. Rețelele ar fi trebuit mai întâi protejate sub acțiunea unor sancțiuni severe împotriva intervențiilor neautorizate și a furtului de semnal.

Mediul financiar este extrem de coroziv din cauza taxelor directe de 7,5% pe veniturile brute pentru drepturile de autor, contribuției de 5% pentru fondul național al cinematografiei (conform proiectului aflat pe masa de lucru a Parlamentului), taxei de supraveghere de 25 de cenți per abonat pe an, taxei de acces la domeniul public, chiriei pe stâlpi crescute de 10 ori în 2001. În aceste condiții Petric susține că investițiile necesare pentru a se ajunge la o rețea de calitate care să permită accesul bidirecțional și serviciile în bandă largă la care se referă Ordonanța sunt de 200-300 USD pe abonat.

La nivelul industriei de comunicații prin cablu (cca. 3 milioane de abonați) sunt necesare 750 de milioane USD, un volum de investiții greu de atins dacă nu se iau măsuri fiscale de încurajare și măsuri legale de protecție.

Majoritatea rețelelor sunt, în prezent, unidirecționale și permit transmiterea a numai 35-45 de canale TV, existând puține posibilități de transport bidirecțional. Serviciile de transmisie de date sunt în faza de experiment comercial. Nu există protecție legală expresă pentru intervențiile neautorizate în aceste rețele, lucru care duce la creșterea cheltuielilor de supraveghere, de remediere a defectelor și impune investiții suplimentare în securizare. 'Este curios că înainte de a se proteja legal aceste rețele, se legiferează accesul; ordinea bizară a reglementărilor în ceea ce privește cablul ilustrează vechiul proverb cu căruța pusă înaintea boilor', a mai spus Petric.

Petric a criticat și intenția oficialităților de a restrânge piața relevantă la nivel local pentru a cataloga rețelele de cablu drept monopoluri și a interveni, astfel, în formarea prețurilor. Nu există exclusivități legale acordate în exploatare, iar singura barieră de intrare pe piață este puterea economică a clienților. Statistica bazată pe datele furnizate de CNA arată o creștere continuă a numărului de licențe de cablu, a localităților deservite și o creștere a numărului de societăți care operează. Numai în 2001 s-au acordat 358 de licențe, au apărut 80 de noi operatori și 254 de localități s-au adăugat la lista celor care beneficiază de serviciile televiziunii prin cablu. Acestea sunt semne ale unei piețe libere. Ordonanța Guvernului nr. 34 privind accesul la rețelele de comunicații electronice și la infrastructura asociată, precum și interconectarea acestora a fost adoptată la 30 ianuarie 2002 și este publicată în Monitorul oficial nr. 88 din 2 februarie. Ordonanța poate fi consultată la adresa de web http://www.mcti.ro/legislatie/.