.

Structura legislativă face ca operatorii de linii fixe să nu poată concura eficient cu cei mobili pe piața de voce, susține un raport al Analysys Research intitulat 'Strategic Options for Fixed and Mobile Operators in CEE: scenarios and forecasts', publicat pe 8 aprilie 2004.

Operatorii de linii fixe din Europa Centrală și de Est riscă să asiste la un declin semnificativ al cotei pe piața telefoniei de voce dacă autoritățile reglementative continuă șă urmeze modelul vest-european. Rezultatele studiului arată că piața totală de voce este puternică în țările ce intenționează să adere la Uniunea Europeană în viitorul val, cu creșteri de până la 20 miliarde euro în 2008, față de 15 miliarde euro în 2003. Cu toate acestea, cota de piață a operatorilor de linii fixe va scădea abrupt dacă reglementatorii nu realizează că piața tinde să se dezvolte diferit față de Europa de Vest.

'În majoritatea țărilor central și est-europene, legislația specifică industriei este construită după exemplul Europei de Vest, deși atât condițiile telecom, cât și cele economice sunt foarte diferite. Dacă aceste diferențe nu vor fi înțelese și luate în considerare cât mai curând, cota telefoniei fixe din veniturile din voce va scădea de la 41% la 32% din 2003 în 2008', explică Bakhyt Weeks, autorul raportului.

Raportul susține că rebalansarea tarifelor și controlul strict al tarifelor în țările aspirante la UE au rezultat în costuri mai mari la telefonia fixă, în condițiile în care pe piață se introduceau și creșteau în popularitate serviciile mobile preplătite, care dau clienților un control mărit asupra cheltuielilor lor. Ca urmare, operatorii de telefonie fixă nu au avut cum să concureze eficient cu operatorii mobili, drept care penetrarea liniilor fixe a stagnat la un nivel mult scăzut față de Europa de Vest și a început substituția fix-mobil.

Piața de voce în întregul ei are nevoie de competiție, dar structura legislativă face ca operatorii de fix să nu poată oferi voce în termeni la fel de flexibili ca adevărații lor competitori: operatorii mobili, mai arată analistul. Totul revine la o reducere a competiției pe voce, iar încurajarea ne-înnoirii liniilor fixe riscă să dăuneze scopurilor guvernelor de a extinde accesul la Internet.

Situația stă oarecum diferit în Comunitatea Statelor Independente, mai ales Rusia, Ucraina și Kazakstan. Aici, guvernele au adoptat o strategie mai conservatoare în privința reformei telecom, păstrând abonamentele la prețuri mici și apelurile locale gratuite. Rezultatul a fost o creștere continuă a teledensității fixe. Pe de altă parte, raportul avertizează că, dacă aceste țări vor să accelereze liberalizarea și rebalansarea tarifelor, ele trebuie să ia în considerare experiența țărilor aspirante UE pentru a evita o blocare a competiției în sectoarele de telefonie fixă și Internet.

Analysys vede, însă, un potențial semnificativ în piețele de voce din Rusia, Ucraina și Kazakstan, care împreună sunt estimate că vor atinge 17 miliarde euro în 2008, față de 10 miliarde în 2003.

Atât în țările aspirante la UE, cât și în CIS, viitorul arată roz pentru sectorul mobil preplătit. Conform Analysys, telefonia mobilă fără abonament va fi principala beneficiară a sistemului legislativ din țările aspirante la UE și a penuriei de linii fixe în CIS, dat fiind că aceasta este cea mai permisivă opțiune pentru cei mai mulți consumatori. Raportul prevede că, în 2008, utilizatorii de telefonie mobilă preplătită vor reprezenta 68% din totalul clienților mobili din țările aspirante UE, în timp ce în Rusia procentul lor va fi de 89%, însemnând peste 95 de milioane de utilizatori de cartele preplătite la aceeași dată.

Balcanii vorbăreți
Vorbitori avizi prin temperament, balcanicii au adoptat telefonul mobil cu un entuziasm rar întâlnit în țările vest-europene. Alimentată de investiții binevenite în mijlocul unor populații zdruncinate de o subdezvoltare durabilă, penetrarea mobilă în Balcani a crescut într-un ritm fenomenal, de la aproape zero acum câțiva ani la aproape 85% în micul Muntenegru. Chiar și Albania a reușit un procent sănătos de 35% la sfârșitul anului trecut.

Cea mai avansată economie din Balcani, Grecia, a fost cea care a dat tonul și care atinge în prezent nivelul de saturație. Cosmote, apărut relativ târziu pe piață, în 1998, s-a impus cu una din cele mai inedite strategii de marketing, ce a combinat logo-ul recunoscut al OTE cu o mixtură de patriotism populist care în general are priză în mediile balcanice. Adresându-se în special populației grecești rurale și cu venituri mici, Cosmote a cultivat ideea de nevoie socială percepută (sărăcia) prin taxarea la secundă și taxare fixă scăzută, în contrast direct cu plaja amețitoare de pachete oferite de companiile private mobile pentru utilizatorii eminamente urbani și sectoarele de business.