.

Operatorii de rețele din România stabilesc în prezent un prim precedent - în Europa - de participare la crearea regulilor pieței. Inițial, operatorii au privit cu suspiciune procedura de consultare publică. Pe parcurs, însă, participarea lor a devenit tot mai responsabilă. 'Au înțeles că luăm în serios procesul de consultare și că nu suntem un reglementator care impune autoritar un model importat', declară Raluca Moraru, PR Manager, ANRC.

Despre cum decurg consultările cu industria, l-am întrebat pe Radu Tudorache (foto), director de reglementare economică a pieței în cadrul ANRC.

Cum participă operatorii la consultări?
Radu Tudorache:
Comentariile operatorilor sunt preponderent practice. Se discută inclusiv probleme foarte tehnice, de exemplu, semnalizarea între operatori, o problemă complicată, care ne-a determinat să alocăm sesiuni consultare special dedicate ei.
Cu excepția RomTelecom, operatorii încă nu au departamente de reglementare. Operatorii mobili s-au bazat până acum pe departamentele centrale ale companiilor acționare, dar au început să pregătească personal la nivel local. Cunoașterea tehnico-juridică presupusă de discutarea proiectelor de măsuri încă tinde să îi depășească. De exemplu, companiile nu a au trimis foarte multe observații privind bucla locală, deși problema este una din cele mai controversate aspecte ale competiției în toată Europa. ANRC și-a pus problema posibilității unei neînțelegeri la nivelul limbajului, efectelor și problemelor legate de bucla locală și a decis prelungirea termenului. După întâlniri în Consiliul Consultativ și trimiterea de chestionare care să verifice înțelegerea de către operatori a aspectelor, s-a decis spargerea în subcomisii de experți. Sinteza observațiilor Consiliului Consultativ va fi publicată pe site-ul ANRC în săptămâna 7-11 aprilie.
Ca o precizare, unificarea terminologiei este un aspect important al efortului de reglementare ANRC. Diferențele de limbaj afectează în primul rând eficacitatea contractelor din piață. Ca urmare a clarificărilor acumulate pe parcursul consultărilor cu industria, ANRC va publica spre sfârșitul anului un dicționar cu termenii însoțiți de un memoriu explicativ.

Cum s-au desfășurat consultările cu RomTelecom pe tarifele de interconectare?
Radu Tudorache:
Oferta de referință pentru interconectare (ORI) a RomTelecom a însemnat zeci de ore de negocieri. Lipsa unui model de calculație a costurilor la RomTelecom ne-a determinat să recurgem la metoda de benchmarking. ANRC a luat ca reper tarifele de pe piețele UE. RomTelecom ar fi vrut o scădere mai treptată a tarifelor și a venit cu un benchmark pe Est. Problema este, însă, că țările candidate abia aplică vechiul aquis. Interesantă a fost poziția celorlalți operatori: 'Ce se întâmplă dacă moare RomTelecom? Ne trage după el'. În cazul ORI a RomTelecom, s-a analizat riscul de disfuncționalitate a pieței în cazul întreruperii serviciilor RomTelecom, dacă tarifele erau prea joase. În termenii pieței românești în prag de liberalizare, protejarea utilizatorilor de un posibil șoc al tarifelor trebuia echilibrată cu evitarea unei prăbușiri la RomTelecom. În UE, scăderea costurilor e determinată de 2 factori: perfecțiunea modelelor de afaceri și perfecțiunea cadrului legislativ. La noi, dilema care se pune este între principii și analize financiare.

Cum apără mai precis ANRC interesul consumatorilor de comunicații?
Radu Tudorache:
Interesul lor este protejat de ANRC prin reglemetarea competiției și, în curând, prin serviciul universal. În ce privește competiția, principiul este: Cât nu e concurență, ANRC îi ține locul. Aceasta presupune 1) segmentarea pieței în 'piețe relevante' și 2) identificarea 'concurenței imperfecte'. Strictețea reglementărilor depinde de piața pe care ele se aplică și de motivele pe care le-ar putea avea companiile pentru a abuza. De exemplu, operatorii mobili nu au obligația de a formula o ofertă de referință. Doar în cazul tarifelor de interconectare, care reprezintă un venit, s-au precizat obligații la operatorii cu putere mare de negociere, Connex și Orange. Pentru RomTelecom, la rândul său, interconectarea înseamnă pierderea unor abonați.