.

Interviu cu Luigi GASPAROLLO, VP și ViceChairman Europe QUALCOMM

C@M: Care este semnificația evenimentul 450 Digitalisation organizat anul acesta pentru prima oară în România?
Luigi Gasparollo:
Acest eveniment reprezintă recunoașterea rolului de lider al Zapp Mobile în activarea serviciilor mobile inovative și competitive prin utilizarea tehnologiei CDMA450.

C@M: Vedeți Europa ca o piață atractivă pentru BREW?
Luigi Gasparollo:
Platforma BREW este una flexibilă și puternică ce poate oferi soluții potrivite majorității nevoilor operatorilor 3G pe care le identifică odată cu intrarea pe piața de date și multimedia cu soluții inovatoare. De aceea, consider Europa o piață atractivă pentru BREW și facem investiții mari pentru a avea succes pe această piață.

C@M: Considerați tehnologia CDMA2000 EV-DO, ce urmează a fi lansată de Zapp la sfârșitul acestui an, ca fiind orientată mai mult pe date sau pe voce în termeni de calitate a transmisiei, venitului per utilizator și mesaj marketing?
Luigi Gasparollo:
Din toate tehnologiile existente pe piață în prezent, tehnologia EVDO e capabilă să ofere o viteză de transmitere a datelor de 2,4 Mbs la cel mai scăzut cost per Mbs. Acest lucru îi va permite companiei Zapp să ofere noi servicii inovatoare la un preț atractiv. Serviciile în cauză vor fi orientate, în principal, către aplicațiile de date, dar vor facilita, de asemenea, servicii performante gen Push-to-Talk.

C@M: Credeți că EV-DO este o alternativă comercială la tehnologiile broadband de linii fixe în țările cu un PIB scăzut, așa cum sugerează unii analiști?
Luigi Gasparollo:
Tehnologia EVDO e capabilă să furnizeze servicii DSL la un preț competitiv. Din această perspectivă este o tehnologie ce poate fi considerată o alternativă la tehnologiile broadband de linii fixe. În general, fiecare tehnologie are zone în care funcționează mai bine decât altele, iar accesul wireless este în special competitiv în a oferi acces în zone cu o densitate a populației mijlocie sau scăzută. De aceea, poate fi utilizată oriunde în alte țări, dar nu în cele cu PIB scăzut în care accesul la Internet este redus.
Această tehnologie are în plus avantajul de a deveni disponibilă în câteva luni de la luarea deciziei de implementare cu un evident beneficiu social în privința dezvoltării regiunilor în cauză. Operatorul Eurotel din Cehia este un foarte bun exemplu în acest sens.

C@M: Laboratorul BREW este primul de acest gen din România. Care sunt primele rezultate?
Luigi Gasparollo:
Motivul pentru care a fost înființat acest laborator de dezvoltare în România a fost acela de a fructifica prezența inginerilor software extrem de talentați de aici. Dezvoltatorul BREW din România își va putea oferi aplicațiile oricărui alt operator din lume ce utilizează platforma BREW și aceasta este o motivație importantă pentru ca oamenii să își investească timpul în dezvoltarea aplicațiilor novatoare.

C@M: În privința conținutului, cum se poate diferenția platforma BREW de alte platforme mobile precum Windows Mobile, Symbian sau Java?
Luigi Gasparollo:
Platforma BREW a fost proiectată și a evoluat așa încât să suporte toată varietatea serviciilor multimedia și să încorporeze marile experiențe din țări precum Coreea, Japonia și SUA în care milioane de utilizatori folosesc serviciul, crescând astfel nivelul ARPU al operatorilor. Ca tehnologie are avantajul de a fi fost dezvoltată ținând cont de nevoile pieței mobile și croită astfel încât să utilizeze la maximum resursele limitate, precum memoria, puterea de procesare, ecranele mici ale telefoanelor mobile etc.

Ca urmare, poate fi utilizată pe toate telefoanele de pe piață în timp ce alte sisteme de operare nu pot fi folosite decât pe telefoanele avansate. Această caracteristică e importantă pentru extinderea pieței cu noi servicii de date. Odată testate și validate, aplicațiile dezvoltate prin limbajul BREW pot fi utilizate pe orice dispozitiv ce folosește BREW fără teste suplimentare sau reglaje. Această caracteristică le face și mai ușoară munca dezvoltatorilor de a ajunge la clienții lor din întreaga lume.

C@M: Câți producători de terminale încorporează BREW pe telefoanele lor?
Luigi Gasparollo:
Datele de mai jos vorbesc de la sine în descrierea succesului BREW din întreaga lume. Astfel, din aprilie 2004 s-au înregistrat peste 100 de milioane aplicații descărcate cu ajutorul serviciilor oferite de BREW; peste 21 de milioane de servicii oferite de BREW au fost pe piață cu peste 120 de modele produse de mai mult de 24 de companii diferite, printre care și Nokia; platforma BREW a fost utilizată în 19 țări diferite.
Aspectul cel mai interesant e acela că în majoritatea cazurilor operatorii ce utillizează platforma BREW înregistrează o creștere a indicelui ARPU, iar acesta este cel mai bun indicator al gradului de satisfacție al clientului în privința tehnologiei folosite.