.

De ce nu își pictează toată lumea încălțările? Iată o întrebare pe care probabil nu v-ați pus-o niciodată și la care puțină lume ar avea răspunsul pregătit. Pentru Howard Rheingold, sociolog, tehnolog și artist, pictatul propriilor pantofi este, în schimb, o expresie de sine naturală.
Pentru același Rheingold, comunicațiile au loc prin numeroase unde. Fie că e vorba de piele pictată sau text introdus pe mobil, ce interesează este că fibra și țesătura comunicării se schimbă. Observarea acestor schimbări de-a lungul dezvoltării rețelelor de comunicații formează baza carierei lui Rheingold ca scriitor și gânditor: cum folosesc oamenii tehnologia pentru a produce informație și cum este împărtășită acea informație. O listă a contribuțiilor lui Rheingold la studiul interacțiunii om-computer arată, de altfel, ca o istorie a tehnologiei înseși și include cărți ca 'Talking Tech' (1982) - o lucrare de pionierat despre cum să vorbim despre tehnologie - și 'The Virtual Community' (1993), care explorează pentru prima oară conștiința colectivă a lucrului cu computere. Cartea sa din 2003, 'Smart Mobs: The Next Social Revolution', a fost scrisă cu ajutorul comunității online, care i-a oferit informații, relații sau un acoperiș în timpul celor peste 12 călătorii de cercetare făcute în jurul globului. Acest proiect de istorie globală a fost primit cu urale de critică pentru observațiile sale profunde asupra efectelor în plină desfășurare ale comunității Internetului mobil și abilitatea acesteia de a transgresa națiunile, de a porni răboaie și de a schimba înțelesul prieteniei și comunicării. Rheingold o consideră cea mai bună carte a sa.

Puterea în mâna maselor mobile
Cea mai extinsă revoluție socială, de la apariția desktop PC-ului sau proliferarea World Wide Web încoace, este, în viziunea lui Rheingold, masa mobilă inteligentă ('smart mob', care s-ar putea traduce prin 'intelighenție mobilă') - inovatori familiarizați cu tehnologia mobilă de pe tot globul care țin legătura cu prietenii și fac schimb de informații cu străinii în beneficiul unui obiectiv comunitar definit. 'Masele mobile inteligente constau din oameni capabili să acționeze concertat, chiar dacă nu se cunosc unul pe altul', scrie autorul. 'Oamenii ce formează masele mobile inteligente cooperează în feluri pur și simplu imposibile anterior, deoarece poartă cu ei dispozitive ce posedă atât capacități de comunicare, cât și de calcul'. Ca și primii utilizatori Usenet, oamenii sunt aduși împreună de un interes comun pentru crearea unei biblioteci colective de cunoștințe. A pune Internetul mobil în mâinile unor 'roiuri' de indivizi - termenul folosit de Rheingold pentru 'explozii masive de cooperare' între străini gata de acțiune - le dă acestora o putere fără precedent. Împreună, spune autorul, comunitățile globale au reușit, comunicând prin Internetul mobil, să dea jos un guvern în Philippines, să organizeze proteste civice în Seattle, San Francisco și Nigeria și, ceva mai obișnuit, să adune grupurile de adolescenți sâmbătă seara.
Rheingold scrie că Internetul mobil va schimba întreaga noastră țesătură culturală - 'felul în care ne întâlnim, ne împrietenim, muncim, ne certăm, cumpărăm, vindem, guvernăm și în care creăm'. Oriunde proliferează comunicațiile fără fir, din Estonia în India, Rheingold declară că a văzut aceleași tendințe sociale repetându-se, făcute posibile de mediu.
'Pentru majoritatea celor ce și-au cumpărat deja un telefon mobil, acesta îndeplinește nevoia de a ține legătura. Aceasta este o necesitate importantă și perenă a oamenilor', spune el. Dar vor adopta aceste țări și 3G-ul, odată ce va deveni disponibil? Rheingold nu este chiar sigur. Construirea infrastructurii necesare ca 3G să funcționeze este, în mod cert, o barieră practică. Din punctul de vedere al unui sociolog umanist, 'noile facilități, cum este MMS, arată ce ți se întâmplă, dar aceasta nu este o nevoie umană chiar atât de fundamentală. Oamenii chiar vor trebui convinși să cumpere un nou telefon'.

Operatorii au nevoie de o nouă strategie
Rheingold este și un observator al afacerilor cu comunicații mobile și îi previne pe operatorii și producătorii mobili să învețe de la consumatori, nu să le dicteze. 'Cercetarea-dezvoltarea nu se întâmplă în laboratoare, ci pe străzi. Fiți atenți la cum adoptă oamenii tehnologia. Este mai important ca niciodată'. Rheingold are numeroase sugestii pentru industria mobilă. El amintește industriei că utilizatorii au fost cei care au dictat conținutul și forma PC-urilor și a World Wide Web-ului: Slashdot și Napster, care au folosit tehnologia în moduri niciodată intenționate de organizațiile de afaceri, cu rezultate uriașe. Rheingold dă exemplul serviciului iMode din Japonia ca mod de a exploata pozitiv puterea microplăților și încurajează operatorii să își împartă generos sistemele de facturare cu furnizori-terți. 'Aceasta va crea un lanț valoric cu beneficii reale pentru utilizatori. A ține pentru sine partea leului înseamnă a-ți restrânge propria piață'. Pe scurt, el recomandă comunității mobile să 'vă gândiți la clienții proprii ca fiind utilizatori activi care dau formă mediului însuși'. Puterea colectivă și abilitatea de a se mișca în bloc a acestor mase mobile inteligente are, spune Rheingold, un impact cultural fără precedent și pregnant.