.

Mats Tilly, CEO Tele2 Croația:

Tele2 este un operator alternativ de vârf din Europa, care operează în 25 de țări cu 3.000 de angajați și 60.000 de acționari din întreaga lume. Acesta oferă servicii și produse de telefonie fixă, mobilă, acces internet, rețele de date, CATV și servicii de conținut. Venitul operațional în 2004 a fost de 4,8 miliarde Euro, iar indicele EBITDA de 700 mil. Euro. În Europa Centrală, Tele2 este prezent în Austria, Cehia, Germania, Ungaria și Polonia, cu un total de 6.645.000 de abonați.

În anul 2000, Tele2 a lansat primul MVNO din Europa, în Danemarca și a obținut o licență 3G în Suedia. În viziunea operatorului, acesta furnizează telecomunicații ieftine și sigure pentru toți europenii. Strategia Tele2 este să provoace și să spargă monopolurile telecomului european prin:

  • accentul pus pe construirea unei baze de clienți rezidențiali
  • construirea percepției de 'žcel mai ieftin funizor de servicii telecom' din regiune
  • evitarea investițiilor în infrastructură, până în momentul în care costurile operaționale se justifică
  • accentul pus pe creștere, profitabilitate și cash flow
  • adaptare rapidă la schimbările dinamice din piață

Tele2 acționează după 'žPrincipiul Salamului', conform căruia trebuie să cumperi salamul altcuiva, să-l brandezi, să-l introduci pe piață și apoi să-l vinzi. Apoi trebuie să construiți o bază de clienți, să investiți într-o fabrică de clienți, iar în ultimă instanță să investiți chiar în vaci. Operatorul își vinde serviciile telecom astfel: începe prin 'žresale', urcă pe scara investițiilor, atunci când este cazul și când se justifică din punct de vedere al eficienței costurilor.

Tele2 care deține și un MVNO oferă o gamă variată de servicii mobile clienților: roaming, SMS, VMS etc. Acesta oferă, de asemenea, și carduri SIM, deținând propriul switching (MSC, HLR), utilizând rețeaua radio a operatorului gazdă, conform unui acord de interconectare comercială cu operatorul gazdă. În instanță, MVNO-ul nu trebuie confundat cu roamingul la nivel național. Tele2 a creat o serie de MVNO-uri în Danemarca cu Sonofon, în Olanda cu Telfort, în Norvegia cu Telenor, în Elveția cu Swisscom (furnizor de servicii), în Austria cu Connect Austria, în Finlanda cu Radiolinia, iar în Franța cu Orange (furnizor de servicii).
În Croația, Tele2 a copiat 'žcu mândrie' modelele existente de afaceri și a reutilizat platformele tehnice centrale, a folosit resursele grupului Tele2 la nivel european. Mai mult, Croația i-a oferit operatorului ocazia să pună accent pe telefonia mobilă, aceasta fiind o excepție de la strategia clasică a acestuia, aici definindu-se ca un operator de roaming național și nu ca un MVNO. Astfel, Tele2 a ajuns la o acoperire GSM de 90% în primii trei ani, iar până la 1 februarie 2006 urmează a-și lansa propria rețea 3G. Odată cu lansarea propriilor servicii, tarifele sale ajung cu 65% mai ieftine decât cele din piața unde acționează. În plus, Tele2 practică aceleași tarife atât pentru clienții prepaid, cât și pentru cei postpaid.