.

Piața de infrastructuri în comunicații se află la ora 0, într-o plină competiție. Pe de o parte, Romtelecom în postura sa de operator dominant, pe de altă parte, operatorii alternativi care își propun zilnic să câștige câți mai mulți clienți. În acest meci de piață, rolul de arbitru al ANRC va fi unul decisiv pentru sănătatea industriei.

Interviu cu
Cătălin SCARLAT (foto, dreapta) - Director Marketing Euroweb,
Cătălin CUTURELA (foto, stânga) - Director General Digicom Systems,
Victor VOICU - Director Divizia de date și Internet Romtelecom

Euroweb: Cu SIP dincolo de telefonia fixă
C@M: Care este noutatea serviciului Eurovoice lansat recent de Euroweb?
Cătălin Scarlat:
La începutul acestui an am lansat un serviciu de comunicații, chiar dacă se numește Eurovoice și face trimitere la telefonie. Îi spun serviciu de comunicații pentru că acoperă mare parte din tipurile de afaceri și chiar și o persoană individuală se folosește în activitatea zilnică de  telefonie, email, fax, videotelefonie.
Noi ne îndreptăm spre un punct la care, la un moment dat, ne vom întâlni cu toții, fie furnizori de servicii Internet, fie operatori mobili. În cazul soluțiilor spre care noi ne-am orientat nu se mai poate vorbi de telefonie fixă, fiind vorba de o tehnologie globală, un sistem de comunicații care permite acces spre Internet.

C@M: Veți ataca și piața mobilă?
Cătălin Scarlat:
Suntem gata să intrăm în zona mobilă, la nivel de furnizori de servicii, dar nu și de infrastructură. În momentul în care operatorii de telefonie mobilă vor oferi și servicii mobile broadband și furnizorii de echipamente mobile vor asimila standardul SIP, atunci Eurovoice va fi un serviciu concurent pentru operatorii de telefonie mobilă din România.
Tehnologia SIP le oferă un avantaj foarte competitiv clienților finali prin faptul că nu mai există bariere la nivelul comunicațiilor, bariere în afara țării, nemaifăcându-se diferența între convorbirile locale și cele internaționale.

C@M: Cum arată piața românească de Internet din perspectiva Euroweb?
Cătălin Scarlat:
Piața românească de telecomunicații este în faza de competiție între infrastructuri. Lucrurile acestea vor avea un sfârșit, așa cum s-a întâmplat în toate țările din Europa. Urmează competiția între servicii, între ceea ce oferă companiile, facilități, imaginație. Competiția adevărată se face deja pe valoarea adăugată. Tendința de concentrare a serviciilor într-un singur pachet nu este nouă pe piața românească. Euroweb nu este prima rețea din lume care lansează asemenea servicii, pentru că au existat câteva rețele înaintea noastră, dar suntem primii din România și din Sud-Estul Europei. Am fost primii la nivel de trial, dar nu și ca ofertă comercială.

Digicom Systems: Există un impediment
C@M: Care este viziunea Digicom Systems pe piața Internet autohtonă?
Cătălin Cuturela:
Pentru început am intrat în București, ne-am interconectat cu Romtelecom și suntem printre primii provideri care au reușit să aibă acces la bucla locală, ceea ce înseamnă, practic, la fiecare abonat acasă. Din punctul nostru de vedere, tehnologia pe care o folosim este bazată pe ADSL, GSHDSL și în viitor, probabil, pe VDSL. Sunt tehnologii digitale denumite generic xDSL care se bazează pe firul de cupru pe care utilizatorii individuali îl au instalat acasă. Folosim ca mediu de transport firul de telefon al abonatului Romtelecom. Practic, fără să aducă impulsuri suplimentare, semnalul de date este injectat într-o frecvență suplimentară, iar la abonat acasă este demultiplicat prin intermediul unui splitter de unde avem două ieșiri, una în modem și alta în telefonul clasic al abonatului.

C@M: Cum ați reușit să lansați această soluție înaintea Romtelecom?
Cătălin Cuturela:
Noi am avut prima interconectare cu Romtelecom în centrala Dorobanți, pe 18 aprilie 2005, în perioada CERF, iar Romtelecom și-a anunțat serviciile la 2-3 zile după noi. Romtelecom a lansat servicii pentru companii în principal în zona de business, iar noi am lansat la acea perioadă servicii destinate utilizatorilor individuali. La două săptămâni am lansat oferta și pentru micile companii. Și toate acestea în contextul în care avem numai 14 angajați, comparativ cu cei circa 16.000 ai Romtelecom.

C@M: Cum se face conectarea la o soluție Digicom Systems?
Cătălin Cuturela:
Există un impediment, și anume prezența noastră într-un număr limitat de centrale Romtelecom. Noi intenționăm să avem până la sfârșitul anului circa 15 centrale, practic un inel în centrul Bucureștiului. În principiu, totul se bazează pe un parteneriat între noi și Romtelecom, fără de care nu s-ar putea furniza servicii către nici un utilizator.
Practic, îi putem oferi unui utilizator servicii ADSL în momentul în care suntem prezenți într-o centrală Romtelecom de care aparține abonatul respectiv.
Mai exact, o anumită numerotație este alocată unei anumite centrale (în Dorobanți 231, 232), avem pe site o zonă în care potențialul client își poate verifica eligibilitatea, își lasă adresa și numărul de telefon și trimite o cerere pe email.
În mod normal, din momentul primirii cererii durează 7-8 zile lucrătoare până la darea în funcțiune a serviciului. La linia clasică se atașează un splitter care nu necesită alimentare și care separă datele de voce. Cele două componente sunt multiplexate în centrală, noi injectăm datele, iar Romtelecom vocea. Acestea merg multiplexat până la abonat, iar la abonat se despart prin intermediul splitter-ului în firul de telefon clasic (o mufă clasică în care se poate introduce telefonul sau centrala telefonică) și în cealaltă parte iese un fir pentru modem. Astfel, abonatul va avea și telefonie și Internet.
În mod concret, soluția nu folosește o conexiune clasică de dial-up, iar în momentul conectării la Internet nu se folosește nici un impuls Romtelecom.

C@M: Care va fi evoluția serviciilor Digicom Systems?
Cătălin Cuturela:
Avem nevoie de conexiuni broadband la domiciliu, acasă la fiecare, pentru că dacă nu avem o conexiune stabilă și puternică nici serviciile oferite nu vor fi la parametrii maximi. În ultimii ani costurile de transport au rămas în continuare mari, spre deosebire de costurile pentru acces Internet care au scăzut constant. Dacă nu putem ajunge suficient de repede și de ieftin într-o altă localitate, chiar și pe infrastructura Romtelecom, oricât am dori să dezvoltăm bucla locală, vom avea probleme.

Romtelecom: Nu concurăm cu operatorii alternativi
C@M: Care este relația dintre Romtelecom și operatorii alternativi? Se dinamizează piața prin această competiție?
Victor Voicu:
În primul rând trebuie să definim ce înțelegem prin dinamismul acestor companii. Noi îi cunoaștem și îi respectăm pentru serviciile pe care le oferă și îi fac un bine Romtelecom-ului care a intrat pe această piață liberalizată și ține cont de competiție și de serviciile pe care competiția le oferă;  la rândul său Romtelecom trece printr-un proces de transformare și suntem foarte dinamici. În ultimele 6 luni am lansat peste 10 servicii noi în zona de date și Internet '“ ADSL, IP Fix - Star, Compact și Ultra care acoperă toată zona de Internet trafic nelimitat începând de la 64 Kbps până la 2 Mbps și benzi mai mari, VPN, precum și metronet în București.

C@M: Acum puteți furniza Internet celor circa 4 milioane clienți Romtelecom?
Victor Voicu:
Putem furniza o soluție Internet în toate orașele mari, dar nu și ADSL peste tot, la acest moment. Acum acoperim Bucureștiul în proporție de 90% și 6 orașe mari (Brașov, Cluj, Constanța, Oradea, Sibiu, Timișoara) pentru ADSL. În ceea ce privește serviciile de Internet, în general, avem prezență în peste 400 de localități-reședințe de județ, orașe, comune mai dezvoltate. Suntem prezenți cu infrastructură în cea mai mare parte a localităților țării. Utilizând în zona de acces tehnologia ISDN, avem conectivitate în zone în care practic nu prea poate ajunge un alt concurent.

C@M: În momentul de față Romtelecom migrează buclele către ONU (Optical Network Unit), care limitează accesul operatorilor alternativi la bucla locală. Există o soluție, totuși, și pentru aceștia?
Victor Voicu:
Romtelecom respectă legislația în vigoare în privința 'Unbundling Local Loop'. În acest moment Romtelecom este într-un proces de transformare și modernizare. La nivelul Bucureștiului înlocuiește cablurile vechi de peste 40-50 de ani, din cupru, cu unele mai noi, care într-adevăr au o lungime mai scurtă, pentru a permite instalarea tehnologiei ADSL2+, care ne va da posibilitatea să oferim servicii de televiziune digitală Internet.

C@M: În ce măsură considerați că acest lucru influențează instalarea de servicii alternative față de Romtelecom?
Victor Voicu:
Din punctul de vedere al Romtelecom acest lucru nu are nici o influență. Am vândut peste 3.000 de adrese Internet la prețuri între 60 - 90 euro. Noi ne adresăm pieței de business (SoHo, small & medium enterprise). Pentru serviciile Internet, Romtelecom are peste 3.000 de noi clienți numai în ultimele 6 luni.
Operatorii alternativi oferă servicii de Internet pe linia telefonică Romtelecom, ceea ce înseamnă că clienții acestora rămân și clienții Romtelecom. Din acest punct de vedere, noi nu concurăm cu operatorii alternativi, ci chiar există o colaborare între noi.