.

Agenția de media Initiative a lansat Media Fact Book 2013, ediția XVII-a a singurei analize complete a pieței românești de media, ce pune in evidență tranformările pieței pe parcursul anului 2012, precum si perspectivele și tendințele pentru 2013. "Fragmentarea atenției consumatorului de media trasează noi coordonate în stabilirea strategiilor de comunicare media ale brandurilor. Suprapunerea consumului pe două sau mai multe medii este din ce in ce mai prezentă – TV, laptop, tabletă și mobile este doar un exemplu. În aceste condiții e necesară construirea de strategii multiscreen, multichannel sau multidisciplinare, deși nu este prima oară când discutăm despre întrepătrunderea dintre offline, online, BTL și PR. Acum consumatorul poate fi atras prin mesaje cu conținut personalizat sau cu un grad de interacțiune ridicat. Este evident că brandurile trebuie să fie prezente în toate zonele de unde consumatorul culege informatie și conținut. Totodată, presiunea pe rezultate - sales, leads, engagement, actions - a crescut, aducând performance media în centrul atenției, în mixul digital al clienților", precizează Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative.

În acest context de fragmentare și personalizare a conținutului media, răspunsul pieței s-a concretizat printr-o creștere a importanței performance media, acesta fiind segmentul cu cea mai mare creștere din punct de vedere al bugetelor atrase în 2012 – cu 47% mai mult decât în 2011.

Potrivit rezultatelor Media Fact Book, piața românească de media a înregistrat o scădere de 2%, exact cum s-a întâmplat și în anul 2011. Toate canalele au fost afectate de această scădere, dar presa scrisa cel mai mult, scăzând cu 10% față de 2011. Radio a scăzut cu 8%, OOH cu 5% iar TV cu 4 %. Online este singurul canal în creștere, atingând o cotă de piață de 14%, al doilea după TV, mai ales cu ajutorul volumelor investite în Facebook și SEM.

Cel mai mare volum de investiții de publicitate este detinut de segmentul serviciilor de comunicații mobile, iar cea mai semnificativă creștere fata de anul anterior a cunoscut-o segmentul Cosmetice si Igiena personală, care ocupă locul imediat următor după telecomunicatiile mobile in termeni de volum.

Pentru 2013, echipa Initiative estimează că piața de media va continua să scadă cu 2-3%.

"Ne așteptăm ca anul acesta TV-ul să scadă, ajungând la o cotă de piața de 62%, față de 64% cât avea în 2012. Presa scrisă și Radio vor continua să dezvolte proiecte integrate, cu o componentă puternică de digital, social și mobile, încercând să exploateze noi modalități de a-și securiza veniturile și fideliza consumatorii. Digital este în continuare pe un trend crescător, alimentat în mod special de creșterile în zona de performance media, împreună cu display advertising, ce oferă în continuare brandurilor posibilitatea unei prezențe digitale de impact ", adaugă Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative.

În plus, Digital Media se va concentra destul de mult pe conținut, targetând consumatorii în bună parte prin intermediul Social Media.

Media Fact Book este singura lucrare de analiză a pieței românești de media și publicitate, ghid editat anual de agenția Initiative din anul 1997. Studiul integral poate fi vizualizat și descărcat în formă digitală de la adresa: http://www.mediafactbook.ro/, fiind accesibil de pe orice device.

Despre Initiative

Initiative este una din cele mai mari rețele independente de media din lume, asigurând servicii specializate de planificare și cumpărare de media, de strategie, consultanță de media și new media. Initiative este membră a Interpublic Group of Companies și este afiliată rețelei internaționale Initiative Worldwide. În România, Initiative este membră a grupului de companii din care mai fac parte agențiile Lowe&Partners, Brand Connection, GolinHarris, SeniorHyper, Mobile Works și Medic One. Pe piața locală, Initiative este activă de 18 ani și are în portofoliu clienți precum: Altex, Bergenbier S.A, BMW, Johnson&Johnson, kika, Lidl, Millennium Bank, Orange România, Provident Financial.