.

Microsoft a anunțat cele 100 de mari companii telecom din lume că intenționează să devină unul din principalii lor furnizori de sisteme pentru servicii și aplicații.

Microsoft, cel mai mare producător mondial de software pentru PC-uri, a invitat, în aprilie, executivii și directorii de la vârful primelor 100 de companii telecom globale la o conferință confidențială la sediul central din Redmond, statul Washington. Conferința a marcat cel mai important pas făcut de Microsoft în afacerile cu comunicații de când fondatorul Bill Gates a luat cuvântul la Telecom 99 în Geneva anunțând că Microsoft vrea să facă parte din lumea mobilă. Lansarea produsului telecom Microsoft a fost descrisă drept o 'ždemonstrație incendiară de aplicații telecom'. Timp de 3 zile, Microsoft a ținut în seminarii și prezentări liderii de pe piața telecomunicațiilor, incluzându-i pe AT&T, Deutsche Telekom, Nokia și Vodafone, arătând o serie de noi produse ce i-ar putea conferi dezvoltatorului dominant din lumea IT un rol major în dezvoltarea sistemelor de rețele telecom. 'žAsistăm la cea mai mare transformare din telecomunicații de la inventarea telefonului mobil încoace', apreciază David Cleevely, directorul firmei de consultanță și cercetare Analyssys Ltd. din Cambridge.

Șeful executiv Steve Balmer a făcut demonstrații cu aplicații susținute vocal și instrumente de mărire a productivității pentru operatorii de rețele, telefoane inteligente și alte dispozitive mobile, dar și sisteme de suport back-office - de la management de inventar și instrumente de conectare pentru operatori la platforme de exploatare a rețelelor bazate pe servere și aplicații software integrate. Acestea au fost vândute separat, până acum și, în majoritate, către întreprinderi, nu către operatori. 'žToate constituie o reorientare decisivă spre domeniile cheie pentru operatori. Gestiunea inventarului cuprinde erori în proporție de 40-50% în rețelele curente. În plus, operatorii vor avea instrumentele necesare construirii de servicii bazate pe software pe care acum nu le au', explică Thomas Rambold, directorul Dess Consulting din Munchen, fost director de tehnologie la divizia de comunicații și rețele a Siemens.

Microsoft a dedicat o zi sesiunilor private cu managementul fiecărei companii. 'žOperatorii au pus prea mult accent pe rețele și terminale. În ultima vreme au realizat că au nevoie de o soluție puternică care să le integreze rețelele și utilizatorii finali, mai ales în cadrul întreprinderilor. Microsoft încearcă să îi convingă că așa este cel mai bine, afirmă Kieran Moynihan, șeful executiv de la Comnitel Technologies, o firmă dezvoltatoare de sisteme de management al serviciilor în rețelele GPRS.

Microsoft a fost oarecum tăcut în privința produselor și a serviciilor telecom în ultimii doi ani, deși a continuat să investească în direcția operatorilor de rețea. Compania și-a combinat, însă, în martie, grupul de dispozitive mobile cu cel furnizor de servicii de rețea și l-a numit pe Pieter Knook - pe atunci șef al grupului mobil - vice-președinte al noii diviziuni. Knook îi raportează direct lui Balmer. Surse din industrie anticipează că Microsoft construiește o gamă nouă de produse telecom prin combinarea serverelor sale BizTalk cu aplicațiile software de management al relațiilor cu clienții achiziționate anul trecut de la Great Plains Inc. 'žMicrosoft începe să realizeze că ar putea acoperi cu ele 2 treimi din lanțul de aprovizionare al furnizorilor de servicii', sugerează Hubert Whyte, șeful executiv al Network Equipment Technologies, un furnizor californian de tehnologie de creare și management al serviciilor. 'žOperatorii trebuie să reducă costurile de livrare și trebuie să accelereze livrarea serviciilor. Microsoft, Sun și Oracle au înregistrat creșteri ale vânzărilor de servere în segmentul furnizorilor de servicii. Acum trebuie să realizeze cum se pot împăca mai bine inteligența mașinilor cu bazele de date. Toți ar putea obține astfel un rol mult mai important în industrie', a adăugat Whyte.

Microsoft a declarat că va direcționa o parte semnificativă a bugetului său de cercetare-dezvoltare - în valoare de 5 miliarde USD anual - în domeniul telecomunicațiilor. Analiștii sunt de părere că Microsoft și-a mutat accentul din zona investițiilor directe în telecom și operatori de cablu spre investiții în dezvoltarea de aplicații și platforme pentru acest sector. În mod neașteptat, Microsoft nu a făcut nici o nouă investiție anul acesta în operatorii de cablu. Din 1997 încoace, compania a investit peste 12 miliarde USD în 27 de operatori și dezvoltatori telecom, deși volumul investițiilor s-a redus la 812 milioane USD pe parcursul anului trecut.