.

Grupul american Microsoft a lansat, ieri, la New York și azi la București, noul sistem de operare Windows Phone 7 (WP7) în efortul de a recâștiga din cota de piață pierdută în favoarea liderilor Apple, RIM și Google. Adresându-se online media de pe cele două țărmuri ale Atlanticului, Steve Ballmer, CEO-ul Microsoft, a insistat pe mesajul că adoptă o strategie cu totul diferită față de competiție. Microsoft, cel mai mare producător de software la nivel mondial, speră că noile smartphone-uri, produse de Samsung, LG, HTC și Dell, vor oferi o poziție solidă grupului pe piața globală de comunicații mobile. Terminalele mobile vor fi disponibile, într-o primă fază, în rețeaua din SUA a AT&T și seamănă ca aspect cu iPhone-urile produse de Apple, beneficiind de ecrane în culori vii, acces rapid pentru email, internet, muzică și aplicații de social networking.

Succesul WP7 depinde de inteligența smartphone-urilor

Steve Ballmer a prezentat într-o conferință online 9 modele de smartphone-uri ce folosesc noul sistem de operare Windows, dezvoltate în prima fază de către patru mari producători: HTC, Samsung, LG și Dell. Toate acestea vor ajunge pe piață înainte de vacanța de Crăciun, exact după cum Ballmer promitea în februarie la Barcelona, cu ocazia „primei lansări" a noului sistem de operare (OS), la Mobile World Congress 2010. Piețele majore vizate de primul val Windows Phone 7 sunt USA, Canada, Mexic, Marea Britanie, Germania, Franța, Spania, Italia, Singapore și Australia, conform CEO-ului Microsoft, care mai susține că 60 de operatori mobili din peste 30 de țări au încheiat deja contracte pentru livrarea terminalelor echipate cu WP7. Primul smartphone va fi distribuit de AT&T, în USA, începând din 8 noiembrie și va costa 200 de dolari, a anunțat șeful diviziei pentru piețe de consum și rețele mobile de la AT&T, Ralph de la Vega.

Astfel, numai în Marea Britanie, spre exemplu, toți cei cinci operatori mobili, Vodafone, Orange, O2, T-Mobile și 3UK – vor oferi smartphone-uri echipate cu WP7 începând cu 21 octombrie. Ashley Highfield, directorul britanic pentru sectorul consumer și online la Microsoft UK susține că WP7 „reprezintă o reînnoire a focalizării atenției Microsoft către consumator". Noul sistem de operare oferă o integrare superioară între funcțiile telefonului cu cele multimedia (camera foto și music player-ul), dar și cu rețelele sociale, gen Facebook, încurajând utilizatorii să distribuie conținut fără a naviga între diferitele aplicații, ca în prezent. Interfața cu utilizatorul a fost imaginată într-o manieră nouă de prezentare a informațiilor, fără ca acesta să deschidă aplicațiile sau să navigheze în acestea. „Este mai puțin vorba despre a te opri și a te mira, cât mai degrabă despre a trage o scurtă privire și a merge mai departe" a conchis Highfield personalitatea noului sistem de operare WP7.

Cum și când intră WP7 în România?

Windows Phone 7 va fi disponibil pe piața locală spre sfârșitul anului prin partenerii telecom Orange, Cosmote și Vodafone și retailerii Internity și Emag, conform lui Ionuț Gaotă, mobile communication business group lead la Microsoft. „În lunile următoare LG Optimus 7 va ajunge la Vodafone, cel mai probabil după 21 octombrie, când se poate pune în vânzare, apoi din gama HTC, Mozart va ajunge primul în piață, HTC HD7 și Samsung Omnia 7", susține Ionuț Gaotă. Primele terminale mobile dotate cu noul OS vor fi LG Optimus 7, HTC 7 Mozart, HTC HD 7 și Samsung Omnia 7, ce vor fi vândute prin rețeaua de retaileri și on-line. Operatorii telecom vor avea prioritate pe anumite modele, iar de la sfârșitul lunii noiembrie vor vinde și partenerii din retail și online. Windows Phone 7 este prima platformă care conține aplicația Zune, prin care utilizatorii pot asculta albumele sincronizate wireless de pe PC și să vizualizeze clipuri încărcate de pe PC, filmate cu telefonul sau descărcate de pe Internet iar funcția de căutare are la dispoziție un buton special.

Cum au primit analiștii noul WP7?

Noul OS Microsoft a atras încă din prima zi atenția analiștilor din piața de specialitate. „Windows Phone 7 probează intenția Microsoft de a se situa la limita de sus a renașterii fenomenului smartphone", a menționat Tony Cripps, analist principal la Ovum, într-o primă notă de cercetare, pentru Total Telecom. „Experiența pe care o oferă utilizatorului aduce o nouă viziune pe piața smartphone, acolo unde toate sistemele de operare deja se comportă aproape la fel", a adăugat acesta. În același timp, Cripps a atenționat că WP7 poate să fie și „ultima aruncătură de zaruri a Microsoft în piața mobilă". „Dacă Microsoft eșuează în ceea ce ne-am aștepta să facă cu WP7, poate că oficialii companiei vor decide că încă nu este timpul pentru așa ceva, nu merită investițiile și se pot retrage ca să regândească planurilor în această direcție", a pretins acesta.

Ca să apară evoluția, trebuie mai întâi oprit declinul

În final, trebuie să admitem că entuziasmul de acum vine să spele puțin din dezamăgirea oficialilor Microsoft, care au recunoscut că versiunile anterioare ale sistemelor mobile de operare nu au oferit clienților experiențe atât de atractive și captivante. „Știm că nu ne îndreptăm către o perioadă fericită" a recunoscut Highfield, adăugând că Microsoft vrea să „schimbe percepția acelora care probabil nu au fost atât de entuziasmați de produsele noastre anterioare". Într-adevăr, conform analizelor Gartner, cota de piață a Windows Mobile pe piața globală a OS mobile era de doar 5% la sfârșitul celui de-al doilea trimestru din 2010, în cădere de la 9,3% în aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, platformele rivale de la Apple, RIM și Android cumulau (împreună) 49,6% din piață în trimestrul 2, comparativ cu 33,8%, aceeași perioadă din 2009. De exemplu, numai sistemele Android produse de Google controlează 17% din piață, față de numai 2% în 2009. Analizele Gartner estimează o creștere rapidă a vânzărilor pe piața de terminale mobile în 2010, respectiv de 56%, la 270 de milioane de unități. Comparativ, piața PC-urilor ar urma să urce cu numai 19%, la 368 de milioane de unități.