.

Dacă există o tehnologie în care europenii să se poată lăuda cu superioritatea lor, aceasta este cea a telefoanelor mobile. Printr-o combinație de standarde uniforme și virtuozitate tehnică, operatori ca Vodafone Group PLC și furnizori ca Nokia Corp. domină piața wireless. Dar americanii cred că a sosit momentul să schimbe acest avantaj în favoarea lor, deoarece telefoanele mobile încep să semene tot mai mult cu computerele, iar sistemele mobile fuzionează cu Internetul, domenii în care S.U.A excelează.
Dintre companiile care încearcă să spargă acest monopol, cea mai mare surpriză a oferit-o gigantul Microsoft la congresul de telefonie mobilă 3GSM organizat la Cannes la mijlocul lunii februarie. De-a lungul întâlnirilor organizate la bordul yachtului propriu, compania a pus la cale o alianță cu producătorul de chip-uri Intel Corp., alianță menită să definească următorul val de dispozitive mobile cu acces la Internet. Această alianță reprezintă o provocare clară pentru producătorii de terminale, în special pentru liderul industriei, Nokia, care intenționează să își păstreze influența asupra Internetului mobil. Microsoft susține că telefoanele care vor folosi software-ul său vor fi mult mai puternice, mai flexibile și mai ușor de folosit decât orice alt sistem. 'Lumea mobilă trece de la voce la date, iar datele sunt cele pe care noi le înțelegem cel mai bine', afirmă Ben Waldman, vice-președintele Microsoft pentru divizia de dispozitive mobile.
Gigantul din Redmond (statul Washington) este o forță de necontestat, dar această încercare a lui Bill Gates de a reproduce succesul din domeniul PC-urilor are de înfruntat multe obstacole. Este adevărat, Microsoft a înregistrat un record pe piața rapid schimbătoare a jocurilor video cu consola Xbox și a cucerit 21% din piața încă incipientă a computerelor handheld. Dar a avut mult mai puțin noroc în pătrunderea pe piața echipamentelor de birou sau a televiziunii prin cablu. O obiecție comună: software-ul său tinde să fie incompatibil cu standardele în vigoare.

Democrația terminalelor
Cel mai mare obstacol în calea aspirațiilor Microsoft este neîncrederea creată în rândul potențialilor clienți. Producătorii de telefonie mobilă nu fac excepție. Ei au urmărit cum gigantul software a adunat cea mai mare parte din profiturile de pe piața computerelor și se tem de strategii similare în domeniul lor. 'Toată lumea urăște Microsoft-ul', afirmă un director telecom.
Toate aceste sentimente negative nu pot, totuși, opri faimoasa încăpățânare a companiei. Microsoft argumentează că este mai bine situată decât rivalii săi pentru a oferi o platformă deschisă pe care terțe companii să își poată dezvolta noile aplicații wireless. 'Noi democratizăm terminalele', spune Ben Waldman.
Această mișcare ingenioasă nu compensează, însă, faptul că Microsoft este ultima companie venită în acest domeniu, concurând, pentru recuperarea timpului pierdut, cu produse noi, tentante, ce includ și versiuni îmbunătățite ale sistemului de operare Windows create special pentru telefoanele mobile și handheld-uri. Aceste sisteme de operare, numite Smartphone 2002 și Pocket PC 2002, dispun de o mulțime de opțiuni, printre care navigarea pe Web și suportul pentru muzica digitală și fotografii. Problemele legate de software au întârziat , însă, cu mai bine de un an apariția primului dispozitiv mobil echipat cu sistemul de operare Smartphone. Astfel, handset-ul cu monitor color produs de compania britanică Sendo nu va apărea pe piață înainte de jumătatea acestui an, iar prețul de 500 USD ar putea limita serios vânzările. Până acum, nici una dintre companiile europene importante nu au anunțat planuri pentru folosirea Smartphone 2002. Motivul: chiar și modelele pared-down ar avea nevoie de putere de procesare și de o memorie de 8 ori mai mare decât terminalele actuale.
O piedică și mai mare ar putea-o reprezenta chiar ambițiile Microsoft. Deși compania își propune să dețină 25% din piața dispozitivelor mobile în următorii 3 ani, veniturile anuale rezultate din vânzarea aplicațiilor sale ar putea reprezenta doar 2% din vânzările totale. Adevăratul câștig va trebui să vină din vânzările către companiile de telefoane de programe și din serviciile care să ruleze pe sistemele lor de date mobile. Afacerea cu terminale reprezintă 'doar un capăt al plajei', afirmă Tim Daubenspeck, analist la Cowen & Co din Londra, citat de 'BusinessWeek', ediția din 11 martie 2002.

Concurență încrucișată
Operatorii mobili Vodafone, Telefonica Moviles, mmO2, T-Mobil, Orange au anunțat încheierea unor contracte cu Microsoft, deși nu se știe cât de strânse sau ce areal acoperă aceste relații de afaceri. Mulți sunt precauți în a-și pune viitorul în mâinile gigantului. Temerea lor este legată de posibilitatea ca Microsoft să le sufle de sub nas o parte din venituri prin oferta proprie de servicii wireless - portaluri, mesagerie și conținut online. Dacă Microsoft reușește să atragă utilizatorii de telefonie mobilă către serviciul său de mesagerie instantanee MSN, operatorii mobili ar pierde anual miliarde de dolari din afacerile cu mesagerie text și apoi MMS
Nokia, concurează și ea, se înțelege, cu actorii pieței, atragându-le abonații pe portalul mobil Club Nokia. Dar compania finlandeză are mult mai multă experiență în livrarea de echipamente și servicii de care operatorii au nevoie. Aceasta este și problema companiei Microsoft: potențialii săi clienți au o alternativă foarte viabilă la viziunea Gates. Dacă Microsoft nu va învăța să joace după regulile acestei industrii, e posibil să nu aibă nici un câștig de pe urma ei.