.

Călătorii cu cartele mobile preplătite ar trebui să poată în curând să își reîncarce cartelele în timp ce călătoresc în străinătate. Nu peste foarte mult timp, ei vor putea dispune de toate facilitățile rețelei lor de acasă pe roaming, inclusiv de serviciile de comerț mobil. Peste 80% din telefoanele mobile vândute în Europa la ora actuală sunt cu cartele preplătite și un număr tot mai mare dintre acești abonați își iau cu ei mobilele când pleacă în străinătate, chiar dacă au foarte puține șanse să le folosească. Din cei plecați, 40% tind să își epuizeze creditul de apeluri înainte de a se întoarce acasă și să nu mai poată suna sau primi telefoane, nici reîncărca creditele. Cartelele locale funcționează numai pentru abonații rețelei care le emite, lăsându-i frustrați pe cei ce și le cumpără și lipsindu-i de veniturile respective pe furnizorii lor de servicii. Aceste cifre provin de la furnizorul de servicii cu valoare adăugată Starhome, care se specializează în modalități de extindere a facilităților rețelei de acasă pentru utilizatorii mobili aflați în călătorie. Compania susține că are peste 30 de operatori mobili legați la o rețea IP globală pin intermediul unor portaluri situate la sedile operatorilor. Starhome declară că poate facilita reîncărcarea cartelelor preplătite prin roaming cu ajutorul cartelelor și magazinelor locale.
Avantajul unui astfel de serviciu este ușurința cu care se poate apela la el, subliniază fondatorul Starhome, Shlomo Wolfman. Utilizatorul cumpără o cartelă locală din orice rețea participantă la serviciu și își folosește codul obișnuit de contactare a furnizorului de servicii din rețeaua de acasă. Rețeaua îl identifică cu ajutorul numărului de identitate mobilă și un sistem vocal automat îl ghidează prin procesul de reîncărcare și colectează numărul cartelei cumpărate. După ce verifică validitatea cartelei cu rețeaua locală preplătită, trece valoarea cartelei în în rețeaua de acasă. Un serviciu similar este oferit de firma elvețiană specializată în cartele preplătite Sicap, al cărei director de produse, Nils Granath, argumentează că problema roaming-ului preplătit nu este deloc una tehnică, ci mai degrabă comercială. Sistemul de reîncărcare în roaming de la Sicap cere operatorilor să își recunoască reciproc cartelele, dar odată semnat acordul, sistemul suportă reîncărcarea printr-o mulțime de interfețe, inclusiv servicii de date suplimentare nestructurate, răspuns vocal interactiv, SMS sau automate bancare. Atât platforma Sicap, cât și cea de la Starhome sunt complementare platformei Camel - o inițiativă a ETSI (European Telecommunications Standards Institute) proiectată să permită roaming-ul preplătit cu ajutorul unor rețele inteligente. Faza 3 a dezvoltării Camel ar trebui să permită abonaților preplătiți să acceseze toate serviciile de rețea inteligentă ale operatorilor lor. 'žToată lumea se află încă în căutarea unui model de afaceri profitabil pentru roaming-ul prepaid, care să justifice investițiile uriașe necesare', explică Wolfman de la Starhome, citat de Total Telecom. Este clar că, în ce privește inițiativa Camel, se simte lipsa serviciilor'. Obiectivul celor 2 firme este să extindă facilitățile de comerț mobil către abonații preplătiți în condiții de roaming. 'žCălătorii își vor folosi mobilele pentru a consuma bunuri și servicii în timp ce călătoresc - să închirieze o mașină, de exemplu. Rețeaua noastră le dă posibilitatea la ora actuală să acceseze rețeaua virtuală privată a companiei lor', adaugă Wolfman. Granath este și el de acord: 'žComerțul mobil va stimula îndeosebi utilizarea cartelelor preplătite. Ideea este de a scăpa de fisele pentru tichete, parcare și altele. Pasul următor îl vor reprezenta macro-plățile'.