.

Zece țări au intrat în Uniunea
Europeană în mai - Cipru, Estonia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Republica Cehă, Slovacia, Slovenia și Ungaria. Revista Mobile Communications International oferă o analiză a ceea ce înseamnă aderarea pentru piețele mobile din aceste țări.

Oricât de potent este simbolismul politic al aderării la UE, pentru operatorii mobili statutul de membru UE reprezintă un hățiș economic și legislativ.
Aderarea la UE înseamnă fonduri UE: 10,3 mld. euro destinate noilor state membre în următorii 3 ani, adică 12% din bugetul total al UE. Aceasta ar trebui să rezulte într-o infrastructură națională mai bună și, prin urmare, o mai mare prosperitate, ce va atrage investitori străini și turiști, deci roaming.
Statutul de membru UE mai înseamnă un grad mai mare de acceptare din partea comunității financiare internaționale. Agenția de rating Standard and Poor'™s a caracterizat țările aspirante la UE 'așteptate să se alăture zonei Euro' drept piețe în care operatorii celulari se pot aștepta la o ridicare a statutului lor ca potențiale investiții. Aceasta mărește opțiunile de finanțare a actualizării rețelelor și lansarea de noi servicii.
Serviciile preplătite mobile sunt principalul factor de creștere a pieței comunicațiilor în aceste țări. Operatorii tradiționali dominanți ca Cesky Telecom, Matav din Ungaria și TPSA din Polonia au subsidiare mobile ce depășesc diviziile lor de linii fixe. Aceste tendințe întăresc atractivitatea pe termen lung a telefoniei mobile pe aceste piețe, mai precizează S&P.
Mai mult, perspectivele pentru date mobile sunt bune. Din cauză că penetrarea liniilor fixe este în general scăzută, operatorii mobili ar putea fi cei ce vor oferi multor oameni prima lor conexiune la Internet, cum s-a întâmplat în Japonia acum 5 ani. Aceasta este o oportunitate uriașă pentru operatorii mobili, conform analiștilor de la Ovum.
Investitorii străini sunt în mod cert atrași. TeliaSonera intenționează să preia controlul total al filialelor sale din 3 țări baltice. Vodafone și-a declarat intenția de a trece la o expansiune în estul Europei - Polkomtel din Polonia fiind o țintă probabilă. Deutsche Telekom este deja implicat, intenționând să rebrandeze operatorii deținuți în Polonia și Ungaria în T-Mobile și, posibil, să preia controlul total al operatorului slovac EuroTel. Cu toate acestea, în Republica Cehă, Ungaria și Slovacia penetrarea mobilă se apropie deja de saturație. Perioada de hiper-creștere a trecut, iar executivi ca Boris Nemsic de la Mobilkom Austria deja sunt în căutare de noi ținte: 'În aceste 10 țări jocurile s-au încheiat în materie de noi investiții. Noi ne concentrăm mai mult pe Bulgaria, România și Serbia', declară Boris Nemsic, citat de MCI.
Pentru operatorii est-europeni există riscuri legislative foarte reale, dat fiind că statutul de membru deplin UE face ca autoritățile naționale de reglementare - până acum aflate în întârziere la capitolul alinierii piețelor lor la normele UE - să răspundă în fața Bruxelles-ului. Atât S&P, cât și Mobilkom sunt de acord că aderarea la UE ar putea rezulta într-o înăsprire a reglementărilor pentru jucătorii dominanți din piață.
Ca urmare a aderării, autoritățile naționale trebuie să efectueze controale extinse pe piață. Ei trebuie să evalueze dacă pe piețe relevante ca interconectarea și vânzarea engros de capacitate, operatorii mobili au putere semnificativă de piață (PSP), definită ca 'poziție de putere economică ce permite puterea de a se comporta independent de competitori, clienți și, în final, de consumatori'.
Spre deosebire de Europa de Vest, unde operatorii de linii fixe tradiționali au mai multă putere de piață decât operatorii mobili, operatorii mobili din țările nou aderate la UE - unde mulți oameni au trecut direct la mobil - este probabil să aibă PSP.
În Republica Cehă, de exemplu, telefonia mobilă generează 62% din veniturile din telefonie, față de 31% din telefonia fixă. Situația este similară în Slovenia, Slovacia, Ungaria și statele baltice. Operatorii din Cehia, Malta și Ungaria au fost deja desemnați ca având PSP. Conform raportului Comisiei Europene intitulat 'Al 4-lea raport de monitorizare a țărilor candidate la UE (Sectorul serviciilor de telecomunicații)', 18 operatori mobili au fost notificați ca având PSP pe piețele de interconectare. Această desemnare ca PSP forțează un operator să ofere tarife bazate pe costuri la terminarea apelurilor originate în rețelele altor operatori mobili sau de fix.
Cu toate acestea, tarifele în vigoare în prezent sunt comparabile cu media UE, deci șocul noilor reglementări poate să nu fie foarte mare.
Pe de altă parte, tarifele de interconectare cu rețelele fixe sunt peste media UE în țările proaspăt aderate. Acestea vor fi acum reduse, favorizând o creștere a veniturilor operatorilor mobili. Slovenia, de exemplu, a avut unul din cei mai bine protejați operatori naționali dominanți, iar subsidiara Si.Mobil din Slovenia a Mobilkom se așteaptă să beneficieze de pe urma aplicării benchmarkului UE.
Operatorii PSP ar putea fi obligați, de asemenea, să accepte cereri de acces MVNO - mobile virtual network operator. Tele2, de exemplu, intenționează să exploreze posibilitatea de a opera ca un MVNO în Cehia și Polonia, unde deja deține afaceri cu Internet și linii fixe.
Unii analiști au sugerat că poziția puternică a operatorilor mobili s-ar putea chiar să îi oblige să contribuie la costurile serviciului universal garantat. În Europa de Vest, acesta este furnizat de operatorii dominanți de linii fixe. Dar stagnarea creșterii numărului de linii fixe în noile state membre poate însemna că operatorii mobili trebuie să preia sarcina, împovărându-i cu noi cheltuieli.
Un alt șoc este portabilitatea numerelor mobile (PNM), pe care toate cele 10 țări noi membre o vor introduce în următoarele 12 luni. PNM prin însăși natura ei creează câștigători și învinși - învinșii cei mai probabili fiind operatorii dominanți - și, în plus, determină noi cheltuieli de marketing pe termen scurt, dat fiind că operatorii se vor lupta simultan să își păstreze actualii clienți și să atragă unii noi.
Tabloul legislativ final va depinde de cum vor interpreta și implementa autoritățile naționale directivele UE. Aparent nici unul din noii membri UE nu a terminat de tradus ghidul de 85.000 de pagini al UE în limbile naționale. A interpreta și a pune în practică reglementările UE privind telefonia s-ar putea dovedi la fel de dificil.