.

Nokia prevede vânzări totale de 140 milioane de telefoane cu cameră pentru 2004 - dublu față de cele 70 mil. vândute în 2003 de toți producătorii - și o cvadruplare a veniturilor tuturor furnizorilor de servicii de divertisment mobil în următorii 3 ani - de la 13 mld. euro în 2003 la 60 mld. euro în 2007 -, conform declarațiilor făcute pe 18 martie de președintele Nokia, Pekka Ala-Pietila, la ICT Forum, o conferință din cadrul CeBIT.
Serviciile de divertisment mobil înseamnă în principal sonerii și jocuri simple în acest moment, dar în anii următori ele vor include video, jocuri avansate și muzică, odată cu înlocuirea vechilor terminale cu unele cu ecran color de către consumatori. Previziunile Nokia - care deține aproape 35% din piața globală a telefoanelor mobile și ale cărei estimări sunt un barometru al tendințelor din industrie - nu sunt cele mai optimiste.
Sony Ericsson, numărul 5 în lume pe anul trecut, estimează că 30% din toate telefoanele vândute în 2004 vor avea încorporată o cameră. Siemens a declarat la CeBIT că toate noile sale modele vor avea cameră digitală pe viitor. Grupul de cercetare Gartner Dataquest estimează vânzări de 580 mil. terminale mobile în 2004, în creștere față de 520 în 2003.

Telefoanele cu cameră foto depășesc aparatele foto și PDA-urile
Telefoanele cu cameră au fost introduse pe piață abia la sfârșitul lui 2002, însă acum piața lor a explodat. Previziunile indică creșteri de peste 50% pentru următorii 4-5 ani, conform unui studiu realizat în februarie 2004 de site-ul 3GNewsroom. Acesta estimează volumul telefoanelor cu cameră vândute global în 2003 la cca. 55 milioane, însemnând 14% din livrările totale de terminale. Telefoanele cu cameră au depășit camerele foto digitale, ca ritm al vânzărilor, încă din prima jumătate a lui 2003 și, de curând, și al PDA-urilor. Răspândirea telefoanelor cu cameră și a telefoanelor inteligente este unul din motivele unei renașteri globale a industriei terminalelor.
Atrași de noile designuri, caracteristici și capacități extinse, dar și de prețurile în scădere, consumatorii se înghesuie să cumpere telefoane noi, hotărâți să înceapă un ciclu prelungit de trecere la viitoarea generație de modele, cu ecrane color, mai ales în condițiile în care se înmulțesc aplicațiile ce exploatează funcția de luat vederi a telefoanelor, dincolo de simpla captare de imagini, pentru noi forme de control al jocurilor mobile sau scanarea codurilor de bare pentru cumpărături sau servicii de informații muzicale.
La rândul ei, piața camerelor foto digitale este una din pietrele unghiulare ale recentei explozii de electronice digitale, dar diversificarea producției face presiuni asupra prețurilor. Analiștii estimează că piața globală a camerelor foto digitale va crește cu 20% în 2004, la peste 60 milioane de unități, față de cele cca. 50 milioane unități vândute în 2003. În același timp, prețurile vor tinde să scadă cu 20% în 2004, după un declin de 15% înregistrat anul trecut. În privința PDA-urilor, piața lor a scăzut în 2003, dar industria speră într-o revenire în 2004 prin dispozitive multimedia avansate și aplicații de date pentru afaceri. In-Stat/MDR estimează o creștere medie anuală de 6,5% pe perioada 2003-2008, cu livrări de 10,8 milioane unități în 2004. PalmOne a condus livrările în 2003, cu o cotă de piață dublă față de HP. Înmulțirea funcțiilor și posibilităților de utilizare ale PDA-urilor vor fi principala strategie de extindere a pieței în anul viitor.

Coduri de bare citite prin telefoanele cu cameră
Dezvoltatorii încep să adauge funcții inedite ce exploatează camera de luat vederi a telefoanelor mobile. Compania MusiKube a dezvoltat o aplicație numită iCapture care, cu ajutorul camerei foto, poate citi un cod de bare special creat aplicat pe coperțile de album și pe materialele print promoționale de felul reclamelor, posterelor și afișelor din magazine. Prin partenerii MusiKube, consumatorii americani pot cumpăra și sonerii și produse similare. Serviciul iCapture a fost lansat în februarie la Intel Developer Forum din San Francisco, este în faza beta de testare și este disponibil pentru telefoanele inteligente ce rulează Windows Media, Symbian sau J2ME. O versiune pentru BREW (CDMA) este în lucru.
O altă companie ce oferă scanare de bare de cod prin telefoane cu cameră este Scanbuy cu aplicația sa ScanZoom. Analiștii de la Strategy Analytics apreciază că priza acestor aplicații depinde de cât de bine rezonează ele cu comportamentul consumatorilor. Scanarea codurilor are șanse din momentul în care devine mai simplu să faci o poză decât să tastezi o adresă de Internet.
Cu toate acestea, susținerea din partea comercianților, firmelor de publicitate și a celor care își fac publicitate este indispensabilă acestei aplicații particulare. Ei trebuie să se convingă că este un mod sigur de achiziție și că telefoanele cu cameră se vor răspândi, altfel sistemul va fi greu de vândut. Aceasta înseamnă, avertizează analiștii, că funcțiile de bază ale telefonului cu cameră pentru piața de masă trebuie îmbunătățite, deoarece la acest nivel încă se mai pot strecura greșeli. MusiKube a ocolit această problemă creând un cod de bare special bidimensional cu puncte, care este mai ușor de citit de o cameră decât o imagine tradițională unidimensională.

Jocuri pentru camerele din telefon
Dezvoltatorii de jocuri caută și ei să exploateze funcția de luat vederi. De exemplu, 'Moorhen Camera X' (sau 'Moorhuhn' pentru nativii germani), creat de MobileScope pentru mobile bazate pe Symbian, are din martie o versiune care cere utilizatorului să miște telefonul în loc de a folosi tastatura pentru a urmări și a împușca ținta. Funcționarea e similară cu a EyeToy pentru Sony PlayStation, doar că nu utilizatorul e cel care se mișcă, ci camera, care recunoaște mișcarea, rezultând un mod ușor și intuitiv de a controla jocul. Un alt exemplu este 'Attack of the Killer Virus' de la Jamba! AG, în care virușii respectivi și ținta infestată sunt suprapuse pe imaginea captată cu ajutorul telefonului.
Dezvoltatorul elvețian Link-U Sarl a anunțat că și el lucrează la câteva jocuri pentru telefoanele cu cameră. Conform analiștilor de la Strategy Analytics, dezvoltatorii coreeni încep să integreze telefoanele cu cameră în jocurile de rețea, în parte și datorită faptului că operatorii îi plătesc pentru că generează trafic în rețelele lor. Un joc, de exemplu, folosește poza luată cu telefonul pe post de icon într-un joc cu roluri. Telefoanele cu cameră mai sunt folosite pentru verificări de securitate și de identitate și pentru înregistrarea tastărilor făcute pe o tastatură virtuală proiectată prin infraroșu.

Telefoanele cu cameră - pericole pentru companii
Firmele au început să se îngrijoreze că telefoanele cu cameră foto le pot compromite securitatea și caracterul privatit al angajaților, multe companii încercând să interzică telefoanele cu cameră la sediile lor.
Cu toate acestea, firma de analiză Gartner apreciază că o interzicere totală ar fi și nestrategică, și greu de impus. Până în 2006, peste 80% din telefoanele mobile livrate în SUA și Europa de Vest vor avea cameră foto. Pe măsură ce telefoanele cu cameră vor deveni o parte tot mai mare din piața totală a telefoanelor mobile, firmele vor avea nevoie de programe de securitate realiste, de investiții serioase, dar și de oameni care să efectueze inspecțiile.
O posibilitate de rezolvare a acestor impedimente este desemnarea unor zone securizate în care restricțiile privind aceste dispozitive să poată fi impuse. Pentru alte arii ale locului de muncă, personalul ar trebui să primească un ghid de acceptare a companiei. Ghidurile de utilizare sunt mai eficace decât interdicțiile totale, deoarece nu numai camerele foto ale telefoanelor ridică probleme de securitate. De exemplu, multe telefoane pot înregistra voci, așa că este greu de tras o linie clară între ce poate fi folosit și ce nu la locul de muncă. La fel cu noile unități de stocare USB (universal serial bus), din care unele vor avea în curând camere incorporate ce se pot conecta rapid la aproape orice PC mai recent și pot face posibile transferuri de mari volume de informație în afara sediului companiei. Ultima generație de inscriptoare DVD sunt în aceeași situație.
Orice politică de companie privitoare la telefoanele cu cameră foto ar trebui să cuprindă și luarea în calcul a transferului de informație din mediile de întreprindere pe dispozitivele de consum în general, mai atenționează analiștii de la Gartner.