.

Jorma Ollila, președinte și director executiv al Nokia de mai bine de 11 ani, are previziuni mai optimiste decât se așteptau analiștii în privința viitorului telecomunicațiilor, în contextul mult așteptatei apariții a tehnologiilor de nouă generație, anunță 'žFinancial Times'.
Privind în urmă, Ollila își amintește de cotitura din 2000, anul în care a avut loc boom-ul telecomunicațiilor, dar pe care l-a tratat cu scepticism, anticipând o schimbare de direcție. Astfel, Ollila a mizat pe integrare, în detrimentul expansiunii căreia îi prevedea un sfârșit nu prea îndepărtat. Așadar, Nokia a adoptat o nouă filosofie managerială, cea a parteneriatului și a subcontractărilor, ceea ce i-a consolidat poziția de vârf pe piața telecomunicațiilor, lăsând în urma ei numeroși operatori europeni și din America de Nord.

Telecomunicațiile nu dau greș
Ollila explică avantajul Nokia în fața competitorilor săi prin faptul că a rămas fidelă segmentului terminalelor (cu o producție de 5 telefoane/sec.) care îi aduce 80% din venituri și prin decizia de a nu intra pe piața infrastructurilor. Totodată, el este de părere că miza o va constitui piața telecomunicațiilor, în ciuda situației economice din Europa și Statele Unite, aflată în declin de mai bine de doi ani. Raționamentul lui pornește de la ideea că mai mult de 400 de milioane din cei care și-au cumpărat un telefon mobil în anul 2000 doresc o îmbunătățire a acestuia prin servicii de genul ecranului color, mesagerie multimedia sau jocuri performante.
'žNici un alt competitor nu are o gamă de produse atât de variată și de complexă pentru că ei nu au reușit o evoluție deosebită decât pe câte un anumit segment, nu în ansamblu', arată Ben Wood, analist al grupului Gartner din Londra.
Motorola din Statele Unite, aflată pe poziția secundă, în urma Nokiei, are un handicap considerabil, înregistrând o cotă de piață de 16%, iar Samsung din Coreea de Sud se află pe poziția a treia, chiar dacă parcurge o perioadă benefică, în prezent. Contextul este extrem de favorabil companiei norvegiene care așteaptă pentru ultima decadă a anului, o cotă de piață de 40%, cu un incredibil procentaj de 50% în Europa.
'žPentru a depăși nivelul de 40%, va trebui să marșăm mai mult pe tehnologia CDMA, acolo unde nu am înregistrat niciodată mai mult de 10-20%', a declarat Ollila. CDMA este rivala tehnologiei GSM în telefonia mobilă de a doua generație, iar această luptă se îndreaptă către 3G, atunci când CDMA2000 va depăși banda largă a CDMA, succesoarea GSM.
Chiar și așa, Nokia este amenințată de orizontalizarea industriei de terminale, care se va transforma într-o producătoare de bunuri de larg consum, așa cum s-a întâmplat și cu PC-urile. Ollila respinge această variantă, 'žpentru că terminalele diferă foarte mult de PC-uri, în sensul că în cazul telefoanelor nu este agreată posibilitatea asamblării diferitelor componente preluate de la mai multe companii'.

Dilema Nokia: 3G sau Microsoft?
Unii analiști văd în Microsoft principalul concurent pe termen lung al Nokiei, în urma deciziei americanilor de a ataca atrăgătorul domeniu al telefoanelor mobile. Ollila are un răspuns extrem de degajat chiar și în fața acestui subiect, motivând că Microsoft este o companie de renume în domeniul software-ului, dar a cărei filosofie de lucru nu se bazează pe mobilitate, ci pe lucrul la birou. Cele două companii conlucrează chiar, relația dintre ele îmbunătățindu-se în urma intrării Microsoft în Open Mobile Alliance, care se ocupă cu dezvoltarea standardelor deschise ale telefoniei mobile mondiale. Acum un an, Bill Gates a catalogat Nokia ca fiind, în primul rând, o companie de hardware, idee pe care Ollila a respins-o categoric. Dacă în 1999, 50 dintre inginerii cercetători ai Nokia dezvoltau componenta software, în 2002 numărul acestora a crescut considerabil, la 12.000 din totalul de 19.000 de angajați.
A doua provocare pentru Nokia o constituie tranziția către 3G. Întârzierile apărute în procesul de implementare a rețelei 3G în Europa susțin ideea lui Ollila de a caracteriza 3G mai degrabă printr-o evoluție decât printr-o revoluție.
Referitor la tehnologia CDMA, Nokia mizează pe dezvoltarea unui chipset care să rivalizeze cu cel al Qualcomm, ceea ce analiștii consideră a fi o schimbare radicală în cadrul grupului. Ollila nu respinge nici ideea colaborării cu Qualcomm, dar o variantă solo pare mai rezonabilă și mai benefică în cazul Nokia. În ansamblu, specialiștii se așteaptă ca opțiunea Nokia pentru viitor să fie tehnologia cdma2000, dat fiind că China, țara cu cea mai mare creștere pe piața telefoanelor mobile, pare atrasă de această tehnologie.
În ciuda potențialilor concurenți de calibru, Nokia nu este în situația de a-și face griji pentru ziua de mâine. După ce la sfârșitul anilor 90 a dat un avânt vânzărilor de terminale, la nivel mondial, iar în ultimii 2 ani a demostrat că poate face față și unei scăderi a activității economice, în prezent problema este dacă va opta pentru 3G sau dacă va răspunde provocării Microsoft.