.

Raportul Public WLAN Access in Western Europe and the USA: market analysis and forecasts, publicat de firma britanică de consultanță Analysys pe 10 martie 2003, analizează comparativ evoluția piețelor WLAN din Statele Unite și Europa Occidentală și modelele de afaceri caracteristice fiecăreia. Analysys estimează creșteri spectaculoase în următorii ani, stimulate mai ales de cererea creată de călătoriile de afaceri.
Furnizorii de servicii au fost rezervați până acum în a investi pe o piață în care inconsistențele tehnice și reglementative încă persistă, dar Analysys insistă că posibilitățile de câștig de pe această piață sunt semnificative. Conform raportului, veniturile din WLAN în cele 2 regiuni vizate de raport vor însuma 5,5 miliarde USD în 2007, de la 33,4 milioane în 2002. Din estimările pentru 2007, aproape 2,64 miliarde USD revin Europei Occidentale, care a obținut 10 milioane USD din cifrele pe 2002. Analysys mai prevede că numărul hotspot-urilor - locații în care publicul poate accesa Internetul prin intermediul unei tehnologii bazate pe familia de standarde 802.11 - va crește la 57.000 (30.000 în Europa Occidentală), de la 4.800 (1.400 în Europa Occidentală) în același interval de timp. Hotspot-urile se găsesc tipic în aeroporturi, hoteluri, săli de conferință, baruri, restaurante și gări.

Modele de afaceri pe piața WLAN
Raportul cuprinde o analiză aprofundată asupra modelelor de afaceri în formare pe piețele WLAN din SUA și Europa. Tipul de agenți dominanți pe piață diferă în cele 2 regiuni, dar raportul relevă că nicăieri nu au apărut încă modele de afaceri consistente.
În Europa Occidentală, Analysys se așteaptă ca piața să fie dominată de operatorii de rețele fixe și mobile, în timp ce în Statele Unite predomină la ora actuală furnizorii de servicii Internet fără fir (WISP). 'Deși adoptarea serviciilor publice WLAN s-a produs mai lent decât anticipasem noi, ele reprezintă o oportunitate semnificativă pentru operatori și alți furnizori de Internet', declară Maja Kecman, principala autoare a raportului, citată de TotalTelecom. 'Atât în Europa, cât și în Statele Unite, operatorii telecom s-au arătat interesați de piața WLAN, ca ceva complementar la rețelele lor existente, dar au fost prudenți în ce privește investiția pe o piață unde există încă probleme tehnice și reglementative de rezolvat'.
Raportul susține că rezervele se datorează mai ales faptului că nu a apărut nici un model de afacere bine pus la punct. Analysys prevede că modelele dominante ale business-ului cu WLAN se vor defini pe parcursul următorilor 3-4 ani. 'Până în 2007, piața din SUA se va caracteriza printr-un lanț valoric non-integrat, în care furnizorii de servicii nu vor avea controlul exclusiv al infrastructurii de afaceri. În Europa, ne așteptăm să predomine operatorii de rețele fixe și mobile, dat fiind că ei pot construi mai eficient pe baza masei de clienți deja atrași și pe baza acordurilor de interconectare', apreciază Monica Paolini, co-autoare a raportului Analysys.
Raportul schițează 5 modele de afaceri active în prezent pe piața WLAN:
1. Proprietarul controlează întregul lanț valoric, inclusiv utilizatorul final.
2. Proprietarul și furnizorul de servicii telecom (sau WISP) sunt cei 2 agenți principali.
3. Proprietarul, furnizorul de servicii telecom și integratorul sunt principalii agenți.
4. Proprietarul, furnizorul en-gross de capacitate și furnizorul de servicii cu amănuntul sunt principalii agenți.
5. Proprietarul controlează clientul și hotspot-ul, cumpărând timp în rețea de la un angrosist de capacitate de transmisie.
Cel mai frecvent întâlnit model este, în prezent, acela în care proprietarul locației hotspot și operatorul acționează ca principali agenți ai lanțului de aprovizionare cu acces WLAN. Esențială pentru dezvoltările viitoare va fi extinderea acoperirii rețelelor WiFi prin acorduri de roaming și identificarea cererii din piață.