.

La sesiunea de închidere a Conferinței Internaționale '3G Readiness', din 6 noiembrie

2002, intitulată 'Leading the change', Robbie Ray Wright, Mobility Marketing Director la Microsoft Europe -

împreună cu Bernard Moscheni, Chief Executive Officer la Orange România, au anunțat disponibilitatea telefoanelor

mobile Windows Powered Smartphone '“ Orange SPV pe piața din România, în primele luni ale anului 2003. Microsoft

Windows® Powered Smartphone este o platformă software revoluționară pentru telefoane mobile, ce permite o

experiență superioară față de simpla comunicare prin voce. Tehnologia Smartphone permite oamenilor să comunice, în

mod plăcut, prin intermediul unor facilități inovatoare. La începutul anului viitor, prin intermediul terminalelor

mobile Orange SPV (Sound, Pictures, Video), bazate pe tehnologia Smartphone, Orange România va pune la dispoziția

clienților servicii de mesagerie multimedia, video streaming și acces la informații diverse.

C@M: Stimate

domnule Bernard Moscheni, vă rugăm să ne precizați care a fost strategia de implementare a noului serviciu MMS pe

piața românească și care sunt particularitățile acestuia.
Bernard Moscheni: Am pornit de la ideea că vrem să

atingem un segment distinct al consumatorilor - pasionații tehnologiei de vârf, care își pot permite aceste

standarde atât de ridicate. Serviciul nostru MMS este destinat utilizării personale și profesionale de către

clienții familiarizați, deja, cu servicii de înaltă calitate tehnică. În plus, intenția noastră este să ne educăm

clienții din România în spiritul evoluției către 3G. Serviciul nu poate fi accesat decât de clienții ce au

telefoane cu facilități multimedia, prin intermediul cărora pot trimite fotografii, imagini, text, video și audio.

Este un serviciu mai complex decât SMS-ul destinat clienților de masă, dar la fel de ușor de utilizat. Strategia

noastră a implicat și anumite studii referitoare la piața românească și la reacția acesteia față de serviciul MMS,

clarificând astfel segmentul de clienți vizat de noi, și anume clienții orientați spre domeniul tehnologiei

informației și al comunicațiilor.

C@M: Experiența Orange UK v-a ajutat la implementarea strategiei pentru

România?
B. M.: Rezultatele obținute de Orange în Marea Britanie au constituit un punct de plecare pentru noi,

dar întreaga strategie trebuie adaptată specificului local și cerințelor de pe piața românească. Vom beneficia, de

asemenea și de serviciile platformei Nokia care deține telefoane compatibile MMS, Nokia fiind, de fapt, furnizorul

infrastructurii MMS pentru Orange România.

C@M: Cum credeți că a influențat campania de promovare a

brand-ului Orange vânzările companiei și numărul de clienți?
B. M.: În primul rând am vrut să clarificăm

statutul Orange în România, după schimbarea de brand petrecută în toamna anului trecut. Apoi ne-am axat pe ideea

creării unei atmosfere deschise în jurul clientului, de cooperare cu acesta tocmai pentru a arăta că noi punem

accentul pe relația cu clientul. Pe de altă parte, a trebuit să creăm o campanie pentru un singur brand apărut în

urma preluării companiei Dialog România de către Orange Corporate. De aceea, era nevoie de un mesaj extrem de

concis, clar și direct, iar combinația de culori negru-portocaliu este foarte elocventă pentru strategia de

promovare a brand-ului nostru. În plus, noi am lansat numeroase campanii de produse, programe specifice, divizia

de mobile banking, în paralel cu extinderea lanțului de distribuitori și de magazine. Au existat două etape de

monitorizare a reacției clienților la adresa serviciilor oferite de noi, prima dintre ele fiind făcută de către

Orange Corporate, iar a doua de către compania locală, pentru a stabili nivelul de percepere a brand-ului în

rândul clienților. Am pus accent pe partea de conștientizare și de identificare a brand-ului, ceea ce a dus la o

creștere importantă a prezenței noastre pe piața românească de telefonie mobilă ce a ajuns la 58%. Nu avem,

deocamdată, o evaluare a numărului de clienți migrați de la alți operatori sau a potențialilor clienți, dar

important este faptul că am reușit într-un timp relativ scurt să ne facem cunoscuți și să ne atragem de partea

noastră noi categorii de clienți. Totodată, serviciile oferite de noi duc la o fidelizare a clientului, iar acest

lucru pozitiv și încurajator nu poate decât să ne bucure.

C@M: Ținând cont de rapoartele companiei Orange,

ne puteți spune care este raportul între serviciile prepay și cele postpay?
B. M.: Noi mizăm mai mult pe

serviciile prepay, în sensul că acestea dețin, în prezent, o pondere de 55%, tinzând către 60%, față de cele

postpay în proporție de 45-40% chiar dacă cele postpay ne aduc un profit mai mare deoarece au o valoare financiară

mai ridicată.
C@M: Referindu-ne acum la planul internațional, în ce măsură credeți că Orange România poate

influența activitatea companiei France Telecom?
B. M.: Aș porni de la ideea inversării rapoartelor, în sensul

că Orange România ar fi putut fi afectată de problemele întâmpinate de către France Telecom în această vară. Pe

piața locală, însă, lucrurile s-au stabilizat și de aceea ne gândim la o strategie pe termen lung pentru piața

românească, în special pentru că aici am reușit o creștere importantă a profitabilității. Important este faptul că

am devenit o companie independentă și că nu mai avem nevoie de împrumuturi pentru a ne dezvolta și chiar am ajuns

într-o poziție financiară foarte puternică. Totodată, rapoartele noastre arată că în cadrul întregii corporații

internaționale, Orange România se află pe poziția a 4-a în privința numărului de abonați și pe poziția a 3-a din

punct de vedere al profitului net. La acest capitol, suntem devansați doar de reprezentanțele Orange din Franța

(locul 1 cu 18 milioane de consumatori) și Marea Britanie (locul 2 cu 13 milioane de consumatori). Așadar, pot să

vă spun că pentru România, 'the future is bright' și că ne așteptăm la o creștere de 15% pentru anul viitor, puțin

mai modestă față de cea de 22% înregistrată anul trecut, fapt explicabil printr-o stabilizare a

pieței.

C@M: Ținând cont de aceste succese, care va fi strategia Orange România pentru anul viitor, când va

avea loc liberalizarea pieței telecom românești?
B. M.: Orange România vă propune o soluție alternativă pentru

telefonia fixă, iar infrastructura noastră de fibră optică va duce la o scădere de 30-35% a costurilor pentru

compania noastră, dar și pentru clienți, ceea ce este, categoric, un serviciu foarte atrăgător. Serviciile noastre

sunt, deja, în faza de testare, așa că la începutul anului viitor vor putea fi operaționale, chiar din ianuarie.

Trebuie să specific faptul că nu numai clienții Orange România vor putea beneficia de serviciile noastre, ci și

alte categorii de utilizatori, pentru că noi nu ne-am propus să devenim un operator alternativ, ci un competitor

care stimulează piața pentru a oferi clienților cele mai bune soluții. Strategia nostră implică și vânzarea de

capacitate care va duce la atragerea de clienți de la competitorii noștri.

C@M: Ce ne puteți spune despre

terminalul SPV lansat recent de către Microsoft și Orange?
B. M.: Este vorba despre un terminal profesional

realizat de către compania Microsoft împreună cu Orange Corporate care oferă servicii noi extrem de calitative,

ecran color, SMS, WAP și Bluetooth. Lansarea în România va avea loc anul viitor, iar până atunci credem că prețul

de achiziție, care în prezent este de 300 euro, va deveni mai atractiv la noi.

C@M: Care este mesajul Dvs.

pentru clienții Orange?
B. M.: În primul rând, trebuie să vă împărtășesc bucuria mea de a asista la o creștere

a numărului de clienți, mai ales ținând cont de faptul că un segment important a migrat către noi de la alte

companii, datorită politicilor practicate de noi în relația cu clientul. Mă refer aici la pachetele personalizate

de servicii și de costuri prin care dorim să îndeplinim cât mai exact cerințele clienților. În acest sens, am

pregătit oferte speciale pentru sărbătorile de Crăciun care includ numeroase facilități prin care dorim să le

mulțumim clienților noștri pentru fidelitatea lor. Sunt convins că aceștia vor adopta viziunea noastră despre un

wirefree al comunicării și că vor aprecia soluțiile noastre simple și directe de comunicare.