.

Pe 19 august, operatorul mobil pan-european Orange a început negocierile de lobby cu guvernul suedez pentru amânarea, cu 3 ani, a termenului de lansare 3G, inițial fixat pentru 2003. Purtătorul de cuvânt al oficialităților suedeze a declarat, citat de 'Unstrung News', că Orange dorește, în afară de amânarea termenului, și reducerea ariei de acoperire de la 8,8 la 8,3 milioane de utilizatori. Motivele care au dus la aceste două cereri sunt multiple: compania are probleme cu obținerea permiselor pentru stațiile de bază, se confruntă cu o piață nu tocmai bună a roaming-ului, furnizorii de echipamente care nu fac livrările la timp, cerere scăzută pentru serviciile de date și, în plus, situația piețelor financiare deloc de invidiat. Decizia survine după ce compania a început să întâmpine greutăți în efortul de a crea o rețea pe întreg continentul european, mai precis, în Germania și Italia. Compania a decis să vândă acțiunile deținute la operatorul mobil italian Wind, în timp ce Mobilcom, compania Orange din Germania, este pe punctul de a se prăbuși, apreciază publicația 'Sunday Times'. Orange este primul licențiat 3G suedez care cere o amânare.
Decizia Vodafone de a-și amâna cu o lună decizia de a intra cu 3G în Irlanda arată că operatorii au dubii că piețele europene pot susține mai mult de doi operatori 3G. MMS este, în prezent, testul disponibilității consumatorilor la servicii de date mai sofisticate pe terminalele lor mobile. Dacă rezultatele sunt negative, în 2003 vom fi martorii unui val de retrageri 3G și ai consolidărilor, în măsura în care operatorii se vor concentra pe piețele interne și pe generarea de venituri din serviciile 2,5G.
În Suedia, eșecul Telia în a obține o licență 3G s-ar putea dovedi o binecuvântare. Cum tot mai mulți operatori europeni au greutăți în a funcționa și ca operatori de rețea, și ca furnizori de servicii, modelul de afaceri al operatorilor mobili virtuali (MVNO) va juca un rol tot mai important în 3G. De reținut că multe țări asiatice intrate mai târziu în joc au îmbrățișat acest model în termenii de licențiere 3G și folosesc MVNO ca principală metodă de dezvoltare a competiției în sectorul 3G.