.

Astăzi putem spune că operatorii mobili din România, Orange în speță, au făcut primul pas timid către adevăratul business de media. Chiar dacă la nivel protocolar, de discurs public și de relații publice, Orange și Apa Nova sunt „partenerii proiectului", în fapt Orange este chiar canalul de distribuție al acestui micuț (doar 5 minute zilnic) și static jurnal de știri ce poartă numele de TeleNews. Serviciile video sunt o fata morgana a operatorilor telecom nu de azi sau de ieri, prin anii ’80 gigantul AT&T încerca să lanseze video-telefonia, proiect ce a eșuat lamentabil. Mai apoi, a venit rândul tehnologiei 3G să anunțe cu surle și trâmbițe de marketing serviciile video pe telefon, iarăși eșec. Așteptăm acum LTE-ul să ne asigure viteza și lărgimea de bandă necesare dezvoltării fenomenului video pe mobil, iar Orange a făcut în România primul pas pozitiv în această direcție.

Telenews ia fața ProTV în relația cu Orange

Orange a lansat astăzi (19 aprilie) platforma de știri Telenews, ce conține principalele evenimente ale zilei, accesabile pe internet și pe telefonul mobil. Nicolas Don, inițiatorul proiectului, este un ziarist de de origine română, plecat acum 35 de ani din țară, care a prezentat jurnale de știri la posturile France 3 și France 5, realizând numeroase emisiuni de radio și televiziune. În România, acesta a putut fi urmărit la TVR și Realitatea TV. Serviciul Telenews se vrea „o imagine completă" a celor mai importante evenimente ale zilei într-un buletin de știri de 5 minute, difuzat de luni până vineri, de la ora 20.00, conform lui Don. Telenews colaborează în acest sens cu jurnaliști ca Laura Chiriac, Luca Niculescu, Adelin Petrișor și Cosmin Prelipceanu. Programele sale sunt disponibile atât online, pe site-ul www.telenews.ro, cât și prin intermediul telefonului mobil, în portalul Orange pe mobil. Astfel, în portalul Orange, programele Telenews pot fi vizionate gratuit, clienții plătind doar traficul realizat, în funcție de planul tarifar utilizat. Noul serviciu este disponibil în limbile română și franceză, urmând ca, în viitor apropiat, să fie urmărit și în engleză. Acest prim pas important al Orange în direcția afacerilor cu conținut media original aduce Telenews în fața postului comercial ProTV, un partener strategic, cu o istorie veche, de acționariat, în privința dezvoltării liderului pieței mobile. Nu vom ști care va fi reacția ProTV, în fața unui competitor atât de mic dar cu susținere importantă în cadrul companiei Orange și în mediile franceze de la București.

De la scandalul tv clasice la seriozitatea foarte micului ecran

„Nu vrem să se înțeleagă că astăzi se lansează Orange TV, nu despre asta este vorba", ne-a precizat Julien Ducarroz, Chief Commercial Officer-Consumer la Orange. Operatorul face „doar" oficiul de canal de distribuție, însă chiar și această aparentă simplă implicare poate fi una esențială pentru succesul unui proiect, ținând cont de cele peste 10 milioane de clienți ai Orange în România. De un asemenea suport nu au reușit să beneficieze, până acum, nici una dintre televiziunile clasice de la noi, de unde (zic eu) și marile semne de întrebare asupra calității acestora în ochii operatorilor mobili. „Vorbim de un nou mod de a accesa știrile, pe un nou tip de ecran, altul decât cel al televizorului. Nu vorbim de televiziune. Prefer să vorbesc despre o platformă de știri, declinabilă (sic!) pe internet și în special pe portalul de știri Orange", susține Don. Acesta a motivat alegerea francezei, ca limbă secundă pentru noul serviciu, datorită comunității de expați francofili din România ce „doresc să știe ce se întâmplă în țara în care trăiesc și nu o pot face, pentru că nu stăpânesc limba foarte bine sau nu au timp să stea în fața televizorului să urmărească știrile". Don vrea ca Telenews să ofere „informare pură pentru cetățenii străini și pentru cei care tranzitează România", fiind indirect, spunem noi, o replică serioasă (însă foarte scurtă) la jurnalele de știri isterice și scandaloide ale posturilor tv din piața românească. La nivel editorial, jurnalul Telenews susține conținutul „obiectiv, serios și concis", prezentând atât evenimente politice, sociale, culturale, cât și sportive. De fapt, sportul se pare că este următorul pas important în care TeleNews încearcă niște formate de știri, pentru viitorul imediat.

Cum facem bani din știri video?

Întrebat asupra modelului de business, Don a precizat că banii din această activitate vin din „vânzarea de publicitate și de spațiu publicitar pe site. De asemenea, pot fi introduse mesaje publicitare și în jurnalul de știri, fără a parazita însă mesajul", susține Don despre sursele de finanțare alternative ale proiectului, pe lângă contractele cu Orange și Apa Nova. În prezent, serviciul Telenews are 10 angajați, conform lui Don, fiind produs de către compania de media a jurnalistului, denumită Don Productions and News. Firma este înregistrată în România în anul 2006, având codul de identificare 18389106 la Ministerul Finanțelor (MF), iar conform datelor publice ale ultimului bilanț de pe site-ul MF compania avea în 2008 un singur angajat, o cifră de afaceri de 98.088 lei, venituri totale de 98.122 lei și cheltuieli totale de 122.535 lei, rezultând o pierdere a exercițiului financiar pentru anul 2008 de 26.867 lei.