.

În România, investițiile necesare upgradării unei rețele clasice de televiziune prin cablu (CATV) pentru a oferi și servicii de telecomunicații sunt estimate la circa 200-400 milioane USD (100-150 USD/utilizator). Acesta este calculul oferit de către ministrul comunicațiilor, Dan Nica, prezent la Convenția de Comunicații prin Cablu de la București, pe 2 octombrie. Numărul clienților CATV din țară se ridica, la 31 decembrie 2001, la aprox. 2,7 milioane, față de 10.000 în 1990, deci o rată de penetrare la nivelul celor 6,5 milioane de gospodării de cca. 44%.

Abonamente ieftine, dar 'bune'
Costul unui abonament lunar CATV pentru serviciile de bază este de 4 euro în România, fiind unul dintre cele mai reduse din Europa de Est, comparativ cu Bulgaria, unde este 5 euro. Pe piața românească de CATV sunt prezente 250 de companii, ce administrează peste 2.000 de licențe de operare de rețele CATV. Aproape 80% din aceasta piață este deținută de numai 7 companii importante. Potrivit directorului executiv al Asociației de Comunicații prin Cablu (ACC), Valentin Negoiță, volumul investițiilor efectuate de operatorii CATV în realizarea rețelelor de cablu TV depășește 600 milioane USD. Între care 'žinvestițiile realizate numai de cele 4 firme americane de CATV prezente în Romania - Astral Telecom, RCS, Romsat, UPS - se ridică la circa 200 milioane USD'. 'žEstimez că modernizarea rețelei CATV la nivel național pentru furnizarea de servicii integrate necesită fonduri de aproximativ 1 miliard USD. De asemenea, România va avea, la sfârșitul acestui an, 3 milioane de abonați CATV și o acoperire de aproximativ 50% la nivelul gospodăriilor', pretinde Negoiță. ACC este o asociație profesională ce reunește, în acest moment, 71 de operatori CATV.

Oferte integrate TV-Internet-telefonie fixă din 2003
Liberalizarea pietei comunicațiilor, la 1 ianuarie 2003, dar și dezvoltarea transmisiilor de date și a serviciilor de Internet creează noi oportunități pentru dezvoltarea serviciilor furnizate de operatorii CATV. 'žPrincipalele direcții de extindere a ofertei și a numărului de clienți ai operatorilor prin cablu sunt accesul la Internet în banda largă, comunicațiile de tip voce și televiziunea digitală', a previzionat Dan Nica. Numeroși operatori CATV, care au început deja să-și modernizeze rețelele, furnizează acum servicii de acces Internet și sunt pregatiți, în perspectiva liberalizării, să furnizeze comunicații de tip voce. 'žDupă 1 ianuarie 2003, vor fi operatori ce vor furniza cele 3 categorii de servicii - acces Internet, telefonie fixa și televiziune prin cablu - într-un pachet integrat. Cei ce vor avea o strategie coerentă și vor ști să se adreseze pieței, vor avea de câștigat după momentul eliminării monopolului RomTelecom în domeniul telefoniei fixe', a anticipat Nica. 'žSpre exemplu, trebuie luată în considerare emiterea unei facturi unice pentru toate serviciile furnizate: televiziune, transmisii de date și telefonie fixă. Primul an după deschiderea competiției va fi hotărâtor pentru prefigurarea celor ce vor avea într-adevăr o prezență semnificativă pe piață'. 'žCu 3 luni înainte de liberalizarea pieței de telecomunicații, televiziunea prin cablu este prezentă nu numai în zonele urbane, ci și în cele rurale, rolul statului în acest sector fiind de a nu crea bariere', a punctat Nica. 'žStatul român a luat măsurile necesare pentru a nu apărea tarife suplimentare ce s-ar putea regăsi în factura utilizatorilor, în acest domeniu existând chiar una dintre legislațiile cele mai favorabile competiției, cu condiția de nu fi neglijată calitatea', a spus oficialul MCTI, subliniind că 'ždin păcate, pentru unii operatorii obligația de a respecta standardele minime de calitate este una opțională.' Numai în acest an numărul controalelor efectuate la operatorii de CATV a ajuns la 625. De asemenea, MCTI a lansat, de curând, un număr de telefon (021-303.29.90) la care pot fi făcute reclamații 24 de ore din 24 referitoare la calitatea serviilor de CATV. Ministerul s-a angajat că sesizările vor fi soluționate în maxim 48 de ore.