.

Companiile folosesc tehnologii fără fir, cum sunt GPRS și Bluetooth, pentru a crea un sistem de comunicații pentru dispozitive electronice.
Operatorii ar putea, în sfârșit, să se axeze pe GPRS pentru a revigora industria mobilă și pentru a accelera utilizarea datelor mobile. Dar câțiva observatori spun că operatorii ar putea să piardă din vedere o oportunitate de creștere mult mai mare: comunicațiile mașină-mașină (M2M).

'žIndustria mobilă este blocată datorită supradependenței de comunicațiile persoană-persoană', declară Lars Godell, analist la Forrester Research din Amsterdam, citat de publicația 'žCommunicationsWeek International'. 'žExistau doar 8 milioane de utilizatori ai Internetului mobil la finele lui 2001'.

Comunicația M2M, care exploatează tehnologii radio (GPRS, Bluetooth și WLAN), ar putea să-i coste acum mai puțin decât tehnologiile de rețea, cum este 3G, care cer un spectru radio mai mare. Partea mai costisitoare a ecuației va fi aceea a implicării armatelor de integratori de sisteme și de producători de software, pentru a face acest lucru posibil. M2M ar putea, conform celor spuse de Forrester, să fie de acord cu comunicații fără fir neasistate de-a lungul Europei de Vest pentru 2 miliarde de vehicule de pasageri și comerciale, pe măsură ce sistemul controlează producția și deplasarea a aproximativ 500 de miliarde de obiecte fizice unice prin lanțul de aprovizionare european, în fiecare an.
'žOperatorul concentrat pe individual blochează calea spre modele de afaceri mult mai lucrative decât avem acum pe piață,' spune Glover Ferguson, director științific la Accenture.
'žGPRS poate pune obiecte inteligente într-o conversație continuă și permite un schimb de informații permanent, disponibil oriunde.
Analiștii sunt de părere că operatorii vor avea nevoie să-și revizuiască strategiile și rețelele pentru a suporta așa-numitele rețele de aprovizionare adaptive.
Aceste rețele duc mai departe conceptul de producție și distribuție în timp real, oferind un lanț de aprovizionare mult mai transparent, cu o implicare umană minimă.
Operatorii mobili mmO2 și Orange urmează să anunțe lansarea primului serviciu final de date conectate, voice și informație folosind scannere de coduri de bare și handhelduri pentru această lună. Furnizorul lor este Symbol Technologies, Inc., un producător de sisteme de tranzacții de date din Holtsville, New York.
Serviciul de management va fi, însă, lăsat în seama Hugh Symons Group, un furnizor de date fără fir.
'žSigur că suntem calea de acces pentru acest model,' spune Nick Whiteway, director pentru parteneriate de afaceri la O2, în Marea Britanie.
'žStrategia noastră este aceea de a lucra îndeaproape cu partenerii noștri pentru a fi siguri că noi avem și suntem cea mai bună cale pentru a oferi logistica pe care o cer întreprinderile'.
'žPrin GPRS putem oferi întregul pachet de echipamente, aplicații, timp de emisie și conectivitate de-a lungul rețelei clienților, la nu preț lunar,' aprecia Neil Bonner, director pentru echipamente mobile la Symbol Technologies.
Aplicațiile pentru coduri de bare sunt doar un precursor al etichetelor și scannerelor RFID (Radio Frequency Indentification Device - Echipament de Identificare a Frecvenței Radio) - baza unui serviciu descris a fi următoarea generație a codurilor de bare.
Dezvoltatorul de programe SAP s-a grăbit, deja, să fie prima companie din lume care să ofere tehnologie RFID într-o soluție pentru lanțuri de aprovizionare destinate sectorului de vânzări cu amănuntul.
'žOferirea de date în timp real va fi sloganul-cheie al operatorilor,' spune Robert Betts III, vice-președinte și director al lanțului global de aprovizionare la SAP din Walldorf.
Etichetele RFID pot inlcude sute de caractere și pot fi rescrie de până la 100.000 de mii de ori.
Codurile de bare necesită un om care să scaneze fiecare cod cu câte o rază laser. Etichetele RFID includ antene care întorc datele codate atunci când sunt lovite de unde radio, fără a fi nevoie de intervenția umană.