.

Dinu Bumbăcea, Partner PriceWaterhouse Coopers și specialistul în telecomunicații dr. Nicolae Oacă într-un contra-argument la viziunea MCTI

Rata de penetrare a sistemelor de telefonie fixă sau mobilă pe piața de telecomunicații din România este net inferioară celorlalte țări din Europa Centrală și de Est, potrivit unei analize a companiei PriceWaterhouse Coopers, prezentată la Gala 'žPremiilor Comunic@ții Mobile 2005'.

Analiza susținută de Dinu Bumbăcea, Partner PriceWaterhouse Coopers, a avut ca punct de plecare rata de penetrare a sistemelor de telefonie, care în România este foarte scăzută, în timp ce, spre exemplu, în Cehia aceasta a depășit 100 %. Bumbăcea a menționat că există un decalaj tehnologic între România și restul țărilor din zona central și est europenă, din cauza investițiilor minime ale companiilor din România în infrastructură.

De asemenea, Dinu Bumbăcea a prezentat unele tendințe în domeniu, cum ar fi rețelele de generație următoare deja implementate de mari operatori de telecomunicații ca France Telecom, BT (British Telecom), sau Deutsche Telekom, sau apariția unor operatori virtuali de telefonie mobilă care nu investesc deloc în infrastructură, dar au un profit enorm, exemplul dat fiind operatorul britanic Virgin. În contextul liberalizării pieței de telecomunicații, reprezentantul PriceWaterhouseCoopers a considerat că aceasta nu s-a schimbat prea mult, că nu există competiție adevărată. Conform acestuia, 'žinvestițiile vor întârzia în România atâta timp cât nu există o voință de a reduce din decalajul tehnologic dintre România și vecinii săi'.

Analiza elaborată de specialistul în telecomunicații dr. Nicolae Oacă a întărit observațiile făcute de compania PriceWaterhouseCoopers, în sensul că a confirmat faptul că piața de telecomunicații din România este ultima din Europa Centrală și de Est în privința penetrării telefoniei fixe sau mobile. Analistul Oacă a precizat că numărul utilizatorilor rezidențiali a scăzut în 2005, deși Autoritatea Națională de Reglementare în Comunicații (ANRC) a demarat proiectul accesului universal, prin crearea așa-numitelor telecentre, tocmai în zonele rurale, zone unde numărul de abonați a scăzut.